Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

 

 

OEUVRE ALFABETISCH

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.


110.
Kidger B033

DA PACEM DOMINE, IN DIEBUS NOSTRIS



2. ondertitel:

Pro Sancta Pace

3. gecomponeerde delen:

eendelig

4. tonal type:

met 2 b /sleutelcombinatie: c2-c4-c4-F4 / finalis: G

5. aantal stemmen:

4-st. (TTBB)

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

Da pacem Domine in diebus nostris
quia non est alius qui pugnet pro nobis
nisi tu, Deus noster.

(antifoon uit de VIde of VIIde eeuw)

Breng ons op onze dagen vrede, Heer,
want niemand anders dan Gij, onze God,
zal willen strijden voor ons

9. eerste gedrukte uitgave:

1553, Antwerpen, Tilman Susato, Liber secundus ecclesiasticarum cantionum quatuor vocum.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15539

12. vindplaatsen:

ms: F CambraiBM 125-8

druk 1553: GB London British Library (microfilm in B KBR) - US New York - Kansas univ

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-*Maldeghem, Robert Julien van, ed. Trésor musical: collection authentique de musique sacrée & profane des anciens maitres belges recueillie et transcrite en notation moderne. Brussel 1880. Liechtenstein, 1965 (bron: Cambrai)

-online – Cambrai
zie : œuvre – online - handschriften

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

2’00. (La Capilla – VRT opname – 2014)
_____________________________________________________________

111.
Kidger D014

DECUS MORUM, DUX MINORUM


2. ondertitel:

In Festo Sancti Francisci. In secundis Vesperis. Hymnus

3. gecomponeerde delen:

2. Plaudat frater
4. Pro terrenis
6. Regis signum
8.Mina gregem

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G (in alle delen)
8. Mina: sleutelcombinatie: c1-[VI - resolutio]-c3-c4-c4-F4

5. aantal stemmen:

2. Plaudat: C,A,T,B
4. Pro terrenis: C,A,T
6. Regis: C,A,T1 (canon), T2 [resolutio], B
8. Mina: C,A,T1 (canon), T2, VI [resolutio], B

6. genre :

hymne

7. reeks :

Hymnorum Musica nr 10

8. tekst :

liturgie van de vespers

9. vindplaatsen:

ms: I TrevBC
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC (T) - I BolC (S,A)

10. eerste gedrukte uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae

11. RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12. CMM:

3-07 p. 65 (bron: 1542b)

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563
naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino
Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso.
Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

CODE:

_________________________________________________________________

 

112. DEDUCANT OCULI NOSTRI

Kidger B034

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Jeremiah 9:18

9.

vindplaatsen:

ms: I RomeSC

10.

eerste gedrukte uitgaven 

geen

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

geen

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

113.
Kidger E006e

DE FRUCTU VENTRIS TUI


2. ondertitel:

(In II. Vesperis). In Nativitate Domini. Antiphona 5

3. gecomponeerde delen:

De fructu ventris tui (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-c4 / finalis: G
in de druk van 1571 is bij de altus de b weggelaten (fout?)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

antifoon

7. reeks :

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta

8. tekst :

De fructu ventris tui
ponam super sedem tuam.

5de antifoon voor de 2de vespers “In Nativitate Domini”.

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun - I BolC (B)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online – München (1571)
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-* cd 21/XII Vespro di Natale nr 10
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae olv Marco Longhini
Stradivarius Dulcimer STR 33373. 1998
knapen (cantus), kornet (cornetto muto) en 3 trombonen

20. duur:

De vijf antifonen bij de vesperpsalmen samen: 3'49"
_____________________________________________________________

 

114. DEO DICAMUS GRATIAS

Kidger E002(a)

2.

ondertitel

Ad completorium

3.

gecomponeerde
delen:

Deo dicamus gratias (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-c4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

benedictio

7.

reeks:

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta

8.

tekst:

breviarium - ad completorium - slotverzen

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1555: B
KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta. Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-online – München
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

115.

DE PROFUNDIS (versie 1) (Jachet)

Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 129, Quarti toni

3.

gecomponeerde
delen:

1.Domine exaudi
3. Si iniquitates
5. Sustinuit
7. Quia apud
9. Gloria Patri

chorus II
chorus II
chorus II
chorus II
chorus II

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: A (in alle delen behalve in deel 7. Quia apud te: finalis: E

5.

aantal stemmen:

4- en 5-st.
9. Gloria Patri: 5-st.: C,A,T (canon in diapente),
Q (resolutio),B

6.

genre:

salmi a versi senza risposti nr 5

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 129 (nu 130)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

 

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi
In 1557 onveranderd herdrukt.

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 85 (bron: 15501 )

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

116.
Kidger C024

DE PROFUNDIS (versie 2)


2. ondertitel:

psalm 129 - quinti toni

3. gecomponeerde delen:

1. Domine exaudi
2. Fiant aures
3. Si iniquitates
4. Quia apud
5. Sustinuit
6 . A custodia
7. Quia apud
8. Et ipse redimet
9. Gloria Patri
10. Sicut erat

chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: primus chorus: g2-c2-c3-F3 en secundus chorus: c1-c2-c3-c4 / finalis: A

5. aantal stemmen:

8-st. dubbelkorig

6. genre :

psalm (salmi spezzadi)

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi nr 27

8. tekst :

Psalmi Vespertini

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi.
Herdrukt in 1557,

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:


15501 / 15576

12. vindplaatsen:

ms: I TrevBC (tweede koor)
druk 1550: D Münster (S2 A2 T2 B2); Rp - E Bd (T1) - I Bc (S1 (zonder p. 31-38), A1)

13. CMM:

*3-08 p. 122 (bron: 15501 )

14. andere recente uitgaven:


-Hunter, Ralph, ed., Willaert - De Profundis (Psalm 129: A Song of Hope), SATB-SATB + orgel ad lib., New York, Peters Edition EP 67337, 1992
Bestellen bij SHEETMUSICplus

-Long, Joan Anna, The motets, psalms and hymns of Adrian Willaert: a liturgo-musical study, Columbia university, diss. doct. philosophy, 1971

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

5’11”
_____________________________________________________________

117. DE PROFUNDIS (versie 3)

Kidger C010

2.

ondertitel

Psalm 129, Quinti Toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Domine exaudi
3. Si iniquitates
5. Sustinuit
7. Quia apud
9. Gloria Patri

chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: A

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro e Compieta

8.

tekst:

psalm 129 (nu 130)

9.

vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta. Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

online – München (1571)
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/XII
Opera omnia, deel XII, Vespro di Natale
Piccoli Musici en Delitiae Musicae olv Marco Longhini
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373, 1998

20.

duur

5'11"


 

118. DE RETOURNER MON AMY

Kidger F054

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

De retourner mon amy (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1, c3, c4, c4, F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

6-st.
superius: Canon in subdiatessaron, ad longum

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

De retourner, mon ami, je te prie,
Pour contenter l’esprit bon de ton amie,
Car sans cela aise ne puis avoir,
Triste vivrai, je te le fais savoir,
Si ne te vois si j’en ai grande envie.


