Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

515.

VADO AD EUM (Cipriano de Rore)

 

Kidger b207

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851- I BolSP - LucBS 775 -ModE C.313

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1543, Milaan, Giovanni Antonio Castiglione, Motetarum divinitatis. quinque vocibus liber primus
1544, Venetië, Antonio Gardano, Cipriani musici eccellentissimi cum quibusdam aliis doctis authoribus motectorum. Liber primus quinque vocibus.
1555, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber
1569, Venetië, Claudio Merulo, Motectarum divinitatis liber primus. 5 vc Liber primus

11.

RISM:

15433 / 15446 / 155510 / 15692

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

516.

VALDE HONORANDUS EST BEATUS JOANNES

 

Kidger B099

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Valde honorandus est (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c1-c1-c3 / finalis: C

5.

aantal stemmen:

4-st. (SSAT of SSAA)

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber secundus, nr 5

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: GB LonRC
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. libro secundo a quattro voci

11.

RISM:

1539b - W 1108

12.

CMM:

3-02, p. 6 (bron: 1539b)

13.

andere recente
uitgaven:

online – München 1539
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-Mottetti a 4 voci. Fondazione Guido d'Arezzo
Corso Italia 102 - 52100 AREZZO (Italia) (1984)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

p. 103:" typische inzet: een homofone, zelfs homoritmische inzet in declamatorische stijl"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

517.

VALLE

 

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

 

6.

genre:

intabolatura

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

druk 1546: B KBR

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

154633

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1546, Venetië, Antonio Gardano, Intabolatura de lauto di l'eccellentissimo musicho messer Antonio Rotta

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


518.
Kidger H015

VECCHIE LETROSE NON VALETE NIENTE


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Vecchie letrose (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-F3 / finalis F

5. aantal stemmen:

4-st.
melodie meestal in de tenor

6. genre :

villanesca

7. reeks :

canzone villanesche alla napolitana

8. tekst :

Vecchie letrose non valete niente
Se non a far l'aguaito per la chiazza:
Tira alla mazza.
Vecchie letrose, scannaros'e pazze

Oude kletskousen, je deugt tot niets
tenzij om op de markt op de loer te liggen.
Sla maar met je stok
oude kletskousen, gekke tierders.

9. eerste gedrukte uitgave:

-1544, Venetië, Girolamo Scotto, Canzone villanesche alla napolitana
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Canzone villanesche alla napolitana
-1548, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana
-1548, Venetië, Girolamo Scotto, Canzon villanesche alla napolitana
-1553, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana

10. intabulaties, diminuties, tientos:

-1548, Venetië, Girolamo Scotto, Intabolatura di lautto libro secondo. intabulati & accomodati per
sonar di Lautto per lo Excellentissimo M. Iulio Abondante
(zie hieronder, de uitgave van Cardamone)

-moderne tabulatura van Frank Wallace (zie cd 15)

-Giovane da Nola. Vecchie letrose nui cingari simo

11.
RISM:

1544b - W 1114b / 1545a =154520 - W 1115 / 1548a+b - W 1116 + W 1117 / 154812
(intab.) / 155329 - W 1118

12. vindplaatsen:

ms: GB WinF
druk 1544 (Scotto): I Pistoia. Bibl. Arch. Capit. (A - onvolledig)
druk 1545: A Wn (T) - D Mün , Wolf - PL Krakow (B)
druk 1548 (Scotto): A Wn - F Pn(A)
druk 1548 (Gardano): I BolC (A)
druk 1548 (intab): A Wn
druk 1553: D Wolf - GB Lbl (A,T,B)- USA Pitsb (S, A, T)

13. CMM:

3-14, p. 158 (bron: 154520)

14. andere recente uitgaven:

online – München (1545)
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

-partituur IMSLP (1545)
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het zoekvenstertje.


