Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.

info@adriaenwillaert.be


Terug naar overzicht oeuvre.


75.
Kidger G044

CANTAI: HOR PIANGO (OR PIANGO)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Cantai hor piango
2. Tengan dunque ver

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: A
2. Tengan dunque ver: finalis: E

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova, madrigaal nr 17

8. tekst :

Cantai: hor piango, e non men di dolcezza
Del pianger prendo che del canto presi,
Ch’a la cagion, non a l’effetto,  intesi
Son i miei sensi vaghi pur d’altezza.


Indi e mansuetudine e durezza
Et atti feri et umili e cortesi
Porto egualmente; né me gravan pesi,
Né l’arme mie punta di sdegni spezza.


Tengan dunque ver' me l’usato stile
Amor, Madonna, il mondo e mia fortuna,
Ch’i’ non penso esser mai se non felice.


Viva, o mora, o languisca, un più gentile
Stato del mio non è sotto la luna,
Sì dolce è del mio amaro la radice.

[Francesco Petrarca (1304-1374), Canzoniere nr. 229]

Ooit zong ik, maar nu ween ik: even zoet
is ’t wenen mij als vroeger een gedicht,
mijn zinnen zijn, verliefd op hoger goed,
op oorzaak slechts, niet op gevolg gericht.

Als ik haar zie, met mild of streng gezicht,
grimmig of hoofs schroomvallig, even goed
verdraag ik het, de last voor mij is licht,
haar wrok dringt niet door mijn gestaald gemoed.

Al zijn ze jegens mij hun stijl getrouw,
Amor, het lot, de wereld en mijn Vrouw,
toch zijn mijn dagen nooit meer zonder zon.

Er kan, of ik nu leef, sterf of verkwijn,
geen edeler levenslot op aarde zijn:
zo zoet is van de bitterheid de bron.

Peter Verstegen, "Francesco Petrarca - Het Liedboek Canzoniere", Amsterdam, 2008

9. vindplaatsen:

ms : geen
druk 1559 : B KBR (Fétis)(zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert. Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13 p. 73 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-partituur IMSLP
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het zoekvenstertje.

-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

-*Harman, Alec, ed. The Oxford Book of Italian Madrigals, p.115 (bron: 1559 - 1 toon hoger - met de Engelse vertaling)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Edward E. Lowinsky. "The problem of Mannerism in Music". Essay in "Music in the culture of the Ranaissance. vol. 1. Chicago, 1989

In het hoofdstuk "Petrach Settings by Willaert, Rore and Lasso" vergelijkt Lowinsky het madrigaal Cantai or piango met het madrigaal Mia benigna fortuna van Cypriaan De Rore, beide op tekst van Petrarca. Daarna bespreekt hij ook ter vergelijking het Cantai or piango van de toen nog jonge Orlando di Lasso (1555 - Primo Libro di Madrigali a cinque voci).

"Willaert's madrigal, notwithstanding the fuller texture of its six-part writing and the poem's many opposing emotional conceits, is marked by a great calm flow of melody, harmony, and counterpoint, a distinct sense of coherence and unity. The contrasts in the poem are taken lightly in the music, or even quite ignored. The singing ("Cantai") is rendered audible in beautiful melismas, the weeping ("hor piango") is treated with such discretion that without the text it would not be recognizable. The following pair of antitheses, "mansuetudine" and "durezza", is ignored and so is the "humili" and "cortesi" except perhaps for a slight melodic inflection. Willaert concentrates on the declamation of the text, which is impeccable, and on a harmonic texture of extraordinary fullness and beauty within the confines of the Hypophrygian mode. Even though the seconda parte shows more color and is slightly more expressive, the words "arda, o mora, o languisca" are set in the straight bounds of A minor with only one B to effect a transposed Phrygian on A.
Rore, on the other hand, devotes his whole effort to echoing in music each passing conceit of the text. (...)"
p. 130 en 134.
"By setting this text again, the young Lasso meant to contrast the new colorful harmonic pallete of the mannerists with the sonorous but harmonically restrained style of the old Venetian master. " p. 138.

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect. (wordt er uitvoerig besproken)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 73 Word Play
Instrumentale versie van liederen en madrigalen
MUSICA ANTIQUA Londen SR (2001)

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
1/2 toon hoger

20. duur:

4 min. - 5'02 (Singer Pur)
____________________________________________________________

76

CANTATE DOMINO CANTICUM NOVUM

Kidger B028

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I BolC MS Q20 (Willaert)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

CANZONA DI RUZANTE, LA = ZOIA ZENTIL

CANZONE VILLANESCHE ALLA NAPOLITANA

Een verzameling villaneschen uitgegeven door Antonio Gardano en Girolamo Scotto in Venetië tussen 1542 en 1563.
Vindplaats: D München - GB Lbl
Zie: Bossuyt 1985, p.135 ss.
online: zie "Zijn oeuvre"- online - oude drukken

CARO CHRISTI QUAM SUMIMUS = 2de deel van HOMO QUIDAM (enkel in de uitgaven van Montanus en Neuber)

CEDA NATA NEL MAR VENERE = 2de deel van NE LE AMAR'E FREDD'ONDE

CEDANT PAR MOY = C'EST DONC PAR MOY AINSI SUIS

77

CEDUNTUR GLADIIS (onzeker)

Kidger B004

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c3-c4-F4

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Libro secondo de li motetti a tre voce

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1549: B KBR (T, B) GB Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1549, Venetië, Girolamo Scotto, Libro secondo de li motetti a tre voce

11.

RISM:

154914, p. 30

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Agnel, Aimé ed., Duos et Trios de la Renaissance
3 gelijke stemmen
Heugel PJ 419

digitaal : (Londen)
http://digirep.rhul.ac.uk/items/d6f6bb4d-0fb1-b25a-afba-2e717e2417e5/1/

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


78.
Kidger F026

C’EST BOCCANÉ


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

C’est boccané (eendelig)

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

Sensuivent... 1535
boccané: oud, versleten, ouderwets, buiten gebruik

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1535: D Mbs (alt en bas) - VS Univ. van Virginia (tenor)
druk 1536: GB Oxford Bodleian Library (enkel cantus?)
http://solo.bodleian.ox.ac.uk/primo_library/libweb/action/display.do?tabs
=detailsTab&ct=display&fn=search&doc=oxfaleph013654017&indx
=1&recIds=oxfaleph013654017&recIdxs=0&elementId=0&renderMode
=poppedOut&displayMode=full&frbrVersion=&dscnt=0&scp.scps
=scope%3A%28OX%29&frbg=&tab=local&dstmp=1376915236770&srt
=lso01&mode=Basic&dum=true&vl(254947567UI0)=any&tb
=t&vl(1UIStartWith0)=contains&vl(254947564UI1)
=all_items&vl(freeText0)=Willaert&vid=OXVU1

druk 1552: F Pbn (A) - GB Lbm (B)
Parijs:
http://catalogue.bnf.fr/servlet/ObtenirResultat;jsessionid=E8C5DF4A97931
E4470C5245572212DBB?idNoeud=1.1&host=catalogue

10. eerste gedrukte uitgave:

1535, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Canzoni franzese. libro primo
1536, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Canzoni francese di messer Adriano, & de altri Eccellentissimi Auttori
1552, Antwerpen, Tielman Susato, La Fleur de chansons et quatriesme livre a quatre parties

11. RISM:

15358 / 153617 / 15529

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

online – München, Virginia en Londen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1552: B KBR 114 (bron: F Pbn A) en KBR 216 (bron: GB Lbm B)

-Jeffery Brian. Chanson verse of the early Renaissance. London. Tecla. 1971-1976, vol. II,
titre 1535

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17b.
Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=1250


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

________________________________________________________________

79.
Kidger F005

C'EST DONC POUR MOY QUE AINSI (ANSINS) SUIS = CEDANT PAR MOY
(Janequin of Ninon le Petit of Adriaen Willaert)



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

C'est donc pour moy (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie:c1-c3-F3 / finalis: A

5. aantal stemmen:

3-st.
(ms in Cambrai: si placet à 4)

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

C'est donc pour moy
que ansins suis fortune; 
Infortune, hellas, suis sur ma foy 
Plus malheureuse au monde n'est que moy; 
Aultre que moy n'est de telle heure née.