Koning François I (?)

9.

vindplaatsen:

ms: F ParisBNC (enkel bassus)
druk 1544: A Wn; B KBR (Fétis)(B)
druk 1572: B KBR (Fétis)(B)

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1544, Antwerpen, Tielman Susato, Cincquiesme Livre des Chansons
1560, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons

11.

RISM:

154413 / 1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons, New York,1992.

-facsimile 154413: Brussel, Editions culture et civilisation, 1970. (Corpus of Early Music, 6) (B KBR en KULeuven)

-partituur CPDL (bron: 154413)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

    17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=1765

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


119.
Kidger F027

DESSUS LE MARCHÉ D'ARRAS



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Dessus le Marché d'Arras
ii. Il m’a dit

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c4-c4-F4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

Treize chansons musicales à quatre parties

8. tekst :

Dessus le marché d'Arras
Mireli, mirela bon bas
J'ai trouvay ung espaignart,
Sentin, senta sur la bon bas
Mireli, mirela bon bille,
[Mireli, mirela bon bas].

Il m'a dit: fille escouta
De l'argent on vous donra
Sentin, senta sur la bon bas
Mireli, mirela bon bille,
[Mireli, mirela, bon bas].


9. vindplaatsen:

ms: D MunBS 274a en MunBS 1501, NL HagueKB 74/h/7, P GdanPAN 4003
druk 1528 of 1529 of 1531: D Mbs

10. eerste gedrukte uitgaven:

[1528], Parijs, Pierre Attaingnant, Six gaillardes et six pavanes avec treze chansons musicales a quatre parties.

11. RISM:

15289 / 15317 (intab.)

12. CMM:

-Saey, Albert, ed., Attaingnant, Pierre, Transcriptions of chansons for keyboard, CMM, 20, p. 96 (1961) koorzetting en klaviertabulatuur

13. andere recente uitgaven:

online - München:
Zie "Zijn oeuvre - online - oude drukken "

-Erb, James, ed. Chanson on Dessus le Marché d'Arras: SATB, a cappella, publ. by Amp. (50233160) New York, 1969

-Musiques en Flandres (STTB)
Lambersart (F)

-2 chansons (Dessus le marché and J'Ai veu) ed. Broud Brothers
Bestellen bij SHEETMUSICplus

Handlo Music:
http://www.handlo-music.com/pdf/t-z/W-IDB-As.pdf (bron 15289 - een toon hoger)

online - Petrucci  of IMSLP.org
http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/0/00/IMSLP284335-PMLP461689-03-dessus_le_march_darras---0-entabulation.pdf (bron : 15317)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

1531, Parijs, Pierre Attaingnant, Vingt et cinq chansons musicales, reduictes en la tabulature.

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Piet Stryckers. Tekst bij de cd van Romanesque :

"Het schalkse Dessus le marché d'Arras met de typische afwisseling tussen hoog en laag
stemmenpaar, verwijst nog naar het voorbeeld van Josquin en Mouton.

-uit een klaviertabulatuur van de Parijse muziekuitgever Pierre Attaignant uit 1544(?).
Zijn versie volgt Willaerts stemvoering getrouw, maar voegt er versieringen aan toe."


17a.
Op dezelfde melodie heeft Roland De Lassus een zesstemmig chanson gecomponeerd, duidelijk
geïnspireerd op de versie van Willaert, o.m. door de ternaire maat op "De l'argent on vous don'ra..."

17b.
Willaert emprunte ici une mélodie très vraisemblablement "populaire": un fort accent patoisant du texte, ainsi
qu'un refrain typique en syllabes non signifiantes ("My re ly my re la bon bille... ") en témoignent.
Marc Honegger - Paul Prevost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs. 1992, vol. I., p. 493-494.

17c.
Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=1915

Attaingnant 1528/9

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 05 Vocaal en instr. Ensemble Blanchard
DISCOPHILE FRANÇAIS 330222/4
1960(?)

-lp 51 Ens. Polyphonies Charles Koenig

-lp 59 The Ambrosian Singers - ook de versie van Attaingnant op klavier
=cd 151

19. cd’s:

-*cd 24 Une Fête chez Rabelais
Chansons et pièces instrumentales de la première moitié du XVIe siècle
Ensemble Clément Janequin, dir. Dominique Visse
HARMONIA MUNDI France HMC 901453
1994

-cd 102 = cd 24
HMX 290 838/40 (3 CD)

-*cd 32 Adrian Willaert
tabulatuur Pierre Attaignant
Madrigali, chansons, villanelle
zang, luit, harp, vedel
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfeyt
RICERCAR RIC 151145
1994

-cd 134 Duruflé Requiem
Voices Chorale o.l.v. Lynne Ransom
2001

-cd 151 Adrian Willaert
The Ambrosian Singers o.l.v. Denis Stevens
ACCADEMIA MONTEVERDIANA AM 23
ook de versie van Attaingnant op klavier
=lp 59

20. duur:

1'07”
________________________________________________________________

 

120. DESSUS NOSTRE TREILLE DE MAY

Kidger F006

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Dessus nostre treille de may (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c3-c4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

La Courone et Fleur des chansons a troy

8.

tekst:

anonymus

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1560: A
Wn - F Pn
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - I BolC (T) - FlorBN (S) GB LonBL (T) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A Wn (sup en 2de sup, geen bas)- D Wüu - USA CA

10.

eerste gedrukte uitgaven

1536, Venetië, Antonio dell'Abate en Andrea Antico, La Courone et Fleur des chansons a troy


1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons compos� � troys parties par M. Adrian Willart


1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert


1578, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties compos� par Ad. Vuillart.

11.

RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 15629 - W 1129 / 157816 - W 1131

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1560a: B KBR microfilm 1059 (bron: A Wn)

-microfilm 1560a:
Mc Murtry D493

-microfilm 1562: B KBR microfilm 1054(bron: I BolC (T) - 1043 FlorBN (S) - 1054 (T, S) (bron: I BolC en FlorBN)

-microfilm 1578:
B KBR (sup. en 2de sup., geen bas) (bron: A Wn)

-Bernstein, Lawrence F.., ed. La Couronne et Fleur des chansons a troys
Historical Commentary, Masters and Monuments of the Renaissance, Vol. 3
The Broude Trust, New York, 1984

Afzonderlijk uitgegeven in

-*Two chansons. The Broude Trust, New York, 1984
met de vertaling in het Engels


- Holst, Imogen ed. Recorder Pieces from the 12th to 20th Century. London, Boosey & Hawkes 1955

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

blz 145: "een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatiemotieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek."

    17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=1921

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

DESSUS SON ASNE BOUDVIN = LA JEUNE DAME VA AU MOULIN

121. DEUS, DEUS MEUS (onzeker - waarsch. Hubert Walrant)

Kidger c028

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Deus, Deus meus
2. Quoniam melior est

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis A (beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

 

8.

tekst:

psalm 62

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1553: B KBR Fétis 1758 - GB Lbm

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1553, Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich Neuber, Tomus secundus psalmorum selectorum. (toegeschreven zowel aan Hubert VVaelrant als aan VVillaert)

11.