-partituur cpdl (1545)
http://www.cpdl.org/wiki/ en http://www.cpdl.org/
in pdf en in finale, een kwart lager, dus voor mannenkoor
met tekst en vertaling in het Engels en het Duits

-*Cardamone, Donna G., ed., Adrian Willaert and his Circle. Canzone Villanesche alla Napolitana and
Villotte, Madison, 1978 - met de vertaling in het Engels - met de luittabulatuur van Giulio Abondante

-Thomas, Bernard, ed., Adrian Willaert - Five
Villanelle (1545) for Four Voices or Instruments SATB. London Pro Musica, TM42, Londen 1984.

-London Pro Musica MCR1
Muziek voor Kromhoorns
bron: 1545
een kwint hoger

-Ed. Alfred (ALF 52422)

-Profane vocal Polifonia of the Italian Rinascimento
Collection of pieces by A. Willaert, O. Vecchi, G. Caimo, B. Donato, Orlando di Lasso, Cipriano de Rore, J. Archadelt, C. Festa, G.T. Cimello and G. Pierluigi da Palestrina
Trascription by Andrea Lunghi
Edipan Edition

-2011 Texas Music Educators Association : Robert E. Lee High School Chorale.
publ. by Mark Custom Music.
te bestellen via SHEETMUSICplus (MK.9273-MCD)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op.cit. 1994.

p. 122: ". rechttoe rechtaan zetting in een akkoordische schrijfwijze, waarbij de bovenstem melodisch primeert... de jaloerse vrijer die de spot drijft met de afgunstige oude vrouwen, onder wier hoede het verliefde meisje wordt geplaatst. (.) Deze liederen (Napolitaanse villanella) charmeren vooral door hun dansachtige ritmen en hun direct aansprekende melodiën die de luisteraar onmiddellijk kan nazingen."

17a.
Jaak Maertens. A.W.F.-A.W.S.:

De vrijer drijft de spot met de afgunstige oude vrouwen, onder wier hoede het verliefde meisje wordt geplaatst.
SATB - 1 strofe --A(aa)B(bb')C(cc)D(dd) - Direct aansprekende melodie; syncoperingen - Dansante ritmes - Eenvoudige homofone zetting met enkele passussen imitatief contrapunt en ongelijke inzetten; inzonderheid hoofdfuncties met enkele nevenfuncties w.o. een verlaagde VII; een paar vertragingen van de terts; overvloed aan volmaakt authentieke cadensen


Lees meer: klik hierboven op “toplijst”. 

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 49 Musik der Renaissance in Neapel (1442-1556)
Hespèrion XX olv Jordi Savall - EMI 1984

-*lp 54 Canti carnascialeschi
Josquin-ensemble, Wien olv Michael Mayr
CHRISTOPHORUS VERLAG, Freiburg
= cd 14

19. cd’s:

-*cd nrs 7, 38, 74, 98, 99 en 111:
Hespèrion XX olv Jordi Savall
steeds dezelfde uitvoering met Montserrat Figueras en instrumenten
www.amazon.com/Renaissance-Music-Court-Kings- Spain/dp/B000THKAB8/ref=dm_cd_album_lnk
op YouTube:
http://www.vogad.com/definition/meaning-of-adrian-willaert/

-*cd 12 La Dolce Vita. Music in Renaissance Naples
The King's Singers en Tragicomedia
EMI Classics CDC 7 54191 2. 1991
MP3-downloaden: http://mp3.rhapsody.com/album/40th-anniversary-greatest-hits-collection/o-dolce-vita-mia
of YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=lyTuh16C47I

-*cd 14 Canti carnascialeschi
Josquin-ensemble, Wien, olv Michael Mayr
CHRISTOPHORUS VERLAG, Freiburg CD 74538
=lp 54

-*cd 15 The art of Flemish Song in the Courts of Europe
LiveOak.
Nancy Knowles, sopraan, Frank Wallace, bariton, vihuela de mano (eigen tabulatura)
CENTAUR CRC 2109. 1991

-*cd 17 GENTIL MADONNA - A Vision of the Italian
Renaissance
London Pro Musica. Bernard Thomas
UNITED 88004 CD. 1994
=cd 47