So it is that I am thus fated; 
Unfortunate, alas, I am indeed 
the most unhappy creature in the world; 
No other was born to such a fortune.

9. vindplaatsen:

ms: D Heilbronn, Heilbronner Gymnasial-Bibliothek (enkel de bas) (Willaert) - MunBS - UlmS – F CA - GB LonLB: twee manuscr. (Ninon le Petit en anoniem) - WhalleyS 23 -
druk 1535: F Parijs. Bibliothèque nationale
druk 1545: F Besançon, Bibliothèque Municipale
druk 1547: A Österr. Nationalbibl. (Latijnse versie) / GB Londen, British Library (Franse versie)
druk 1549: GB British Library

10. eerste gedrukte uitgave:

-c.1535, Frankfurt a. M., Christian Egenolff, 3- en 4-st. chansons
-1538, Neurenberg, Formschneider, Trium vocum carmina
-1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Constantio Festa il primo libro de madrigali a tre voci. (Janequin)
-1543, Venetië, Antonio Gardano, Quaranta madrigali di Ihan Gero insieme trenta canzoni francese di Clement Ianequin

11. RISM:

c. 153514c / 15389 / 154113 / 154323 / 154521 (intab.) / 154719 (intab. - Latijn) / 154720 (intab.-Frans) / 154938 (intab. - Latijn).

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

online – Heilbronn – 1535
Zie: “zijn oeuvre – online –handschriften”

online – Besançon – Cambrai – München - Parijs

Zie: “zijn oeuvre – online – oude drukken”

-Adams, Courtney S., ed. French chansons for three voices Part I, p. 65, Madison, in Recent Researches in the Music of the Renaissance (XXXVI-1982) (met vertaling in het Engels)
-microfilm: McMurtry Microfilm Collection, film D433 en D 434 ( ms: GB LonBL) en D445 (ms: D MunBS)
-microfilm: ms LonBL 35087: Hewitt Collection D431
-microfilm: ms CambraiBM 125-8:: Hewitt Collection D511
-microfilm: ms MunBS 1516: Hewitt Collection D414 (discant) en D448
-microfilm: ms UlmS 237: Hewitt Collection D531

14. intabulaties, diminuties, tientos:

1545, Leuven, Pierre Phalèse, Des chansons reduictz en Tabulature de Lut à deux, trois et quatres parties... par Jacques Bathen et Reynier Velpen... aux despens de Pierre Phaleys libraire. (afbeelding van de titelbladzijde: Henri Vanhulst, p. 5)
1547, Leuven, Pierre Phalèse, Des chansons reduictz en tablature de lut à deux, trois, et quatres parties (herdruk van 1545 in het Latijn "Carminum quae Chely vel Testitudine canuntur..." en in het Frans)
1549. Leuven, Pierre Phalèse, Carminum quae chely vel testudine canuntur. Liber primus

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Courtney S. Adams. Op. cit. 1982 : Een van de oudste liederen uit de uitgave van 1541.

17a. Barton Hudson Ninot le Petit. Collected Works CMM 87
Toeschrijving aan Nino le Petit: onzeker. De stijl is te verschillend van zijn andere chansons.

Kidger p. 136
Census 1/I: 1, I, p. 265 en 1, IV, p. 401
DIAMM: D-HBa MS X/2

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

CATALOGUE DE LA CHANSON FRANÇAISE À LA RENAISSANCE


http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=1254

80.
Kidger G052


CHE FAI ALMA?
CHE PENSI?


2. ondertitel


dialogo a sette

3. gecomponeerde delen:


Che fai alma? Che pensi? (eendelig)

4. tonal type:


met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-c3-c4-F3-F4 / finalis: G

5. aantal stemmen:


7-st.

6. genre:


madrigaal

7. reeks:


Musica Nova, madrigaal nr 24

8. tekst:


- Che fai alma? che pensi? havrem mai pace?
Havrem mai tregua? od havrem guerra eterna? -
- Che fia di noi, non so; ma in quel, ch’io scerna,
A’ suoi begli occhi il mal nostro non piace. -

- Che pro, se con quegli occhi ella ne face
Di state un ghiaccio, un foco quando verna? -
- Ella no, ma colui che gli governa. -
- Questo ch’è a noi? S ’ella s’el vede e tace. -

- Talhor tace la lingua, e’l cor si lagna
Ad alta voce, e’n vist'asciutta e lieta,
Piange, dove mirando altri nol vede. -

- Per tutto ciò la mente non s’acqueta,
Rompendo'l duol che’n lei s’accoglie e stagna,
Ch’a gran speranza huom misero non crede.


Francesco Petrarca. Canzoniere nr 150

"Wat denk je ziel, ziel, is vrede nu nabij,
Of een bestand? Of duurt de strijd altijd?"
"Ik weet de toekomst niet, maar onderscheid
Wel in haar ogen iets van meelij."

"Hoe kan dat? Door die ogen worden wij
Ijs in de zomer, vuur in wintertijd."
"Niet zij doet dat, maar hij die haar geleidt."
"Wat baat dat, want zij staat er zwijgend bij?"

"Soms klaagt haar hart, al is haar tong verdoofd.
Je ziet geen tranen en ze lijkt tevreden,
Maar huilen doet ze waar haar niemand ziet."

"Toch komt zo aan mijn opgekropt verdriet
Geen einde en mijn denken vindt geen vrede:
Geen mens in nood die nog in hoop gelooft."

Vertaling: Peter Verstegen. Francesco Petrarca. Het Liedboek Canzoniere.
Amsterdam 2008.

9. vindplaatsen:

ms: I Milaan Conservatorium MilC ss (Tarasconi Codex of Clerici Codex) - S Stockholm, Kungliga Bibl. 229
druk 1559 : B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc -
Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q),
Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6),
VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13 p. 114 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-*Stevens, Denis, ed.,
Ten Renaissance Dialogues p. 9
Novello 1981
(bron: 1559a - tekst met de Engelse vertaling)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG


15. Bossuyt op. cit. 1985:

blz. 133: In de zevenstemmige madrigalen beoogt Willaert contrasterende sonoriteiten van twee diverse koorbezettingen, die in geen enkel van de vier werken (in Musica Nova) dezelfde zijn.
In Che fai alma geeft hij de voorkeur aan twee vierstemmige groepen. Hoewel Willaert het dubbelkorig principe flexibel toepast, doordat hij de samenstelling van de twee groepen binnen eenzelfde werk wel eens verandert, staat het dialoogelement toch steeds centraal, aangezien elke koorzin door een duidelijke cadens wordt afgesloten en er telkens verandering van klankkleur optreedt.