RISM:

15535

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Commer, Franz. Collectio operum musicorum batavorum saeculi XVI, vol. 1, p. 75-82 (Heruitgegeven door T. Trautwein (J. Guttentag) in Berlijn, z.d. ) ( B KBR Fétis 1.815)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

122.
Kidger b205

DEUS IN NOMINE TUO (Lheritier)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Deus in nomine tuo
2. Ecce enim Deus

4. tonal type:

geen b /sleutelcombinatie: G2-c2-c3-c3-c4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

psalm 53 (nu 54)

9. eerste gedrukte uitgave:

1532, Lyon, J. Moderne, Motetti del fiore. Secundus liber cum quinque vocibus (Willaert)
1538, Neurenberg, Petreius, Tomus primus psalmorum selectorum (Willaert)
1539, Venetië, Antonio Gardano, Fior de mottetti tratte dalli Mottetti del fiore. liber secundus (Lheritier)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15329 - 15386 -15396

12. vindplaatsen:

ms: I RomeV
druk 1532: GB Lbm – D Mbs – B Fétis 1682 (A)
druk 1538: B KBR Fétis (S-T1-T2 -B - geen CT)
druk 1539: GB Lbm

13. CMM:

(Lheritier) CMM 48 vol. I, part. II, p. 149 - 160

14. andere recente uitgaven:

online 1532 - München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
_____________________________________________________________

123. DEUS QUI MANUS TUAS

Kidger B166

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

eendelig.

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Uit de liturgie, in verband met Goede Vrijdag, de verering van het H. Kruis en het Lijden van Christus.

9.

vindplaatsen:

ms: I BolC Q24

10.

eerste gedrukte uitgaven 

geen

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

digitaal: Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 
 

DIC NOBIS MARIA (versie 1 a 4) = 2de deel van VICTIMAE PASCHALIS (versie 1)

DIC NOBIS MARIA (versie 2 a 6) = 2de deel van VICTIMAE PASCHALIS (versie 2)

 

124.
DIC NOBIS QUIBUS

Kidger B035

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

completen van Paaszondag

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.313 (zonder tenor)

10.

eerste gedrukte uitgaven 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 



125.
Kidger B036

DILEXI QUONIAM EXAUDIET


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Dilexi quoniam exaudiet
2. O Domine libera

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-c4 / finalis: G
2. O Domine libera: finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 2

8. tekst :

Dilexi, quoniam exaudiet Dominus vocem orationis meae.
Quia inclinavit aurem suam mihi: et in diebus meis invocabo.
Circumdederunt me dolores mortis: et pericula inferni invenerunt me.
Tribulationem et dolorem inveni: et nomen Domini invocavi. O Domine, libera animam meam:
misericors Dominus, et iustus, et Deus noster miseretur.
Custodiens parvulos Dominus: humiliatus sum, et liberavit me.
Convertere anima mea, in requiem tuam: quia Dominus benefecit tibi.
Quia eripuit animam meam de morte, oculos meos a lacrimis, pedes meos a lapsu.
Placebo Domino in regione vivorum.

[psalm 114, 1-9 (=nummering Vulgaat, nu 116)]De Heer heb ik bemind want hij hoort mijn biddende stem.
Hij luisterde naar mij. Ik zal hem aanroepen, mijn leven lang.
Doodsangsten omknelden mij en de gevaren voor de hel
verschrikten mij.
Ik werd overweldigd door verdriet en smart. Zo heb ik Gods naam aanroepen.O Heer, bevrijd mijn ziel:
De Heer is genadig en rechtvaardig, onze God is vol ontferming.
De Heer beschermt de eenvoudigen.
Ik was vernederd en hij heeft mij bevrijd.
Bekeer u en kom weer tot rust, mijn ziel, want de Heer is je te hulp gekomen.
Hij heeft mijn leven ontrukt aan de dood, mijn ogen gedroogd van tranen,
mijn voeten voor struikelen behoed.
Ik mag wandelen in het land van de levenden onder het oog van de Heer

9. vindplaatsen:

ms: I ModE C.313
druk 1559 : B KBR (zonder A) - D HamSU, Mbs (5 en 7) - E BarcBC (zonder S) - Mc - Mn(S) - F Pn, Psg - GB Lbl, - I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), - PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs - E Mc - PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgaven:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(1) - W 1128

12. CMM:

3-05 p. 8 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1561: (bron: D Mbs) B KBR

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
 Bossuyt op. cit. 1985:

blz 112: "Een beheerste, helemaal niet eruptieve expressie, die vooral de totaal- of kernidee van de tekst accentueert en minder het detail naar voor brengt. Vandaar het bescheiden, maar niettemin effectief gebruik van (.) de si b op doloris mortis en tribulationen et dolorem als benadrukking van smart."

16. Schiltz op. cit. 2003: p. 52 vn. 22: "band met het madrigaal Io amai sempre in de overeenkomstige behandeling van specifieke gregoriaanse melodieën"p. 188 vn. 64: "citaat uit een motet van Josquin met dezelfde tekst circumdederunt me"

17. Michele Fromson. Themes of exile in Willaert's Musica Nova.
Journal of the American Musicological Society, Vol. 47, No. 3 (Autumn, 1994),

p. 458. "Savonarolan associations of a different sort arise in another melody Willaert cited: the phrygian soggetto ostinato from Josquin's Miserere mei, Deus, which Patrick Macey has convincingly linked to the cult of Savonarola at the Este court in Ferrara around 1500. This brief soggetto recurs intermittently throughout Musica nova-in the madrigals lo mi rivolgo and Passa la nave, the cantus and bassus of the motet Dilexi, quoniam exaudiet, and the lower three voices of Recordare Domine quid acciderit nobis."OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 132 MUZIEK IN DE SAN MARCO
Consortium locale o.l.v. Fokko Oldenhuis -cd 170 Oltramontani
Collegium Musicum, University of Connecticut -*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur:

6'20 (Singer Pur)
________________________________________________________________

126. DIVINI OCCHI SERENI

Kidger J006

2.

ondertitel

Al cinque dil Canto

3.

gecomponeerde
delen:

Divini occhi sereni (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c1 / finalis: D

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intavolatura

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto nr 14

8.

tekst:

Aretino

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB Lbl

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536b: (bron: A Wn) B KBR
-facsimile: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536.Pro Musica Renaissance Music Prints RM3, Londen, 1980

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia, deel 6, Silvia Piccollo, sopraan

-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Catherine King
LINN RECORDS 2001

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'17"


127
Kidger C014

DIXIT DOMINUS DOMINO MEO (versie 1 a 8)
Jachet en Willaert



2. ondertitel:

psalm 109 - septimi toni

3. gecomponeerde delen:

1. Sede a dextris meis
2. Donec ponam
3. Virgam virtutis
4. Tecum principium
5. Juravit Dominus
6. Dominus a dextris
7. Judicabit
8. De torrente
9. Gloria Patri
10. Sicut erat

chorus I: Jachet
chorus II: Adriano Willaert
chorus I: Jachet
chorus II: Adriano Willaert
chorus I: Jachet
chorus II: Adriano Willaert
chorus I: Jachet
chorus II: Adriano Willaert
chorus I: Jachet
chorus II: Adriano Willaert

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus: c1-c3-c3-F3 en secundus chorus c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5. aantal stemmen:

dubbelkorig
Gloria Patri: chorus I: C,A,T1: canon in unisono, Quinta vox: resolutio,B
Sicut erat: chorus II: C (resolutio),A,T (canon in diapente), B

6. genre :

salmi a versi con le sue risposti nr 1

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

psalm 109 (nu 110)

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi per tutte le Feste dell'anno.
Herdrukt in 1557.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15501 / 15576

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

13. CMM:

3-08 p.1 (bron: 15501)

14. andere recente uitgaven:

Online – München
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XI
L'Opera omnia, deel 11, Vespro della beata Vergine, nr 3
STRADIVARIUS Dulcimer 33326, 1994

-*cd 223
ADRIAEN WILLAERT; Vespro della beata Vergine
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
RICERCAR RIC 325
een toon lager

20. duur:

5'11" – 6’31” (Capilla Flamenca)
_____________________________________________________________

128.

DIXIT DOMINUS (versie 2 a 8) (Jachet en
Domenico Finot)

Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 109 - primi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sede a dextris meis
2. Donec ponam
3. Virgam virtutis
4. Tecum principium
5. Juravit Dominus
6. Dominus a dextris
7. Judicabit
8. De torrente
9. Gloria Patri
10. Sicut erat

chorus I: Jachet
chorus II: Domenico Finot
chorus I: Jachet
chorus II: Domenico Finot
chorus I: Jachet
chorus II: Domenico Finot
chorus I: Jachet
chorus II: Domenico Finot
chorus I: Jachet
chorus II: Domenico Finot

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: primus chorus: g2-c2-c3-F3 en secundus chorus: c2-c3-c3-c4/ finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

8-st. dubbelkorig
Gloria Patri: chorus I: 5-st.: C (canon in diapason),A,T,Q (resolutio),B

6.

genre:

salmi a versi con le sue risposti nr 8

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 109 (nu 110)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi per tutte le Feste dell'anno. Herdrukt in 1557.

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 42 (bron: 15501 )

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

129. DIXIT DOMINUS (versie 3 a 4)
(Jachet)


Kidger ----

2.

ondertitel

psalm 109 - secundi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sede a dextris meis
3. Virgam virtutis
5. Juravit Dominus
7. Judicabit
9. Gloria Patri

 

chorus II
chorus II
chorus II
chorus II
chorus II

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: A (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

salmi a versi senza risposti nr 9

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 109 (nu 110)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi per tutte le Feste dell'anno. Herdrukt in 1557.

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 93 (bron:15501 )

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

 

130.
DIXIT DOMINUS (versie 4 a 4)

Kidger C004

2.

ondertitel

psalm 109, primi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sede a dextris meis
3. Virgam virtutis
5. Juravit Dominus
7. Judicabit in nationibus
9. Gloria Patri

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compiete

8.

tekst:

psalm 109 (nu 110)

9.

vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mun

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta. Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Online – München
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/XII
Opera omnia, deel XII

20.

duur

 


DOCTOR EGREGIE PAULE - SIT TRINITATI SEMPITERNA (Kidger D015)
In conversione sancti Pauli
=
contrafactum van Aurea luce - Janitor caeli
Zie Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978, p.

131. DOMINE AD ADIUVANDUM

Kidger E012

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Domine ad adiuvandum
2.Laus tibi domine

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

 

7.

reeks:

aanhef van de vespers

8.

tekst:

liturgie

9.

vindplaatsen:

ms: D AugsS

10.

eerste gedrukte uitgaven 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

De voorganger (priester) zingt als aanhef van de vespers in het gregoriaans
Deus in adjutorium meum intende
Het koor antwoordt meerstemmig:
1. Domine ad adjuvandum me festina.
Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum. Amen. Alleluia.
Vanaf Septuaginta tot voor Pasen wodt in de plaats van Alleluia gezongen:
3. Laus tibi Domine Rex aeternae gloriae.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

132. DOMINE JESU CHRISTE AMATOR


Kidger B167

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Domine Jesu Christe amator / Gaudent in coelis
2. O bone Jesu et dulcis / Gaudent in coelis

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-c3 (Gaudent in coelis)-c3-F3 / finalis: C (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

6-st.
In beide delen in VIde stem: Cantus firmus op een verwante tekst: "Gaudent in coelis"

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta VI vocum liber primus nr 17

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D DresSL 1/D/3 - DK CopKB 1872 - I BolC Q24 - FlorBN Magl.125bis - ModE C.314 - RomeV - GB LonRC
druk 1538: D Mbs
druk 1542: A Wn - B KBR (S) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1538, Neurenberg, Formschneider (Grapheus), Secundus tomus novi operis (anoniem)
1542, Venetië, Antonio Gardano, Musicorum sex vocum

11.

RISM:

15383 / 1542a - W 1112

12.

CMM:

3-04 p. 88 (bron: 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

digitaal:
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"

-microfilm 1542a:
(bron: A Wn) B KBR

-facsimile:
Heilbronner Musikschatz, nr 9 (bron: 1538)

-
Thomas, Bernard, ed. 2 Motto Motets from the Copenhagen MS:For 5 Instruments. Londen 1995
-zelfde uitgave bij: Magnamusic Distributors (EML0284)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 107: cantus firmus uitgewerkt volgens het principe van de diminutio
p. 107, p. 108: "met een tenor op een verwante tekst"

 

(Bernard Thomas)

The piece is based on the motto of Duke Albrecht of Prussia: it would appear from the manuscript that the piece was presented to that gentleman in 1543 by "Giorgio P", who can be none other than Jorgen (Georg) Presten. This latter was one of the leading musicians at the Danish court for a short time (he was leader of the choir in the royal chapel in 1551) before he died of the plague in 1553.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 
 

 

133.
DOMINE JESU CHRISTE, FILI DEI VIVI,
QUI DE COELIS

Kidger B037

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Domine Jesu Christi, Fili Dei vivi (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c4-c4-c4-F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st. (BBBB!)

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum Liber primus nr 18

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS - GB LonRC
druk 1539: B
KBR (A,T) D Mun ; GB Lbl; I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert .IV vocum liber primus. Niet opgenomen in de herdrukken.

11.

RISM:

1539a - W 1106

12.