-*cd 20 Capella Sancti Michaelis. Adriaan Willaert in Italië
EUFODA 1160. 1993

-*cd 21/I opera omnia, vol. 1, nr 19
vokaal kwartet met spinet, luit en slagwerk met tekst in hedendaags Italiaans

-*cd 27 20 JAAR KOORLEVEN IN VLAANDEREN
RADIO 3 R396001 - 1996 (opname 16/01/1993)
dubbel vokaal kwartet "Mandriale" olv Benedicte Van Outryve

-*cd 28 MUSIC OF THE ITALIAN RENAISSANCE
Shirley Rumsey
NAXOS 8.550615 - Early Music. 1993-1994

-*cd 32 Adrian Willaert. Madrigali, chansons, villanelle, nr 8
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfait
RICERCAR RIC 151145
zang, 3 vedels, luit, harp en slagwerk - met vertaling in het Frans en het Engels

-*cd 50 VECCHIE LETROSE. Italian Renaissance Music
Syntagma Musicum
ARTS AUTHENTIC 47504-2
www.passionato.com/release/475042/lassus-willaert-tromboncino-and-others/

-*cd 56 INSALATA A CAPPELLA
Ensemble Amarcord
MW VKJK 9705. 1997
ook op SPOTIFY

-*cd 57 VIVA NAPOLI. Canzoni villanesche
Doulce mémoire. Denis Raisin-Dadre
ASTRÉE 8648

-*cd 61 CARLOS V: MILLE REGRETZ: La Cancion del Emperador
La Capella Reial de Catalunya samen met Hespèrion XXI o.l.v. Jordi Savall
ALIA VOX AV9814

-cd 65 Les Musiciens du Nord
Musici ten tijde van Albrecht en Isabella. Stephan Van Dijck
LA CETRA D'ORFEO - CYPRES 2001 04 20

-cd 77 Josquin Desprez: Robin & Marion
Les Chantres de Picardie + Les Menestriers Picards
CALLIOPE (Fr). 2000

-cd 79. Resonanzen 2001
Viva España

ORF "Edition Alte Musik" cd 2
2001
http://shop.orf.at/1/index.tmpl?shop=oe1&SEITE=artikel-detail&ARTIKEL=2944&startat=1&page=1&zeigen=t&lang=EN

-cd 94 Music from the Spanish Kingdoms
Circa 1500 olv Nanacy Hadden
CRD #3447. 1995

-cd 116 Villanelle Napolitana del XVI secolo
Ensemble San Felice, Giangiacomo Pinardi
TACTUS 500002

cd 129 The Glory of Venice
Concordia o.l.v. Mark Levy
METRONOME 2003

-cd 161 The Book of Madrigals
Amarcord
RAUMKLANG
2006 / 2007

-cd 166 FUTURO ANTICO IV
Angelo Branduardi
2007

-cd 172 Krummhorn, cromorne, storto, tournebout?
Syntagma Amici
RICERCAR RIC 262
2006/2007

-cd 178 Ganassi
Pierre Boragno e.a.
ZIG ZAG ZZT081002. 2008
in bew. van Silvestro Ganassi

-cd 187 CANTA NAPOLI
Mathieu Abelli (tenor) en het Ensemble Fuoco e Cenere o.l.v. Jay Bernfeld
ARION ARN68730
2006
Dit lied volledig beluisteren en MP3-downloaden:
http://www.fuocoecenere.org/pages/en/discographie.html

-cd 194 O BONE JESU
Collegio Vocale I Buoni Antichi o.l.v. Coen Vermeeren
in eigen beheer: http://www.coenvermeeren.nl/order_nl.html

-cd 196 TRAZOS DE LOS MINISTRILES
Ministriles de Marsias
NB - NB017
2008
http://www.diverdi.com/tienda/detalle.aspx?id=39011

-cd 227 VINUM ET MUSICA
Songs & dances from Nuremberg sources
Capella de la Torre en Dominique Visse
http://www.prestoclassical.co.uk/r/Challenge%2BClassics/CC72544

20. duur:

0’47” (Josquin-Ebsemble) of 3’19” (A.E. Negri)
_____________________________________________________________

519.