17. Denis Stevens. 1981

A crescent formation will ensure the proper emergence of Willaert's scheme of constantly shifting textures. Expressed numerically (reading the voices from top to bottom) the exchanges are as follows: 2356/1457/2346/1357/2346/1457/2346/1234567. The generally dark timbre was probably dictated by Petrarch's soul-searching, and it seems best therefore not to transpose the dialogue upwards.

17a. Michele Fromson. Themes of Exile in Willaert's Musica Nova.
Journal of the American Musicological Society, Vol. 47, No. 3 (Autumn, 1994)

p. 469. Many of the texts Willaert set in Musica nova can also be related to the precarious political situation of the Florentine exiles in the 1540s. These texts are preoccupied with the condition of exile-with isolation, alienation, and overwhelming loss; fear of violence and retribution; calls for vengeance and justice; and nostalgia for an idealized homeland, an idyllic past. The fear of physical violence, to the individual or group, is expressed repeatedly in his madrigals and motets.

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect. p. 49

OPNAMEN

18. lp's


-lp 34. Amorous dialogues of the renaissance dir. Denis Stevens
Nonesuch H-71272

19. cd's


-*cd 210. MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
OEHMS CLASSIC OC 814
2009
1/2 toon hoger

-cd 228. CODAEX TARASCONI DIMINUITO
Ensemble I Fedeli
PASSACAILLE PAS 983
2012
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Passacaille/PAS983

20. duur

3'41 (Singer Pur)

____________________________________________________________________________

CHI LA DIRA = QUI LA DIRA


CHI MI TI TOLS'
OIMÉ ? = 2de deel van DOVE SEI TU, MIO CARO

81

CHI VOLESSE SAPER

Kidger G004

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Chi volesse saper (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-c4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

madrigalen

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: A Wn Gesellschaft der Musikfreunde
druk 1563: B
KBR Fétis 2218 (S, T, B)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1542, Venetië, Antonio Gardano, D. autori il primo libro di madrigali de diversi eccellentissimi autori a misura di breve
-1543, Venetië, Antonio Gardano, De diversi autori, il primo libro d'i madrigali de diversi eccelentissimi autori a misura breve
-1546, Venetië, Antonio Gardano, Il primo libro d'i madrigali de diversi autori a misura di breve (= 1548/6 = 1550/15 = 1552/18)
-1547, Venetië, Ottaviano Scotto, Il primo libro di madrigali di diversi eccellentissimi autori a misura di breve
-1550, Venetië, Hieronymus Scotto, Primo libro de madrigali a quatro voci a notte negre
-1557, Venetië, Antonio Gardano, Il primo libro de madregali a quatro voci a note negre
-1558, Venetië, Girolamo Scotto, Il primo libro de madrigali a quatro voci, di diversi autori, a notte negre.
-1560, Venetië, Girolamo Scotto, Il primo libro a due voci.
-1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
-1569, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona

11.

RISM:

154217 / 154317 / 154615 / 154713 / 155015 / 155716 / 155811 / 15609 / 1563 - W 1130 / 156920

12.

CMM:

3-14 p. 31 (bron: 154217)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

    maataanduiding in 1542: foutief driedelig

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

82

CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM (versie 1)

Kidger D011

2.

ondertitel

In Nativitate Domini. Ad Vesperas. Hymnus
Op het ms in BolSR 45:" In festo omnium sanctorum"

3.

gecomponeerde
delen:

2. Beata quoque agmina
4. Martyres dei inclyti
6. Gentem auferte

4.

tonal type:

met 1b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

2. Beata: C, A, T, B
4. Martyres: C1: (fuga in diatessaron), C2: [resolutio], A, T, B
6. Gentem: C, A1 [resolutio]), A2, T1, T2 fuga quatuor temporum in diapente, B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 2

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 43 en 45 - PiacD - TrevBC 13 (2x)
druk 1542: D
Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E
BarcBC (T) - I BolC (S,A)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 6 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: I BolC) B KBR

digitaal: 1542 - Bologna (enkel cantus)
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/cmbm/images/ripro/gaspari/_V/V011/

digitaal: 1550 - Bologna (enkel cantus)
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/cmbm/images/ripro/gaspari/_V/V012/

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17a.

 

Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-cd 146 Flemish Masters
Choral music of the Renaissance
dir. Paul Walker
VIRGINIA ARTS RECORDINGS VA-04413 (2004)

20.

duur

 

 

83

CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM (versie 2 -
Jachet)

Kidger -----

2.

ondertitel

In nativitate Domini. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

2. Beata quoque
6. Gentem

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

2. Beata: C,A,T,B
6. Gentem: C (canon in diapason), A, T1, T2 [resolutio],B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 2/II

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E
BarcBC (T) - I BolC (S,A)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 12 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: I BolC) B KBR

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM (versie 3) - Tu lumen tu splendor = Jesu redemptor omnium

--------------------------------------------------------------------------------------------------

CHRISTI MARTYR SANCTE CHILIANE = O CHRISTI MARTYR SANCTE CHILIANE

 

84

CHRISTI VIRGO DILECTISSIMA

Kidger B029

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Christi virgo dilectissima
2. Quoniam peccatorum molle

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-F3 / finalis: D
2. Quoniam peccatorum: finalis: G

5.

aantal stemmen:

4 stemmen uit 2
1. Christi virgo: C (in subdiapason),A ,T(ad
tertiam), B
2. Quoniam peccatorum: C,A (ad tertiam),T, B (in
dyapason)

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Medici Codex, nr 21

8.

tekst:

liturgie van het feest van O.-L.-Vrouw Boodschap

9.

vindplaatsen:

ms: I FlorL 666 (Medici codex)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1520, Venetië, Andrea Antico, Motetti novi &
chanzoni franciose a quatro sopra doi

-1528, Parijs, Pierre Attaingnant, Chansons et
Motets en canon (delen 1 en 2 in omgekeerde
volgorde)

11.

RISM:

15203 / [1528]10

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile 1520: OMI 1316

-Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518. Monuments of renaissance Music (MRM), 1968, dl. IV, p. 150 (met facsimile)

-www.flauto-dolce.it


-universiteit van Montréal:

http://lmhs.oicrm.org/ressources/chansons-motetz/editions-modernes/chansons-et-motetz-de-pierre-attaingnant/
bron: 1528.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

CHRISTUS RESURGENS (MISSA)= MISSA CHRISTUS RESURGENS


85.
Kidger B113

CHRISTUS RESURGENS EX MORTUIS

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Christus resurgens ex mortuis
2. Dicant nunc Judaei

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum V vocum liber primus nr 3

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: I BolSP , ModE C.313 , PiacD (2)
druk 1539: D Mun (A,T), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (zonder S en Q) - PL Krakow
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)

10. eerste gedrukte uitgave:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert, musica quinque vocum.
Herdrukt in 1550

11. RISM:

1539c - W 1110
1550a - W 1111

12. CMM:

3-03, p. 11 (bron: 1539c)