CMM:

3-01 p. 16 (bron: 1539a)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München
Zie "Zijn oeuvre - online - oude drukken "

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 103, p. 104: "Op 'te humiliter implorans', duidelijk voorbeeld van tekstexpressieve declamatiestijl door het invoeren van homofonie."
p. 167 vb 2. (notenvoorbeeld)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

134.
DOMINE JESU CHRISTE, FILI DEI VIVI,
QUI FRIGESCENTE


Kidger B117

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Domine Jesu Christe, Fili Dei vivi (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum V vocum liber primus nr 6

8.

tekst:

liturgie van de H. Stigmata van de H. Franciscus (17 september)

9.

vindplaatsen:

ms: I BolC Q27 (I°) - ModE C.313 - RomeM - RomeV 35-40
-druk 1539c: GB Lbl
-druk 1550a: GB Lbl

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert . Musica quinque vocum liber primus. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12.

CMM:

3-03 p. 31 (bron: 1550a)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1539c: (bron: GB Lbl) B KBR
-microfilm 1550a: (bron: GB Lbl) B KBR

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 172: "compositietechniek: 'moderne', syllabisch-accentgerichte schrijfwijze"
p. 174: "betrokken in het totaalplan van de motettenbundel op een drievoudige wijze"

16.

Schiltz 2003:

p. 186 vn. 59: "vrij gecomponeerd, dwz zonder soggetto"

17.

Kidger p. 220

Contrafactum van Beatus Bernardus (verloren)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 114: Adrian Willaert - Jachet de Mantoue
Messe et Motets de Circonstances
a cappella: Ensemble Jachet de Mantoue
Calliope 2004

20.

duur

3'30


 

135.

DOMINE JESU CHRISTE MEMENTO


Kidger B038

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Domine Jesu Christe, memento
2. Et concede mihi omnipotens

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: A
2. Et concede mihi: finalis: E

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber secundus nr 8

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS 7
druk 1539: D Mun; I BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - - PL Krakow
druk 1556: D MunBS

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. Libro secondo a quattro voci. Herdrukt in 1545 door Antonio Gardano
s.d. (1556?), Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich Neuber, Sextus tomus Evangeliorum, et piarum sententiarum.

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109 / [15569 ]

12.

CMM:

3-02 p. 49 (bron: 1545c)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b):
Zie "Zijn oeuvre - online - oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

blz 104: "In het middendeel streeft de componist zowel naar variatie als naar een doorzichtiger klankbeeld door een duet."

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

136. DOMINE PROBASTI ME (versie 1)
(Henricus Scaffen)


Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 138 - Octavi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Tu cognovisti
3. Et omnes vias
5. Mirabilis facta
7. Si ascendero
9. Etenim illuc
11.Quia tenebrae
13.Confitebor tibi
15.Imperfectum meum
17.Dinumerabo eos
19.Quia dicitis
21.Perfecto odio
23.Et vide
25.Sicut erat

chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I
chorus I

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G, behalve in de delen 5, 15 en 21 waar finalis: C

5.

aantal stemmen:

4- en 5-st. st.
Gloria Patri: 5-st.: C,A,T (Canon in diapente),Q (resolutio),B

6.

genre:

psalm (a versi senza risposti)

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 138 (nu 139)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti alli vesperi

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 79 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

137.

DOMINE PROBASTI ME (versie 2)

Kidger C026

2.

ondertitel

psalm 138 - Octavi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. Tu cognovisti
2. Intellexisti
3. Et omnes vias
4. Ecce Domine
5. Mirabilis facta
6. Quo ibo
7. Si ascendero
8. Si sumpsero
9. Etenim illuc
10.Et dixi
11.Quia tenebrae
12. Quia tu possedisti
13.Confitebor tibi
14.Non est occultatum
15.Imperfectum meum
16.Mihi autem
17.Dinumerabo eos
18.Si occideris
19.Quia dicitis
20.Nonne qui oderunt
21.Perfecto odio
22.Proba me
23.Et vide
24.Gloria Patri
25.Sicut erat

chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I
chorus II
chorus I

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus: g2-c2-c3-c4 en secundus chorus: c1-c2-c3-c4 / finalis: C

5.

aantal stemmen:

8-st.

6.

genre:

salmi spezzati

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

vesperpsalm

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

 

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi apertinenti alli vesperi Per tutte le Feste Dell'anno. Herdrukt in 1557.

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 140 (bron:15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 116, p. 118: "varietas door af te wijken van de psalmodie (maat 234).
Tekstexpressieviteit door een zeer hoog register in de bovenstem op et posuisti super me manum tuam en door een stijging gevolgd door een daling van de cantus op si ascendero in coelo et si descendero in infernum."

17.

Gerstenberg

"licht tegenover duisternis in maten 108-119"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

10'25"


138.
Kidger B039

DOMINE, QUID MULTIPLICATI SUNT


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Domine quid multiplicati sunt
2. Ego dormivi, et soporatus sum

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c3-c4-c4-F4 / finalis: D
2. Ego dormivi: finalis: G

5. aantal stemmen:

4-st. (TTTB)

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 1

8. tekst :

Domine, quid multiplicati sunt qui tribulant me?
Multi insurgunt adversum me :
multi dicunt animae meae :
Non est salus ipsi in Deo ejus.
Tu autem, Domine, susceptor meus es, gloria mea,
et exaltans caput meum.
Voce mea ad Dominum clamavi :
et exaudivit me de monte sancto.

II
Ego dormivi, et soporatus sum : et exsurrexi,
quoniam Dominus suscepit me.
Non timebo milia populi circumdantis me :
exsurge Domine, salvum me fac Deus meus.
Quoniam tu percussisti omnes adversantes mihi :
dentes peccatorum contrivisti.
Domini est salus :
et super populum tuum benedictio tua.

[psalm 3, 2-9]

Heer, hoe talrijk zijn mijn belagers?
Velen vallen mij aan, spottend:
“Van God moet jij geen redding verwachten.”
Maar U, Heer, bent voor mij als een schild,
U bent mijn glorie en mijn roem.
Ik roep tot de Heer om hulp:
en Hij heeft mij gehoord op zijn heilige berg.

II
Ik sliep heel diep,
maar ik ontwaakte omdat de Heer mij naderde.
Ik ben niet bang van de duizenden die me omsingelen:
Sta op, Heer, en red mij, God.
Want U zal mijn vervolgers verdrijven:
de tanden van die zondaars hebt U kapotgeslagen
maar uw eigen mensen gezegend.

9. vindplaatsen:

ms : I ModE C.313
druk 1559 : B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561 : D Mbs - E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgaven:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(1) - W 1128

12. CMM:

3-05, p. 1 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken

-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op.cit. 1985:

p. 112: Bemerk de homofonie op de uitroepen exsurge Domine, de toonherhaling, de motieven afgescheiden door pauzen, de weinige melismatiek ... Bewust wordt een expressieve climax opgebouwd door de slotpassus in ternaire maat .
p. 177 (notenvoorbeeld 18)

16. Schiltz op.cit. 2003:

p. 200: "citaat uit Zenck 1959 (p. 63): (Hier) ist ein kompaktes und stark vertikal bestimmtes polyphones Gefüge hergestellt, dessen Einzelstimmen [.] sich frei und unabhängig entwickeln. Die zuweilen auftauchenden Imitationen geben zum Teil nur den ungefähren oder änlichen Bewegungszug wieder, aber sie konstituieren nicht eigentlich den polyphonen Aufbau.