Kidger B189

Venator lepores mittet tibi


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Venator lepores mittet tibi
2. At Francisce Ducum

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c1-c2-c3-c3-c4 / finalis: C (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.
In beide delen wordt in V en VI een tweestemmige canon verwerkt op de tekst "Argentum et aurum".
In het eerste deel: fuga in subdiathessaron, quintus-dux, sextus-comes.
In het tweede deel: in subdiapenthe, sextus-dux, quintus-comes.

6. genre :

opdrachtmotet

7. reeks :

Motetta VI vocum, nr 16

8. tekst :

Tekst in Quintus en Sextus: “Argentum et aurum”

9. eerste gedrukte uitgave:

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert. musicorum sex vocum . liber primus
1545, Augsburg, Melchior Kriesstein, Cantiones septem, sex, et quinque vocum (herdrukt in 1546)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1542a - W 1112 / 15453 / 15465

12. vindplaatsen:

ms: CZ HradKM 29
druk 1542: A Wn - B KBR (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)
druk 1545: D Bayerische Staatsbibliothek

13. CMM:

3-04, p. 81 (bron: 1542a)

14. andere recente uitgaven:

online - München 1545
zie "zijn oeuvre - online - oude drukken"

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985

p. 27-28, p. 44 en p. 121:"kan gericht zijn tot Francesco II Sforza of tot Francesco Maria I della Rovere, hertog van Urbino, om op een uiterst elegante manier, de gunst van de hertog af te smeken. Deze laatste werd in 1524 als kapitein-generaal van de Venetiaanse troepen in de dogestad ontvangen.
Symbolisch verwerkt Willaert een cantus firmus, in canon, op de tekst van de antifoon: 'Argentum et aurum non est mihi, quod autem habeo, hoc tibi dabo!'. Blijkbaar heeft Willaert bij een bepaalde gelegenheid composities aan de hertog, wie het ook weze, geschonken en hoopt hij op een vergoeding."
p. 123: "Willaert verwerkt een tweede tekst die als cantus firmus in een van de binnenpartijen wordt geplaatst. Hier wordt de tekst en de melodie van de Gregoriaanse antifoon Argentum et aurum ingevoegd onder de vorm van een tweestemmige canon. Deze tekst verwijst naar het liturgisch feest van de H. Petrus en Paulus. Dit feest vormde het hoogtepunt van de feestelijkheden van de religieuze plechtigheid in San Marco op 29 juni.
p. 124: opvallende syllabische declamatiestijl

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

 

520.

VENI CREATOR SPIRITUS
(versie 1 a 4 en a 5)

 

Kidger D037

2.

ondertitel

In Festo Pentecostes. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

1.Veni Creator Spiritus
3. Tu septiformis munere
5. Hostem repellas
7. Gloria patri

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

1. Veni: C,A,T,B
3. Tu septiformis: A,T,B
5. Hostem: C,A,T,B
7. Gloria Patri: C,A,T[I] (canon: fuga trium temporum in unisono), T[II] [resolutio],B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 12

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD - TrevBC 3 - TrevBC 25

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae, excellentissimi Adriani Willart.. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 73 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

-lp 50 Chormusik der Venezianischen Schule
Alifelder Vokalensemble, W. Helbich
MDG F 1138

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

 

520a.

VENI CREATOR SPIRITUS (versie 2 a 4)

 

Kidger p. 128

2.

ondertitel


3.

gecomponeerde
delen:

2. Qui paraclitus
4. Accende lumen (zelfde noten als 2.Qui paraclitus)
6. Per te sciamus


4.

tonal type:

geen b/ g1 - c2 - c3 - F3 / finalis:

5.

aantal stemmen:

 

6.

genre:

 

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 45

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

1542/11


12.

CMM:

3-07, p. 73ss


13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

521.