13. andere recente uitgaven:

digitaal: München 1539 (enkel A en T)
http://dfg-viewer.de/show/?set%5Bimage%5D=1&set%5B
zoom%5D=default&set%5Bdebug%5D=0&set%5Bdouble%5D=0&set%5Bmets%5D=
http%3A%2F%2Fdaten.digitale-sammlungen.de%2F~db%2Fmets%2Fbsb00071874_mets.xml


-microfilm 1539: (bron: GB Lbl) B KBR
-microfilm 1550: (bron: GB Lbl) B KBR

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

K. Schiltz. Op. cit: p. 172: compositietechniek: vrije omspeling van het gregoriaans

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 49 Adrian Willaert
Oxford Camerata olv Jeremy Summerly
Naxos 8.553211, 1995
motet toegeschreven aan Jean Richafort (1480-1547)

20. duur:

4’07”

CODE:
ODI

________________________________________________________________

86
Kidger H004

CINGARI SIMO VENIT’A GIOCARE


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Cingari simo (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G

5. aantal stemmen:

4-st.
melodie in de tenor

6. genre :

mascherata alla napolitana

7. reeks :

Canzone villanesche alla napolitana nr 4

8. tekst :

3 strofen

Cingari simo venit'a giocare
Donn'alla coriolla de bon core.
Ch'el è dentro ch'el è fuore
S'el è dentr'ha più sapore.
Calate iuso per ve solazare
Ca iocarimo un po per vos


We are gypsies come to play
The game called Queen of Hearts.
This one's in - that one's out,

It's more fun when round about.
Come on down and have some fun
As we gamble a little for your love.
This one's...

If we lose, we'll pay a carlino,
And if you lose, you'll buy the wine.
This one's...

(carlino: een zilverstuk gebruikt in Napels)
Engelse vertaling uit Donna G. Cardamone, op. cit.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1544 (Scotto): I Pistoia. Bibl. Arch. Capit. (A - onvolledig )
druk 1545: A
Wn (T) - D Mün , Wolf - PL - Krakow (B)
druk 1548 (Scotto): A
Wn - F Pn(A)
druk 1548 (Gardano): I BolC (A)
druk 1553: D Wolf - GB Lbl (A,T,B)- US Pitsb (S, A, T)
druk 1563: B KBR (S.T.B.) - F Pn

10. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Girolamo Scotto, Canzone villanesche alla napolitana di M. Adriano Wigliaret
1545, Venetië, Antonio Gardano, Canzone villanesche alla napolitana di M. Adriano Wigliaret.libro primo
1548, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana
1548, Venetië, Girolamo Scotto, Canzon villanesche alla napolitana
1553, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert con alcune napolitane

11. RISM:

1544b- W 1114b / 1545a - W 1115 / 1548a+b - W 1116+W 1117 / 155329 - W 1118 / 1563 - W 1130

12.
CMM:

*3-14 p. 156 (bron 1545a)

13. andere recente uitgaven:

-online - München
Zie "zijn oeuvre" - online - oude drukken

-Cardamone, Donna G., ed. Adrian Willaert and his Circle. Canzone Villanesche alla Napolitana and Villotte, Madison, 1978 RRMR-30 (bron 154520)
Tevens het driestemmig chanson van Gian Domenico da Nola, dat als voorbeeld diende.
met de vertaling in het Engels

-Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - Five Villanelle (1545) for Four Voices or Instruments SATB. Londen 1984

-*Roche, Jerome, en Elizabeth Roche, eds. The Flower of the Italian Madrigal: For Mixed Voices. Vol 3, Light Madrigals and Villanellas. New York, 1995, p. 173
(bron: 1545 - met de Engelse vertaling)
bestellen bij SHEETMUSICplus GA.GM3214

-via internet: http://serpentpublications.org/music/willaert/cingari/allparts.pdf

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985 op. cit. blz. 137: "gebaseerd op een driestemmig model van Nola, maar de ontleende cantuspartij ligt in de tenorstem - een 'mascherata alle napolitane'", p. 138

17a. Piet Stryckers. "Individuen, als zigeuners gemaskerd, vrijen enkele lichtekooien op met hoogst dubbelzinnige toespelingen."

17b. Donna G. Cradamone. zie uitleg bij de uitgave: Canzone Villanesche. 1978

17c. Jerome Roche. 1995. p. 173. Willaert popularized the Neapolitan villanella in Venice, but clothed the sometimes indelicate texts in music that is slightly more sophisticated. Nevertheless, a somewhat raucous interpretation fits the subject matter here. In the refrain "Ch'el è dentro" the verbal accents are off the beat, and the resulting rhythmic waywardness should be played up.

17d. A.W.F.-A.W.S. Voor nog meer informatie over dit werk, klik op "toplijst"

17e. Guido Adler. Handbuch der Musikgeschichte, deel I. p. 370-371 met uitgeschreven partituur

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 54 Canti carnascialeschi
Josquinensemble, Wenen olv Michael Mayr
CHRISTOPHORUS VERLAG Freiburg
=cd 14

19. cd’s:

-*cd 14 Canti carnascialeschi
Josquinensemble, Wenen olv Michael Mayr,
CHRISTOPHORUS VERLAG Freiburg
CD 74538
=lp 54

-*cd 18 Musica Mediterranea
Music of the Italian & Spanish Renaissance
Kithara
CHACONNE CHAN 0562-1592
(versie van da Nola, intrumentaal gespeeld)

-*cd 21/I
opera omnia, vol 1, nr 6

-*cd 32 Adrian Willaert
Madrigali, chansons, villanelle
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfeyt
zang, fluit, 3 vedels, harp en slagwerk
RICERCAR RIC 151145
enkel strofen 1 en 3

-cd 65 Les Musiciens du Nord - Musici ten tijde van Albrecht en Isabella
Stephan Van Dijck
La Cetra d'Orfeo
CYPRES 2001 04 20

-cd 79 Viva Espana
Resonanzen 2001
OE1
2001
(versie van da Nola)

-*cd 85 Le Siècle du Titien
Venise (1490-1576)
Doulce Mémoire
ASTRÉE Naïve E 8847, 2001

20. duur:

1'18" (Josquin-Ensemble) of 3'58 »

CODE:
ND1

________________________________________________________________

87.
Kidger B114

CLARE SANCTORUM SENATUS APOSTOLORUM
(Princeps orbis terrarum)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-F3 / finalis: G

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Antonio Gardano, Cipriani musici eccelentissimi. liber primus quinque vocum.
1554, Venetië, Cesano
1555, Venetië, Antonio Gardano, Liber secundus motetarum quinque vocum, Domenica Phinot autore.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15446 / 1554 - P 2020

12. vindplaatsen:

ms: D MunBS 16 -Wolfa 293 - I LucBS 775
druk 1544: GB Lbm

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online – München
zie: “zijn oeuvre – online – handschriften”

MUSICOLOGISCHE UITLEG:


17.
Lewis, Mary S.

Zie: Antonio Gardano, Venetian music printer, 1538 - 1569: a descriptive bibliography and historical study. Londen 1997

17a.
Kidger.

foutieve titel: Clare sanctorum princeps orbis

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

____________________________________________________________

CONCORDES ADHIBETE ANIMOS. IN MEMORIAM WILLAERT.
CYPRIANO DE RORE

5 stemmen

tekst:

Concordes adhibete animos
Musae inclita turba
Aetheri Patris sacra propago Jovis :
Laude Panopheum summa decorate Adrianum
Intulit ut vestro munera summa choro.