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 64 Capella di Treviso (enkel dl 2: Ego dormivi)

19. cd’s:

-*cd 48 The Renaissance Singers olv Edward Wickham
Motets by Willaert e.a.
ASV Quicksilva QS 6228, 1998

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur:

6’47 (Ren. Singers) - 7’12 (Singer Pur)
________________________________________________________________

139. DOMINE QUIS HABITABIT (onzeker)


Kidger b202

2.

ondertitel

Canon. Quilibet manebit in sua vocatione

3.

gecomponeerde
delen:

1. Domine quis habitabit
2. Nec fecit proximo suo
3. Qui iurat primo suo

4.

tonal type:

1. geen b / sleutelcombinatie: c4, F4 / finalis: A
2. geen b / sleutelcombinatie: c5, F5 / finalis: D
3. geen b /: sleutelcombinatie: c1, c3 / finalis: D

5.

aantal stemmen:

4-st
dubbele canon, 4 stemmen uit 2.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetti novi & chanzoni franciose

8.

tekst:

psalm 14 (15), verzen 1-5

9.

vindplaatsen:

ms: D RegB
druk 1520: B KBR, I Fm (Florence)
druk 1545: GB Lbm

10.

eerste gedrukte uitgaven 

1520, Venetië, Andrea Antico, Motetti novi & chanzoni franciose a quatro sopra doi nr 5

1528, Parijs, Pierre Attaingnant, Chansons et Motetz en canon a quatre parties sur deux nr 33
1545, Wittenberg, Georg Rhaw, Secundus tomus biciniorum

11.

RISM:

15203 / 152810/ 15457

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Universiteit van Montréal.
http://lmhs.oicrm.org/ressources/chansons-motetz/editions-modernes/chansons-et-motetz-de-pierre-attaingnant/
152810

 

-Bruce Bellingham, Bicinia gallica, latina, germanica, Kassel 1980., nr 120. (zie KBR)

-microfilm 1545: ms RegB C120: Hewitt Collection D504

-facsimile 1520: OMI 1316

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

140. DOMINE REFUGIUM


Kidger B040

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Domine refugium
2. Notum fecisti nobis

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

 

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS (Matthias Krüger uit Königstein tussen 1537 en 1542)
(enkel de bas)

10.

eerste gedrukte uitgaven 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

141.

DOMINUS REGIT ME

Kidger B041

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Dominus regit me
2. Parasti in conspectu meo

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c4-F3-F4 / finalis: C
2. Parasti in conspectu meo: finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum Liber primus nr 18

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: GB LonRC - I BolC MS Q19 "Rusconi Codex"
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A
Wn - B Aa - KBR (Fétis) - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - - PL Krakow
druk 1554: B KBR Fétis 1758

10.

eerste gedrukte
uitgaven 

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto. Motetti . libro secondo a quattro voci.
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum
1554, Neurenberg, Montanus (Johann vom Berg) en Ulrich Neuber, Tomus quartus psalmorum selectorum, nr 36

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545b - W 1109 / 155411

12.

CMM:

3-01, p. 99 (bron: 1545b)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie "Zijn oeuvre - online - oude drukken "

-microfilm 1545b:
(bron: GB Lbl ) B KBR

-microfilm: ms BolC Q19: Hewitt Collection D498

-facsimile: Owens, Jessie Ann, Bologna, Civico museo bibliografico musicale, MS Q19 ("The Rusconi Codex") New York: Garland, 1988. (Renaissance Music in Facsimile, 1) (bron: BolC Q19)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 103, p. 104: Op nam et si ambulavero in medio umbrae mortis, duidelijk voorbeeld van tekstexpressieve declamatiestijl door homofonie, hier zelfs gekoppeld aan een lange dalende melodische lijn ter illustratie van "umbrae mortis"
p. 168 (notenvoorbeeld 5), 169 (notenvoorbeeld 8)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 
21. mp3  
22. eigen code  

142. DONNA CHE SETE TRA LE BELLE BELLA


Kidger J007

2.

ondertitel

al secondo dil canto

3.

gecomponeerde
delen:

donna che sete (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c2 / finalis:E

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 9

8.

tekst:

Martelli

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536b: (bron: A Wn) B KBR
-facsimile 1536b:
Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties, diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia deel 6
2 versies
a. Giuseppe Zambon, contratenor
b. Gaetano Nasillo, diminutie op viola da gamba

-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels
LINN RECORDS 2001

-*cd 127
Italian Lute songs
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'23" (Ragin) of 2'30


143. DONNA LEGGIADRA E BELLA


Kidger J008

2.

ondertitel

a tre dil canto

3.

gecomponeerde
delen:

Donna leggiadra e bella (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutels: c1 en c2 / finalis: C

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 3

8.

tekst:

Brevio

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536b: (bron: A Wn) B KBR
-facsimile 1536b:
Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Meier, Helga
(CMM 3-14, p. VIII)

"twijfelachtig"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia deel 6
Giuseppe Zambon, controtenore


-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels
LINN RECORDS 2001


-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'10"


 

144.
DOULEUR ME BAT (DOLEUR)


Kidger F055

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Douleur me bat (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1, c3, c4, c1, F4 / finalis: A

5.

aantal stemmen:

6-st.
superius: canon in subdiatessaron

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Douleur me bat et tristesse m'afolle
Amour me nuyt et malheur me console,
Vouloir me suit mais ayder ne me peult:
Jouir ne puis d'ung grant bien qu'on me veult.
De vivre'ainsi, pour Dieu qu'on me decolle!


Door smart word ik geslagen en door droefheid verwond,
Liefde kwelt mij en onheil is mijn troost,
Verlangen loopt mij achterna, maar kan niet helpen:
Mij is genot ontzegd van een kostbaar goed, mij toegewenst.
Mijn God, dat men me wegrukt uit een bestaan als dit!

(vertaling: Willy van Hoecke, Eufoda)

9.

vindplaatsen:

ms: D HamSU (IV)- F ParisBNC 851 - GB LonBL
druk 1544: A Wn; B KBR (Fétis)( B)
druk 1560: D Berlijn (superius)
druk 1572: B KBR (B)

10.

eerste gedrukte
uitgaven 

1540, Augsburg, Melchior Kriesstein, Selectissimae necnon familiarissimae cantiones
1544, Antwerpen, Tielman Susato. Le cincquiesme livre contenant trente & deux chansons à cincq et à six parties.
1560, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons

11.

RISM:

15407 / 154413 / 1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile 154413: Brussel, Editions culture et civilisation,
1970. (Corpus of Early Music, 6) ( B KBR en KULeuven)

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-
library/collections/links/onlinescores/renmicromss/

(bron: Paris BNC 851)

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and
Six-Voice Chansons. New York, 1992.