VENI REDEMPTOR

 

Kidger B154

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.313

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


522.
Kidger B190

VENI SANCTE SPIRITUS (versie 1 a 6)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Veni Sancte Spiritus (strofen 1 – 4)
2. O lux beatissima (strofen 5 – 10)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c1(geen b)-c2-c3-c3-F3 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.
In beide delen: canon in VI, resolutio in V

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 11

8. tekst :

Veni Sancte Spiritus,
Et emitte coelitus
Lucis tuae radium.

Veni pater pauperum,
Veni dator munerum,
Veni lumen cordium.

Consolator optime,
Dulcis hospes animae,
Dulce refrigerium.

In labore requies,
In aestu temperies,
In fletu solatium.

O lux beatissima,
Reple cordis intima

Tuorum fidelium.

Sine tuo numine,
Nihil est in homine,
Nihil est innoxium.

Lava quod est sordidum,
Riga quod est aridum,

Sana quod est saucium.

Flecte quod est rigidum,
Fove quod est frigidum,
Rege quod est devium.

Da tuis fidelibus,
In te confidentibus,
Sacrum septenarium.

Da virtutis meritum,
Da salutis exitum,
Da perenne gaudium.
Amen.

Sequentia van Pinksteren

Kom, Heilige Geest,
Zend een straal
Van uw hemels licht.

Kom, vader van de armen.
Kom, gever van gaven,
Kom, licht voor het hart.

Allerbeste trooster,
Zoete gast voor de ziel
Deugddoende verkwikking.

Gij biedt rust bij het werk,
Verkoeling in de hitte,
Troost bij droefheid.

O licht vol zaligheid,
Vervul het diepste van het hart
Van wie U getrouw blijven.

Zonder uw bijstand
Is er niets in de mens,
Niets dat onschuldig is.

Reinig wat vuil is,
Besproei wat verdord is,
Genees wat gewond is.

Buig wat hard is,
Verwarm wat koud is,
Geleid wat van de weg afwijkt.

Geef uw gelovigen,
die op U vertrouwen,
Uw zeven heilige gaven.

Geef als verdienste voor onze deugd:
Een zalige dood
En een eeuwige vreugde.
Amen.

Vertaling: Volkszangboek, Doornik, 1950

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7) – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Petrus Phalesius, Moteta quatuor, quinque, et sex vocum. Deel 2

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05, p. 88 - 100 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

De canon is gebouwd op de gregoriaanse melodie, bij het begin in langere
notenwaarden.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 13.
The Flemish Masters. Netherlands in Italy in the 16th Century. Vol. 1.
Pomerium musices o.l.v. Alexander Blachly
CLASSIC MASTERS CMCD-1.OO7
1989

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592
2 ½ toon lager

20. duur

9’29 (Singer Pur)
_________________________________________________________________

 

523.

VENI SANCTE SPIRITUS (versie 2 a 4)

 

Kidger B100

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde delen:

1. Veni sancte Spiritus
2. Sine tuo numine

4.

tonal type:

-Medici Codex: met b / g2-c2-c3-c4 / finalis: G (in beide delen)
-bij Scotto en Gardano: een kwart lager: geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 finalis: D (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum . liber primus, nr 11

8.

tekst:

Sequentia van de misliturgie van Pinksteren

9.

vindplaatsen:

ms: I FlorL 666 (Medici Codex)
druk 1539: B KBR (A, T) - D Mun - I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Fqmosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum . liber primus
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert.musici celeberrimi. musica quatuor vocum.

11.

RISM:

1539a - W 1106 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02, p. 42 (bron: 1545c)

13.

andere recente
uitgaven:

-Lowinsky, Edward E., ed The Medici Codex of 1518 Chicago, 1968 bron: FlorL)
met facsimile en met de vertaling in het Engels

-internet:
http://www.cpdl.org/
=CMM 3-02 maar een kleine terts hoger en met toevoeging van de maatstrepen tussen de noten op de notenbalken (beide delen zijn opgenomen)

14.

intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 104: In het uitgebreid middengedeelte streeft de componist hier zowel naar variatie als naar een doorzichtiger klankbeeld, door een duet in te lassen, een typisch Josquin-procédé.
p. 105: Thematiek ontleend aan een Gregoriaanse cantus firmus, in alle partijen geparafraseerd en als thema imitatief verwerkt.