Harmonicos magis ac suaves nemo edidit unquam
Cantus, per quem nunc musica vera viget.
Ergo aetas omnis colat hunc laudetur origo:
Felix quae hunc genuit Flandria in orbe virum.
Vive Adriane, decus Musarum.


vertaling:
Verzamelt eensgezind uw geesten,
Muzen, beroemde heilige afstammelingen
van de hemelse vader Jupiter.
Eert Adriaen volmondig met de hoogste lof,
gelijk ook uw begaafde koor de hoogste gaven schonk

Niemand bracht ooit zulke harmonische en zoete gezangen voort,
waardoor de ware muziek nu floreert.
Zorgt dus te allen tijde dat de oorsprong ervan gehuldigd wordt.
Gelukkig Vlaanderen dat zulk een man mocht ter wereld brengen.
Leve Adriaan, glorie der Muzen

- eerste gedrukte uitgave

1566, Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano De Rore / Il quinto libro di madrigali a cinque voci

- RISM

156617

- vindplaatsen

- Online – Londen
zie: Zijn oeuvre – online - oude drukken

-CMM: Meier, Bernardus, Cipriani Rore Opera Omnia, Vol V : Madrigali 3-8 vocum (American Institute of Musicology (AIM), 1971) - p.118 :

-partituur CPDL
http://www1.cpdl.org/wiki/index.php/Concordes_adhibete_animos_(Cipriano_de_Rore)

vindplaatsen:

A Österreichische Nationalbibliothek - GB British Library

online – Londen - Wenen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"
  
MUSICOLOGISCHE UITLEG

1. Katelijne Schiltz

Hoewel Rore’s postuum gepubliceerd motet “Adhibete animos Concordes” als titel heeft "in mortem Adriani Willaert," is er nergens in de tekst spraak over verdriet bij het verlies van de overleden componist. De duidelijke uitroep "Vive Adriane decus Musarum, Vive Adriane", die gedurende het ganse nummer als een soggetto ostinato
te horen is, lijkt evenzeer moeilijk te interpreteren als een verwijzing naar de dood van maestro Adriano. Bernhard Meier leidde hieruit af dat er een verloren gegane Secunda pars, waarin de dood van Willaert wordt betreurd, moet bestaan hebben.
Andere argumenten voor die hypothese haalt hij uit de modaliteit van het stuk.
Vanuit muzikale en intertekstuele overwegingen zou men toch kunnen spreken van een postume lofrede. De stijl van het motet van De Rore suggereert bijv. dat hij wilde de nagedachtenis aan de muziektaal van Willaert levendig houden en het voortbestaan
van de muziek van Willaert bestendigen. In zijn hommage aan il divino Adriano, maakt De Rore immers gebruik van typische Willaert-stijlkenmerken zoals het gebruik van het ostinato, een speciale behandeling van woordklanken en andere typische bouwkenmerken.”

Katelijne Schiltz: „Harmonicos magis ac suaves nemo edidit unquam cantus“. Cipriano de Rores Motette Concordes adhibete animos*
Archiv für Musikwissenschaft. 2005, band 62, p. 111

2.
 A suprisingly joyful posthumous panygeric containing an ostinato on the words ‘Live on Adrian, glory of the Muses’.

http://www.prestoclassical.co.uk/w/162151/Cipriano-de-Rore-Concordes-adhibete-animos


opname :

cd.  Missa Mente tota & Motets. Cinquecento
Hyperion CDA67749. 2010

duur: 3’06”

 

88

CONDITOR ALME SIDERUM

 

Kidger D013

2.

ondertitel

In Adventu Domini. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

1. Conditor alme siderum
3. Vergente mundi
(5.)6. Te deprecamur

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-F4 / finalis: E (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

1. Conditor:
3. Vergente:
(5.)6.Te deprecamur:

C,A,T,B
C,A,T,B
C, A, T1( fuga trium
temporum in diapente
submisse), T2 [resolutio], B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 1

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD (3) - TrevBC 13
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC (T) - I BolC (S,A)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae. Herdrukt in 1550

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 1 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: I BolC) B KBR

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

blz. 115 - 116: "De "spanning" wordt opgedreven door de verschillende behandeling van de ontleende (Gregoriaanse) melodie, en dit als volgt: in de eerste strofe verschijnt de Gregoriaanse zang hoofdzakelijk in de sopraanpartij in langere notenwaarden - soms geïmiteerd door de tenor - tegenover twee (of drie) vrij contrapunterende stemmen; in de tweede strofe overheerst de vierstemmige imitatieve schrijfwijze (alle stemmen parafraseren de melodie); in de laatste strofe is een tweestemmige canon op de cantus firmus verwerkt binnen de vijfstemmige bezetting."

p. 178-180 (notenvoorbeeld 19-21)

17.

 

Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

89

CON DOGLI'E CON PIETÀ

Kidger G005

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Con dogli' e con pietà (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-?-c4-F4 / finalis: A

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsn:

ms: geen
druk 1563: B
KBR (S,T,B; zonder A) - F PBn

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Wllaert

11.

RISM:

1563 - W 1130

12.

CMM:

3-14 p. 49 (bron: 1563 - altpartij bijgevoegd door de uitgever))

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985
p. 139, afb. 43

Fotokopie van de titelpagina

   

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect.

p. 192 n.4

17.

 

De alt ontbreekt in de eerste uitgave

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

cd 209 LAUDES
Doulce Mémoire o.l.v. Denis Raisin-Dadre
Zig-Zag Territoires ZZT 090901
2009 http://www.amazon.de/...

20.

duur

 

 

90

CONFITEBOR TIBI DOMINE (versie 1 - Jachet)

Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 110, Octavi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. In consilio
2. Magna opera
3. Confessio
4. Memoriam fecit
5. Memor erit
6. Ut det illis
7. Fidelia
8. Redemptio
9. Sanctum et terribile
10.Intellectus bonus
11.Gloria Patri
12.Sicut erat

chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: ch I: c1-c3-c3-F3 en ch II: c2-c3-c3-F3 / finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.
11. Gloria Patri: C,A,T (canon in diapente),Q (resolutio),B
12. Sicut erat: eenvoudig, geen canon

6.

genre:

salmi a versi con le sue risposti nr 2

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 110 (nu 111)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi. Herdrukt in 1557

11.

RISM:

15501/ 15576

12.

CMM:

3-08 p. 6 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

91

CONFITEBOR TIBI DOMINE (versie 2 - Jachet)

Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 110 - sexti toni

3.

gecomponeerde
delen:

2. Magna opera
4. Memoriam fecit
6. Ut det illis
8. Redemptio
10. Intellectus bonus
12. Sicut erat

 

chorus II
chorus II
chorus II
chorus II
chorus II
chorus II

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-F3 / finalis: C (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

salmi a versi senza risposti nr 10

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 110 (nu 111)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi
apertinenti alli vesperi Herdrukt in 1557.

11.

RISM:

15501/ 15576

12.

CMM:

3-08 p. 96 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAME

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

92

CONFITEBOR TIBI DOMINE (versie 3 - Willaert)

Kidger C020

2.

ondertitel

psalm 110 - primi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. In consilio
2. Magna opera
3. Confessio
4. Memoriam fecit
5. Memor erit
6. Ut det illis
7. Fidelia
8. Redemptio
9. Sanctum et terribile
10. Intellectus bonus
11. Gloria Patri
12. Sicut erat

chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: ch. I: g2-c2-c3-F3 en ch. II: c1-c2-c3-c4/ finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

8-st. dubbelkorig

6.

genre:

salmi spezzati nr 3

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 110 (nu 111) - liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi. Herdrukt in 1557.