-Magnamusic Distributors (LPM0520)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1998

p. 122: "Dat Willaert er twee van de zes partijen als een
imitatiecanon ontwerpt, plaatst hem duidelijk in de traditie van
Josquin, die bij voorkeur in chansons voor meer dan vier
stemmen een canon inbouwt."

17a

Eric Jas

art." Josquin, Willaert and Douleur me bat" in "Recevez ce
mien petit labeur - Studies in Renaissance Music in Honour of
Ignace Bossuyt", Leuven, 2008.

17b

B(ernard)
T(homas)

It is closely based on the five-part chanson of the same name
by Josquin des Pres (c.1440-1521). In Josquin s piece the two
simplest parts, free of any melismas, are in virtual canon, and
Willaert follows the same procedure (quinta and sexta pars):
these parts are pretty close to Josquin s pair, though there are
some rhythmic modifications. An added refinement in Willaerts
setting is that three of the parts appears to quote another
well-known Josquin chanson, Mille regretz at the opening,
though this may be a coincidence.

    17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=2131

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 20 Capella Sancti Michaelis. Adriaan Willaert en Italië
Eufoda 1160. 1993

20.

duur

3'08"


 

145. DOVE SEI TU MIO CARO


Kidger G020

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Dove sei tu, mio caro
2. Chi mi ti tols' oimé

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-c4-F3 / finalis: C
2. Chi mi ti tols' oimé: finalis: A

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D Wolfa 293
druk 1548: B KBR (C-A-B)

10.

eerste gedrukte
uitgaven 

1548, Venetië, Ottaviano Scotto, [Cipriano de Rore] Il terzo libro de madrigali a cinque voci

11.

RISM:

15489

12.

CMM:

3-14 p. 97 (bron: 15489)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 132: "ontstond naar aanleiding van het overlijden van een niet genoemde jonge man"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

146.
Kidger H005

DULCE PADRUN


2. ondertitel:

seconda apparition del Cagnolo del Mese d'Agosto

3. gecomponeerde delen:

1. Dulce padrun
2. Mi xe stà chel

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c1-c2-c3-F3 / finalis: D
2. Mi xe stà chel : finalis : G

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

greghesca

7. reeks :

Di Manoli Blessi il primo libro delle Greghesche

8. tekst :

van Antonio Molino, genaamd Manoli Blessi, die in 1561 voor het eerst een humoristisch gedicht in de "lingua greghesca" - een soort artificiële taal, een mengsel van Venetiaans en Griekse dialecten zoals de Griekse kooplui in de Venetiaanse staten spraken - had geschreven.

vertaling:
Mijn dierbaar baasje, ik heb gezien vanuit de hemel,
Dat een flinke warmte je in je buik heeft getroffen,
En je doorprikte als een zwaard of lans doen,
Zodat je lijf en je huid baadden in het zweet,
Maar ik, die je steeds met grote toewijding heb liefgehad,
Heb de macht van de hondsdagen laten gelden,
en wel zozeer dat de warmte die sterker was dan normaal
Er haastig vandoor ging, met de riemen en met het zeil
En geloof dus maar niet dat het acaciavruchten of een medicijn,
Een kuur of een drankje, pillen of tisanes
Geweest zijn die je van deze laaiende koorts genezen hebben.

Ik was diegene, die een zachte buiging maakte,
die met zijn mond de hond kuste.
Nu is het van de arts dat je je geld terugkrijgt.
Meester, God sta je bij.
Ik zal je niet verder nieuwsjes kunnen vertellen
Tot de volgende zomer is teruggekeerd.
Mijn hond en ik gaan naar die andere pool,
Veraf van deze gebieden.
Ik groet je en kus je hand.


9. eerste gedrukte uitgave:

1564. Venetië, Antonio Gardano, Di Manoli Blessi il primo libro delle Greghesche con la musicha disopra, composta da diversi autori

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

156416

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1564: A Österreichische Nationalbibliothek

13. CMM:

3-14 p. 185 (bron: 156416 )

14. andere recente uitgaven:

online – Wenen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

1974, Padua, G. Zanibon, Grechesche libro I (1564):
Celebri raccolte musicali venete del cinquecento

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt. 1985. P. 85, p. 86, p. 140

"De tekst werd uitgewerkt als een madrigaal in twee partes, met een afwisseling van homofonie en contrapunt, van syllabische declamatie en melismatiek, van rustige en geanimeerde ritmiek."

16. Schiltz 2005, p. 174

"Centraal staat de dood van een klein hondje (cagnolo)".
Over deze reeks liederen, de zg. greghesche, schreef prof. Schiltz in 2006 o.m. een studiebijdrage voor de Adriaen Willaert Stichting onder de titel: 'MI HO SCRITTO E SEMBRE SCRIVO GREGHE RIME GALANDE': ANTONIO MOLINO EN DE 16de-EEUWSE VENETIAANSE GREGHESCA.
Te bestellen via info@adriaenwillaert.be  voor € 5.

17. Helga Meier 1977. uitleg in CMM 3-14 p. XII

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 179 GREGHESCHE
Zefiro Torna o.l.v. Jurgen de bruyn
ET'CETERA KTC 4028
2008
http://www.etcetera-records.com/album/459/greghesche

20. duur:

3’51”

_____________________________________________________________

147.

DULCES EXUVIAE (versie 1 a 3)


Kidger B006

2.

ondertitel

Dum fata deusque sinebat

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c4,c4, F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

wereldlijk motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Dodenklacht van Dido

Dulces exuviae, dum fata Deusque sinebat,
Accipite hanc animam, meque his exolvite curis.
Vixi, et, quem dederat cursum Fortuna, peregi,
Et nunc magna mei sub terras ibit imago.
Urbem praeclaram statui; mea moenia vidi;
Ulta virum, poenas inimico a fratre recepi
Felix, heu nimium felix, si litora tantum
Numquam Dardaniae tetigissent nostra carinae!


Vergilius, Aeneis (IV, v. 651ss)

Objects dear to me, while divine fate allowed it:
receive this life
and release me from these troubles. I have lived;
and the course that
fortune had allotted to me I have fulfilled; and now
the great ghost
of myself will go beneath the earth. I have erected a
noble city; I have seen my own fortification walls.
When I had avenged my husband,
I exacted the penalty from my brother, our enemy.
Happy--alas, too happy--if only the Trojan ships had
never touched our shores!

Translation supplied by Paul Pascal, Professor Emeritus of Classics, University of Washington
(cpdl)

9.

vindplaatsen:

ms: CH SGallS 463 (alleen cantus en alt)

10.

eerste gedrukte
uitgaven

1520, Venetië, Andrea Antico, Chansons a troys,
Venetiis impressum opera et arte Andree Antiqui
1542, Wittenberg, Georg Rhaw, Tricinia, Tum
veterum tum recentiorum in arte musica
symphonistarum

11.