16.

Schiltz 2003

p. 183: over het gebruik van het soggetto.

OPNAMEN

18.

lp's

lp 72
RENAISSANCE MOTETS
Capella Cordina o.l.v. Alejandro Planchart
1973  

19.

cd's

 

20.

duur

 
 

524.
Kidger B191

VERBUM BONUM ET SUAVE (versie 1 a 6)


2. ondertitel:

Bij Attaingnant:  De beata Maria

3. gecomponeerde delen:

1. Verbum bonum et suave
2. Ave solem genuisti

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

motetta VI vocum

8. tekst :

Verbum bonum et suave,
Personemus illud ave,
Per quod Christi fit conclave,
Virgo mater filia.


Per quod ave salutata
Mox concepit fecundata
Virgo David stirpe nata,
Inter spinas lilia.


Ave, veri Salomonis
Mater, vellus Gedeonis,
Cuius magi tribus donis
Laudant puerperium.


Ave, solem genuisti,
Ave prolem protulisti,
mundo lapso contulisti
vitam et imperium.


Ave, sponsa verbi summi,
maris portus, signum dumi,
aromatum, virga fumi,
angelorum domina.


Supplicamus, nos emenda,
Emendatos nos commenda
Tuo natu ad habenda
Sempiterna gaudia.
Alleluia.

Sequentia ter ere van Maria

Laten wij het "ave" doen weerklinken,

Dat mooie, zoete woord, waardoor
De Maagd, Moeder en Dochter,
Christus in zich mocht laten wonen.

Begroet met dat "ave" werd de Maagd,

geboren uit het geslacht van David,
vruchtbaar en heeft Zij ontvangen
lelies tussen de doornen.

Gegroet, Moeder van de ware Salomon,

Vacht van Gedeon,
met drievoudige geschenken
hebben de wijzen de geboorte van Uw Zoon verheerlijkt.

Gegroet, Gij hebt de zon gebaard,

gegroet, Gij hebt Uw kroost aan de wereld getoond,
Gij hebt het Leven en het Koninkrijk
gebracht in dit vervallen aardrijk.

Gegroet, Bruid van het Opperste Woord,

poort van de zee, teken van de heester,
welriekend met haar tak van rook,
Meesteres van de engelen.

Wij smeken U, genees ons,

en als wij genezen zijn,
beveel ons dan aan bij Uw Zoon,
zodat wij het eeuwig geluk mogen bezitten. Hallelujah.

(
vertaling: Katelijne Schiltz)

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1519: D Mbs (geen T en B) - GB Lbm
druk 1542: A Wn - B KBR (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10. eerste gedrukte uitgaven:

1519, Fossombrone, Ottaviano Petrucci, Motetti de la corona. Libro quarto
1526, Rome, Pasoti & Dorico, Motteti de la corona
1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber octavus XX, nr 8
1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert. Musicorum sex vocum. liber primus

11. RISM:

15193 / 15264 / 153410 / 1542a - W 1112

12. CMM:

3-04, p. 16 (bron: 1542a)

13. andere recente uitgaven:

-online - 1519 - München
http://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00077435

-online - 1519 - Londen
http://digirep.rhul.ac.uk/items/f34e8a16-78df-6b4d-8043-28b70cfd22e1/1/K1d16_001.jpg?.vi=liv
NavTreeViewer


-fotokopie 1542: in Lewis, Mary S., Antonio Gardano, Venetian Music Printer (1538-1565), plaat 29, bassus

-Merritt, A. Tillman, ed. Treize livres de motets parus chez
Pierre Attaingnant en 1534 et 1535.
Parijs, 1962 (bron: 153410)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Bossuyt op.cit. 1985: p. 22, p. 38, p. 109: Melodische inzetten in alle of nagenoeg alle stemmen op het canonthema verdoezelen de "geleerde" techniek en geven gewoon de indruk van een vijf- of zesstemmige imitatie.