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 107 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.
Bruno Bouckaert (analyse 8 laatste maten door Bruno Bouckaert in De
Contrapunttheorie van Gioseffo Zarlino, p. 75)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

93

CONFITEBOR TIBI DOMINE (versie 4)

Kidger C005

2.

ondertitel

psalm 110, Secundi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. In consilio
3. Confessio
5. Memor erit
7. Fidelia
9. Sanctum et terribile
11. Gloria Patri

chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et
Compieta nr 2

8.

tekst:

psalm 110 (nu 111)

9.

vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun - I Bc (B)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta. Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 /
1571 - W 1125

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Online – München (1571)
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/XII
Opera omnia deel XII, Vespro di Natale
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae olv Marco Longhini
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373

20.

duur

6'29"


94.
Kidger B030

CONFITEBOR TIBI DOMINE (versie 5 a 4)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Confitebor tibi Domine in toto corde meo
2. In quacumque die invocavero te exaudi me
3. Si ambulavero in medio tribulationis

4. tonal type:

1. Confitebor tibi Domine: geen b / sleutelcombinatie: c3-c4-c4-F4 / finalis: D
2. In quacumque die: geen b / sleutelcombinatie: c3-c4-F4 / finalis: G
3. Si ambulavero: geen b / sleutelcombinatie : c3-c4-c4-F4 / finalis: G

5. aantal stemmen:

3 of 4 mannenstemmen
1. Confitebor tibi Domine: C,A,T,B
2. In quacumque : C,A,T
3. Si ambulavero : C,A,T,B

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 3

8. tekst :

Confitebor tibi Domine in toto corde meo:
quoniam audisti verba oris mei.
In conspectu angelorum psallam tibi:
adorabo ad templum sanctum tuum,
et confitebor nomini tuo.
Super misericordia tua et veritate tua:
quoniam magnificasti super omne, nomen sanctum tuum.

In quacumque die invocavero te, exaudi me:
multiplicabis in anima mea virtutem.
Confiteantur tibi Domine omnes reges terrae:
quia audierunt omnia verba oris tui:
Et cantent in viis Domini :
quoniam magna est gloria Domini.
Quiniam excelsus Dominus,
et humilia respicit :
et alta a longe cognoscit.


Si ambulavero in medio tribulationis, vivificabis me :
et super iram inimicorum meorum extendisti manum tuam,
et salvum me fecit dextera tua.
Dominus retribuet pro me:
Domine misericordia tua in saeculum :
opera manuum tuarum ne despicias.


[psalm 137, verzen 1, 4 en 8 (=nummering van de vulgaat, nu psalm138)]

Ik zal U loven, Heer, met heel mijn hart,
Want Gij hebt geluisterd naar de woorden uit mijn mond.
Ik zal voor U zingen onder het oog van de engelen:
U aanbidden in Uw heilige tempel
en Uw naam loven.
Omwille van Uw barmhartigheid en Uw waarheid:
Want Gij hebt Uw heilige naam boven alles verheven.

Elke dag zal ik U aanroepen: luister dan toch naar mij.
Wil de kracht van mijn ziel versterken.
Laat alle koningen op aarde U loven, Heer,
want zij hebben de beloften uit Uw mond vernomen.
Laten zij de wegen van de Heer bezingen:
Want groot is de majesteit van de Heer.
De Heer is hoogverheven!
Naar de nederige ziet Hij om,
de hoogmoedige doorziet Hij van ver.

Al is mijn levensweg vol gevaren, U houdt me in leven,
U verdedigt mij tegen de woede van mijn vijanden,
Uw rechterhand brengt mij redding.

De Heer zal mij beschermen:
Heer, Uw trouw duurt tot in eeuwigheid:
Verwerp het werk van Uw handen niet.

9. vindplaatsen:

ms: I ModE C.313
druk 1559 : B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs - E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(1) - W 1128

12. CMM:

3-05 p. 15 (p. XI: facsimile van het eerste deel in de uitgave van 1559a)
(bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1561: (bron: D Mbs ) B KBR

-*Annie Bank D 30 (SSA of TTB) en AB 111 "Musica Choralis IV" ( enkel het tweede deel: In quacumque die)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16.
Schiltz. op. cit. 2003.

p. 52 vn 22: "behandeling van een gregoriaanse melodie die ook terugkomt in het madrigaal Quest'anima gentil.
p. 202-209: "analyse van de driestemmige secunda pars"

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect. p. 39, 261 n.42.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur:

8’51
________________________________________________________________

95

CONGRATULAMINI MIHI OMNES
(versie 1 a 4)

Kidger B032

2.

ondertitel

De Resurrectione Domini (Attaingnant)

3.

gecomponeerde
delen:

1. Congratulamini
2. Recedentibus discipulis

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in beide delen)
bij Attaingnant: g2-c2-c3-c5 (c5 wellicht fout bij Smijers voor c4)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta IV vocum liber secundus nr 11

8.

tekst:

1. Congratulamini mihi, omnes qui diligitis Dominum, quia quem quaerebam
apparuit mihi, et dum flerem ad monumentum vidi Dominum meum, alleluia.
et dum flerem ad monumentum vidi Dominum meum,
alleluia.
2. Recedentibus discipulis non recedebam
et amoris ejus igne succensa ardebam desiderio.

[breviarium - Paasmaandag]

1.Jullie die de Heer liefhebben, verheug je met mij, want wie ik zocht is mij verschenen en terwijl ik bij het graf zat te wenen, heb ik mijn Heer gezien. Alleluia.
2. Hoewel de leerlingen terugkeerden, ben ikzelf niet teruggekeerd maar als een hevige gloed brandde mijn liefde voor hem.

9.

vindplaatsen:

ms: DK CopKB - I BolC Q20-CasAC N(H) - VS Newberry Library, Chicago (zonder A)
druk 1539: D Mun; I BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T)
druk 1545: A
Wn (S,A,T,B) - D Hs, LÜh, Mbs, - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber secundus: quatuor et viginti musicales quatuor vocum motetos habet
1538, Ferrara, Johannes de Buglhat, Liber cantus (vocum quatuor) triginta novem motetos habet.
1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Williart. Libro secondo a quattro voci (herdrukt in 1545)

11.

RISM:

15344 / 15385 / 1539b - W 1108 / 1545b - W 1107

12.