RISM:

15206 / 15428

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

online - Sankt Gallen:
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"

-Noblitt, Thomas L. ed., Georg Rhaw, Tricinia, Kassel 1989 (bron 1542)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt op.cit.
1985:


Bossuyt op.cit.
1994:

p. 124-124: "een hoogtepunt in Willaerts
motetkunst" Zie ook hier voor verdere analyse

p. 49: "Niet toevallig dat een aantal componisten
tijdens de generatie van Josquin een opvallende
belangstelling vertoonde voor het dramatische
verhaal van Dido's zelfmoord uit Vergilius' Aeneas
('Dulces exuviae'). Josquin zelf was één van hen.
Zijn voorbeeld werd onder meer gevolgd door
Adriaen Willaert en Orlandus Lassus."

17. Frank Dobbins

Andrea Antico’ s Chansons… art. in “La la la… Maistre Henri”
Brepols, Turnhout. 2009 p. 128ss

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

148.
Kidger B042

DULCES EXUVIAE (versie 2 a 4)



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Dulces exuviae (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: E

5. aantal stemmen:

4-st. (SATB)

6. genre :

wereldlijk motet

7. reeks :

vierstemmige motetten nr 12

8. tekst :

Dodenklacht van Dido
Dulces exuviae, dum fata Deusque sinebat,
Accipite hanc animam, meque his exolvite curis.
Vixi, et, quem dederat cursum Fortuna, peregi,
Et nunc magna mei sub terras ibit imago.
Urbem praeclaram statui; mea moenia vidi;
Ulta virum, poenas inimico a fratre recepi
Felix, heu nimium felix, si litora tantum
Numquam Dardaniae tetigissent nostra carinae!

Vergilius, Aeneis (IV, v. 651ss)

Objects dear to me, while divine fate allowed it: receive this life
and release me from these troubles. I have lived; and the course that
fortune had allotted to me I have fulfilled; and now the great ghost
of myself will go beneath the earth. I have erected a noble city; I
have seen my own fortification walls. When I had avenged my husband,
I exacted the penalty from my brother, our enemy. Happy--alas, too
happy--if only the Trojan ships had never touched our shores!
(Translation supplied by Paul Pascal, Professor Emeritus of Classics, University of
Washington
(cpdl)

9. vindplaatsen:

ms: D RegB - F Cambrai, Bibl. Mun.
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) –    Fup (A) – MunBS – E VallaC (A) - F Pn (A – onvolledig) - GB Lbl - – PL Krakow
druk 1547: B KBR (Fétis); GB Lbm

10. eerste gedrukte uitgaven:

-1538, Wittenberg, Georg Rhaw, Symphoniae iucundae atque adeo breves   quatuor vocum
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi.    musica quatuor vocum (niet in de eerste uitgave van 1539)
-1545, Augsburg, Philipp Ulhard, Concentus octo, sex, quinque & quatuor    vocum
-1547, Antwerpen, Tielman Susato, Liber tertius sacrarum cantionum quatuor vocum

11. RISM:

15388 / 1545c - W 1109 (Gardano) / 15452 / 15475

12. CMM:

3-02 p. 59 (bron: 1545c)

13. andere recente uitgaven:

online - Cambrai:
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"

-microfilm 1547: B KBR

-Ricordi, Milaan, uitgaven: Zanon

*-Fünf Vergil-motetten van A. Willaert u.a.
Möseler. Das Chorwerk nr 54, blz 9-12
(Helmuth Osthoff)
(kleine terts hoger) (met de vertaling in het Duits)

-Lowinsky E.E., Humanism in the Music of the Renaissance, Music in the culture of the renaissance, Chicago, 1989, p. 186 (overgenomen uit de Opera omnia)

-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

online - IMSLP
Nieuwe intabulatie door Anton Höger voor twee luiten, unisono (2009)
http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/e/e0/IMSLP277670-PMLP450941-Willaert_-_Dulces_Exuviae.pdf

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt op. cit. 1985:
p. 122: "was terzelfdertijd in Vlaanderen en Duitsland als in Italië in omloop",
p. 124-125: "een type-voorbeeld van de expressieve declamatorische stijl.
Willaert bereikt hier, met een minimum aan middelen, de uiterste mogelijkheden van affectieve expressie. Heel toepasselijk koos hij de frygische modus, die het meest geëigend is voor de weergave van droevige affecten. Ook de lage tessituur draagt bij tot het scheppen van een sfeer van immense treurnis - c" als hoogste toon in de cantus, E als laagste in de bas. (.) Met Dulces exuviae schiep Willaert een ontroerende "tragische monoloog", een meesterwerk van dramatische expressie, dat vooruitloopt op de grootse verwezenlijkingen op de vlak die op naam staan van Orlandus Lassus, waaronder een Dulces exuviae."
p. 152: "dit werk is een uitstekende illustratie van de 'nieuwe klankstijl'"
p. 186 (notenvoorbeeld 25)

17a Scott Metcalfe
in het tekstboekje voor een concert door “Convivium musicum”, waarvan hij de dirigent is.

We begin with Willaert, whose scrupulous attention to declamation ensures that each syllable of Virgil's poetry is given just the proper weight and length. The music largely eschews imitation and pauses at logical and dramatic moments in the poetry, creating the effect of a tragic chorus reciting. (…)
Dido's nobility is most evident in Willaert's motet, which continues beyond “sub terras ibit imago,” where other settings conclude, to Dido's listing her greatest accomplishments, including the founding of a city, that powerful symbol and locus of Renaissance civilization.

17b. opgedragen aan kardinaal Antoine Perrenot de Granvelle

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 59 The Music of Adrian Willaert
The Ambrosian Singers olv Denis Stevens
CBS 1968
=cd 151

-lp 69 English and Italian Music for Viols and Voice
Valerie Kinslow, soprano
Dulces Musicae. 1981

19. cd’s:

-*cd 31 The Spirit of the Renaissance.
Weser-Renaissance o.l.v. Manfred Cordes
CPO 999 294-2. 1995

-cd 13 The Flemish Masters
vol. 1: Netherlands in Italy in the 16th century
Pomerium Musices dir. Alexander Blachly

-cd 123 Rome's Golden Poets a Cappella Settings of Latin Verse
Saint Louis Chamber Chorus olv Philip Barnes
1999

--cd 151 Adrian Willaert
The Ambrosian Singers o.l.v. Denis Stevens
ACCADEMIA MONTEVERDIANA AM 23
=lp 59

-cd 184 PHÖNIXVÖGEL
Weser-Renaissance o.l.v. Manfred Cordes
Tage alter Musik in Herne 2006
2007

-cd 190 DIDO'S LAMENT
Convivium Musicum (Boston) o.l.v. Metcalfe Scott
Label: CONVIVIUM PRODUCTIONS
2007

-cd 254 IMAGO
Le Labyrintho o.l.v. Walter Testolin
STRADIVARIUS 6085964
2016/2017


20. duur:

4'22

CODE:

________________________________________________________________

 

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be