Schiltz op. cit. 2003: "In deze hymne op de Maagd Maria baseert Willaert zich op de overeenkomstige gregoriaanse melodie van het Verbum bonum et suave . Alleen al door de lengte van de tekst neemt dit motet monumentale proporties aan (184 maten)."

Katelijne Schiltz. Tekst bij de cd van Hyperion (2010): In his monumental treatise Le istitutioni harmoniche (Venice, 1558 - deel IV, CH 36, p. 346), Gioseffo Zarlino recounts an anecdote about his teacher Adrian Willaert (c1490–1562). As the story is indicative of Willaert’s early career, it is worth quoting in full:
I shall now relate what I have heard said many times about the most excellent Adrian Willaert, namely, that a motet for six voices, Verbum bonum et suave, sung under the name of Josquin in the Papal Chapel in Rome almost every feast of Our Lady, was considered one of the most beautiful compositions sung in those days. When Willaert came from Flanders to Rome at the time of Leo X and found himself at the place where this motet was being sung, he saw that it was ascribed to Josquin. When he said that it was his own, as it really was, so great was the malignity or (to put it more mildly) the ignorance of the singers, that they never wanted to sing it again.
Different things can be said about this story, which was long thought to be apocryphal. What is of course most striking, is the claim that Willaert’s six-voice motet went under the name of Josquin des Prez, the princeps musicorum of his time. Needless to say, this serves to underline the extraordinary quality of the piece, which was first printed in Ottaviano Petrucci’s collection Motetti de la corona (Fossombrone, 1519). Verbum bonum et suave contains a canon between Tenor and Quintus, the melody of which is based on the eponymous plainchant. The motet displays a dense texture that is only interrupted at the beginning of the secunda pars: on ‘Ave, solem genuisti’ (the fourth strophe of the Marian hymn) a duet of upper voices is imitated by the lowest ones. The sudden reduction of the voices, the characteristic rising fourth on ‘Ave’ and the general layout of the melody make one wonder whether this passage was meant as a subtle musical and textual reference to Josquin’s Ave Maria … virgo serena, one of the composer’s most popular and best-known pieces.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 82: Josquin Des Prés and his Contemporaries
Andrew Kirkman, Binchois Consort
HYPERION CDA67183. 2001

-cd 124. Willaert. Missa Mente tota & Motets
Cinquecento
HYPERION CDA67749
http://www.hyperion-records.co.uk/dc.asp?dc=D_CDA67749&f=67749&vw=dc

20. duur:

7'08" (Cinquecento) - 7'51" (Binchois Consort)

CODE:

_______________________________________________________________

524a

Kidger ----


VERBUM BONUM ET SUAVE (versie 2 a 5)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Verbum bonum et suave
2. Ave solem genuisti
3. Ave Maria

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:


5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :


8. tekst :

Verbum bonum et suave,
Personemus illud ave,
Per quod Christi fit conclave,
Virgo mater filia.


Per quod ave salutata
Mox concepit fecundata
Virgo David stirpe nata,
Inter spinas lilia.


Ave, veri Salomonis
Mater, vellus Gedeonis,
Cuius magi tribus donis
Laudant puerperium.


Ave, solem genuisti,
Ave prolem protulisti,
mundo lapso contulisti
vitam et imperium.


Ave, sponsa verbi summi,
maris portus, signum dumi,
aromatum, virga fumi,
angelorum domina.


Supplicamus, nos emenda,
Emendatos nos commenda
Tuo natu ad habenda
Sempiterna gaudia.
Alleluia.

Sequentia ter ere van Maria

Ave Mater…

Laten wij het "ave" doen weerklinken,

Dat mooie, zoete woord, waardoor
De Maagd, Moeder en Dochter,
Christus in zich mocht laten wonen.