CMM:

3-01, p. 26 (bron: 1545b)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie: "oeuvre - online - oude drukken"
(bron: D Mbs - 1539b - 135 blzn)

-microfilm 1545: B KBR (bron: GB Lbl)

-microfilm: Hewitt Collection D513 (bron: ms DK CopKB 1848)

-partituur CPDL (1538)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert


-Smijers, Albert, ed., Treize livres de motets parus chez Attaingnant, Parijs, 1936, vol. 2, p. 134

-Slim, Harry Colin, A gift of madrigals and motets, Chicago-Londen, 1972, vol. 2. p. 72-81met de Engelse vertaling (bron: 15344)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 
 

 

96

CONGRATULAMINI MIHI OMNES
(versie 2 a 4)

 

Kidger B031

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde delen:

1. Congratulamini mihi omnes
2. Beatam me dicent omnes generationes

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c4-F3-F4 / finalis: D
2. Beatam me dicent: finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber secundus nr 20

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.313
druk 1539: D Mun; I BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T) druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte uitgave 

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino
en Ottaviano Scotto, Libro secondo a
quattro voci (herdrukt in 1545)

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02 p. 18 (bron: 1545c)

13.

andere recente uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1539: (bron: D Mun) B KBR

14.

intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2001

p. 229: "ver doorgedreven toepassing van
het motivicity-principe",

p. 230 vn. 6 "motivicitytechniek op de
woorden vidi Dominum meum, om de
woorden te benadrukken"

p. 233: "tot in het extreme doorgedreven
transposities van het 'transierunt-motief'"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

97

CONGRATULAMINI MIHI OMNES
(versie 3 a 5)

Kidger B115

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Congratulamini mihi omnes
2. Et dum flerem

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis:G
2. Et dum flerem: finalis: E

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum V vocum liber primus, nr 20

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD (5)
druk 1539: D Mun (A,T), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (zonder S en Q) - PL Krakow
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1539, Straatsburg, Peter Schäffer, Cantiones
quinque vocum
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Musica
quinque vocum liber primus
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

15398 (Schäffer) / 1539c - W 1110 / 1550a -
W 1111

12.

CMM:

3-03 p. 102 (bron 1539c)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1539: (bron: GB Lbl) B KBR
-microfilm 1550: (bron: GB Lbl) B KBR

-Edition Michael Procter EMP0413 (Finale) =
The Beauchamp Press BP1097, Gloucester

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003

p. 172: "compositietechniek: vrije omspeling
van het gregoriaans"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

98

CONGREGATI SUNT (Verdelot)

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Congregati sunt
2. Disperge illos

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-F3-F3 /
finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

6-st.
in prima en secunda pars: VI: gebouwd op de
gregoriaanse versie van DA PACEM DOMINE

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum VI vocum liber primus nr 21

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

-ms: VS Newberry Library, Chicago (zonder A)

-druk 1542: A
Wn - B KBR (S) - D Dresden
Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu
(zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc
(A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna ,

Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf
(zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert.
Musicorum sex vocum

11.

RISM:

1542a - W 1112

12.

CMM:

3-04 p. 111 (bron: 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: A Wn) B KBR

-Colin Slim, Harry, A gift of madrigals and motets,
Chicago-Londen, 1972, vol. 2. met de Engelse
vertaling van de tekst.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

cd 160. A Gift for a King
Magdala-koor o.l.v. David Skinner
2006

20.

duur

 

 

99

CON LAGRIME ET SOSPIR

Kidger J004

2.

ondertitel

A tre tasti dil canto

3.

gecomponeerde
delen:

Con lagrime et sospiri (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutel: c1 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 5

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li
Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel
lauto, intavolati per Messer Adriano.

1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536: (bron: A Wn) B KBR

-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni
Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di
Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536.
Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron:
1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li
Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel
lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

 

16.

Schiltz 2003

 

17.

andere auteurs

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

-lp 66: Lute songs and Dances from Italy,
Germany , France and England
Suzanne Bloch
ALLEGRO (1950)


-lp 68. Italian Songs of the 16th en 17th Centuries
Hugues Cuénod en Hermann Leeb
WESTMINSTER 1963

-lp 70. Music of the Renaissance
Max Weill en Fritz Wörsching
RCA VICTOR 1938 (?)

 

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia deel 6
Giuseppe Zambon, contratenor

-cd 78
Verdelot. A Renaissance Songbook.
The Complete Madrigal Book of 1536.
2001
Daniels, Heringman

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubin (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'06"


 

 

100

CON L'ANGELICO RISO

Kidger J005

2.

ondertitel

A tre de la Sottana

3.

gecomponeerde
delen:

Con l'angelico riso (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c2 / finalis: D

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 19

8.

tekst:

Pontano

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li
Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel
lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536: (bron: A Wn) B KBR

-facsimile 1536b:
Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di
Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536.
Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron:
1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's  

19.

 

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia deel 6


-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels
LINN RECORDS 2001


-*cd 127
Italian Lute songs (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001


-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

 

 

duur 1'06"

 

101

COSÌ VINCETE IN TERRA

Kidger G006

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Cosi vincete in terra (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

variante in 1569/20: Cosi vivete in terra

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1563: B KBR Fétis 2218 (S,T,B; zonder A) - F
PBn

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li
maderigali del primo et secondo a libro a quatro voci

1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li
madrigali delprimo et secondo libro, a quatro voci

1544, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro
voci...

1545, Venetië, Scotto, Verdelot tutti li madrigali del
primo er secondo libro

1552: Venetië, Scotto, Verdelot tutti li madrigali del
primo er secondo libro

1556, Venetië, Antonio Gardano, Tutti li madrigali del
primo & del secondo libro a quattro voci

1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro
voci di Adriano Willaert

1569, Venetië, Antonio Gardano, , La eletta di tutta
la musica intitolata corona

11.

RISM:

154020 / 154118 / 154418 / 154519 / 155226 /
155627 / 1563 - W 1130 / 156920

12.

CMM:

3-14 p. 26 (bron: 154020)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

102
CREATOR OMNIUM DEUS (versie 1 a 5)


Kidger B116

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Creator omnium (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-c3-F3 /
finalis:

5.

aantal stemmen:

5-st.
fuga in diapenthe remissum

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

liturgische tekst:
Creator omnium Deus,
terribilis et fortis,
justus et misericors.
(2 Mac 1, 24 (vulgaat) )
Da pacem Domine in diebus nostris.

9.

vindplaatsen:

ms: D RegB - Tüb - Wolfa 293 - I ModE C.313
druk 1549: GB Lbm
druk 1557: D As

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1549, Venetië, Antonio Gardano, Terzo libro di
motetti a 5 voci di Cipriano de Rore
1557, Antwerpen, Tilman Susato, Liber
duodecimus ecclesiasticarum cantionum quinque
vocum vulgo moteta vocant....

11.

RISM:

15498 / 15573

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1557: B KBR 20 (bron: D Tüb )

-Sherr, Richard, ed., The Sixteenth-Century Motet, 1997, vol. 18, p. 297

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

 

16.

Schiltz 2003

 

17.

Kidger, p. 220

Contrafactum van O doctor optime (verloren)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

CODE: ND1


103.
Kidger B165

CREATOR OMNIUM (versie 2 a 6)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Creator omnium (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c2-c4-F4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

6-st.
T: Fuga in dyapenthe remissum

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

liturgische tekst:
Creator omnium Deus,
terribilis et fortis,
justus et misericors. (2 Mac 1, 24 (vulgaat) )
Da pacem Domine in diebus nostris.

9. vindplaatsen:

ms: I ModE C.314 - D Wolfa 293 - DK Kk
druk 1554: D Mbs
druk 1558: B KBR (Fétis), GB Lbm

10. eerste gedrukte uitgaven:

-1554, Leuven, Petrus Phalesius, Liber sextus cantionum sacrarum
-1558, Leuven, Petrus Phalesius, Liber sextus cantionum sacrarum

11. RISM:

15545 / 15585

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

-omzetting in moderne partituur te bekomen bij ons:
info@adriaenwillaert.be
of www.adriaenwillaert.be

-online- München 1554
zie "zijn oeuvre - online - oude drukken"

-microfilm van het ms: Mc Gill nr 129
-microfilm 1558:(bron: D Mbs) B KBR

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Katelijne Schiltz. Tekst bij de cd van Cinquecento. 2010.

Willaert’s six-voice piece contains a canon at the lower fifth between Tenor primus and Tenor secundus, who quote the plainsong melody in long note values, thus clearly distinguishing the canon from the other voices. From ‘Da pacem, Domine’ onwards, the canonic voices use smaller note values and merge rhythmically with the other voices. Willaert’s Creator omnium, Deus was the model for a motet by Orlandus Lassus, which is also for six voices and carries a canon at the lower fifth.

17. Eduard Lowinsky, op. cit:

"In seiner sechsstimmigen Komposition ,, Creator omnium Deus" hat sich Lasso das gleichnamige Werk von Willaert zum Vorbild gewahlt."
Lowinsky, Eduard. Das Antwerpenes Motettenbuch Orlando di Lasso's in Tijdschrift der Vereeniging voor Noord-Nederlandse Muziekgeschiedenis. 1937, pp. 94 - 105.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 214: Willaert: Missa Mente tota & motets
Cinquecento
Hyperion CDA67749
2010
http://www.hyperion-records.co.uk/dc.asp?dc=D_CDA67749&f=67749&vw=dc
Op YouTube:
http://www.vogad.com/definition/meaning-of-adrian-willaert/

20. duur:

3’16

________________________________________________________________


104

CREDIDI PROPTER QUOD LOCUTUS SUM
(versie 1 - Jachet)

Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 115 - sexti toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Ego autem
3. Quid retribuam
5. Vota mea
7. Dirupisti vincula
9. Gloria Patri

chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3 / finalis: F
(in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

salmi a versi senza risposti nr 2

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 115 (nu 116)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi
appertinenti alli vesperi
Herdrukt in 1557.

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 76 (bron: 15501 )

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

105.
Kidger C022

CREDIDI PROPTER QUOD LOCUTUS SUM (versie 2 a 8)


2. ondertitel:

psalm 115 – quarti toni

3. gecomponeerde delen:

1. Ego autem
2. Ego dixi
3. Quid retribuam
4. Calicem salutaris
5. Vota mea
6. O Domine
7. Dirupisti
8. Vota mea
9. Gloria Patri
10. Sicut erat

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus: c1-c3-c4-F4 en secundus chorus: c2-c3-c4-c4 / finalis: E (in alle delen)

5. aantal stemmen:

8-st., dubbelkorig

6. genre :

psalm (salmi spezzadi)

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

psalm 115 (nu 116b)

gregoriaans: Credidi, propter quod locutus sum
I.
Ego autem humiliatus sum nimis
II. Ego dixi in excessu mentis meae: Omnis homo mendax.
I. Quid retribuam Domino pro omnibus quae retribuit mihi?
II. Calicem salutaris accipiam, et nomen Domini invocabo.
I. Pretiosa in conspectu Domini mors sanctorum ejus.
I en II. O Domine ego servus tuus
II. ego servus tuus, et filius ancillae tuae.
I. Dirupisti vincula mea: tibi sacrificabo hostiam laudis
II. Vota mea Domino reddam in atriis domus Domini, in conspectu omnis populi ejus, in medio tui, Jerusalem.
I. Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto
II. Et Spiritui Sancto. Sicut erat in principio, et nunc et semper,
I. Sicut erat in principio, et nunc et semper,
I en II. Et in saecula saeculorum. Amen.


9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardane, I salmi appertinenti alli vesperi
Herdrukt in 1557.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15501 / 15576

12. vindplaatsen:

ms: I TrevBC 11b en 24
druk 15501: Regensburg. Proskesche Musikbibliothek
druk 15576: Bologna.


13. CMM:

3-08 p. 154 (bron:15501 )

14. andere recente uitgaven:

online – Bologna:
tik: “oeuvre – online – oude drukken”

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op. cit. p. 116 en p. 118

"Uitzonderlijk treedt het koor achtstemmig op in het midden van het werk op de uitroep O Domine, ego servus tuus, tevens de kerngedachte van de hele psalm."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 19 = cd 110
Currende en Concerto Palatino o.l.v. Erik Van Nevel
Venetian Music for Double Choir
ACCENT ACC 93101 D, 1993

-cd 110 = cd 19

20. duur:

4'46"
_____________________________________________________________


CRIMINA LAXA (versie 1 a 3) = 3de deel van AURES AD NOSTROS


106
CRIMINA LAXA (versie 2 a 3)

Kidger B005

2.

ondertitel:

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Crimina laxa pietate
2.Tu nobis dona fontem lachrimarum

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1549: B KBR L.P. 4041 (T, B) - E Mm (T)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1549, Venetië, Girolamo Scotto, Elettione de
motetti a tre voci libro primo

11.

RISM:

154913

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Bernstein, Jane A.

Printing in Renaissance Venice: the Scotto Press.
Oxford, 1998

OPNAMEN

18.

lp's:

 

19.

cd's:

 

20.

duur:

 

 

107 CUM INVOCAREM EXAUDIVIT ME
(versie 1 a 4)

Kidger C001

2.

ondertitel

Ad Completorium. psalm 4, Sexti toni

3.

gecomponeerde
delen:

2. Miserere mei
4. Et scitote
6. Sacrificate
8. A fructu frumenti
10. Quoniam tu Domine
12. Sicut erat

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-F3 / finalis:
C

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et
Compieta. Ad completorium nr 3

8.

tekst:

psalm 4

9.

vindplaatsen:

druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi
salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565
door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il
figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 -
W 1125

12.

CMM:

Online – München
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

108 CUM INVOCAREM (versie 2 a 8)
(onzeker)

Kidger c029

2.

ondertitel

psalm 4

3.

gecomponeerde
delen:

gregoriaans: Cum invocarem exaudivit me Deus
justitiae tuae
polyfonie alternerend door de twee koren
vanaf: In tribulatione dilatasti mihi. (...) Gloria
Patri et filio...
Beide koren eindigen samen: saeculorum. Amen

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: chorus primus: c1
-c3-c4-F4 chorus secundus: c3-c3-c4-F4 / finalis:
G

5.

aantal stemmen:

2 x 4-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

 

8.

tekst:

psalm 4

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1564: B KBR (Fétis)
druk 1568: B KBR

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1564, Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich
Neuber. Thesaurus Musicus...
1568, Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich
Neuber. Thesaurus Musicus...

11.

RISM:

15641

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Commer, Franz ed., Collectio operum musicorum
batavorum saeculi XVI, vol. 2, nr 7, Berlijn, 1844
- 1858, nr 2, p. 60.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Kidger p. 243

onzeker op basis van de stijl

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

 

109

CUSTODI NOS DOMINE

Kidger E014

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Custodi nos Domine (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-F3 / finalis
A

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

versiculum bij In Manus Tuas Domine
(responsorium breve ad completorium)

7.

reeks:

 

8.

tekst:

breviarium ad completorium

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) – I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

10.

eerste gedrukte
uitgave

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta. Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 -
W 1125

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Online – München
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

Zie bij: "genre" - I sacri e santi salmi...

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be