Begroet met dat "ave" werd de Maagd,

geboren uit het geslacht van David,
vruchtbaar en heeft Zij ontvangen
lelies tussen de doornen.

Gegroet, Moeder van de ware Salomon,

Vacht van Gedeon,
met drievoudige geschenken
hebben de wijzen de geboorte van Uw Zoon verheerlijkt.

Gegroet, Gij hebt de zon gebaard,

gegroet, Gij hebt Uw kroost aan de wereld getoond,
Gij hebt het Leven en het Koninkrijk
gebracht in dit vervallen aardrijk.

Gegroet, Bruid van het Opperste Woord,

poort van de zee, teken van de heester,
welriekend met haar tak van rook,
Meesteres van de engelen.

Wij smeken U, genees ons,

en als wij genezen zijn,
beveel ons dan aan bij Uw Zoon,
zodat wij het eeuwig geluk mogen bezitten. Hallelujah.

(
vertaling: Katelijne Schiltz)

Gegroet, o moeder…

9. vindplaatsen:


druk 1519: D Mbs (zonder T en B)- GB Lbm
druk 1542: A Wn - B KBR (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10. eerste gedrukte uitgaven:

1519, Fossombrone, Ottaviano Petrucci, Motetti de la corona. Libro quarto

11. RISM:

15193

12. CMM:


13. andere recente uitgaven:

-online - 1519 - München (zonder T en B)
bsb00077435
http://dfg-viewer.de/show/?set%5Bmets%5D=http%3A%2F%2Fdaten.digitale-sammlungen.de%2F%7Edb%2Fmets%2Fbsb00077435_mets.xml 

-online - 1519 - Londen
http://digirep.rhul.ac.uk/items/f34e8a16-78df-6b4d-8043-28b70cfd22e1/1/K1d16_001.jpg?.vi=liv
NavTreeViewer


-fotokopie 1542: in Lewis, Mary S., Antonio Gardano, Venetian Music Printer (1538-1565), plaat 29, bassus


14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:


20. duur:

 

525.

VERBUM INIQUUM

 

Kidger B155

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Verbum iniquum et dolosum
2. Duo rogavi ne deneges mihi

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-(V 5) c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motetta V vocum, nr 1

8.

tekst:

responsorium van de sexten 1ste zo. augustus
De tekst is afgeleid van Spr. 30, 7-8

9.

vindplaatsen:

ms: D DresSL Löbau - RegB - I CasAC D(F) - FlorD - ModE C.313 - RomeV
druk 1539: D Mun (A,T), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (A, T, B) - PL Krakow
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum . liber primus. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12.

CMM:

3-03, p. 1(bron: 1550a)

13.

andere recente
uitgaven:

-partituur CPDL (1539)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003

p. 172: "compositietechniek: vrije omspeling van het gregoriaans"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


526.
Kidger B198

VERBUM SUPERNUM


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Verbum supernum (strofen 1 – 3)
2. Se nascens (strofen 4 -  6)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c2 (met fa kruis) -c3-c4-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

7-st.
In beide delen: canon in T op de woorden van de 5de strofe "O salutaris hostia" (Fuga quatuor temporum in diapente intensum), behalve in de doxologie. Resolutio in A.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 26

8. tekst :

Verbum supernum prodiens,
nec Patris linquens dexteram,
ad opus suum exiens,
venit ad vitae vesperam.

In mortem a discipulo
suis tradendus aemulis,
prius in vitae ferculo
se tradidit discipulis.

Quibus sub bina specie
carnem dedit et sanguinem:
ut duplicis substantiae
totum cibaret hominem.

Se nascens dedit socium,
convescens in edulium,
se moriens in pretium,
se regnans dat in praemium.

O salutaris hostia,
quae coeli pandis ostium,
bella premunt hostilia,
da robur, fer auxilium.

Uni trinoque Domino
sit sempiterna gloria,
qui vitam sine termino
nobis donet in patria.


Thomas van Aquino (1227-1274). Hymne van de lauden van het feest van Sacramentsdag (In Festo Corporis Christi).

Het Goddelijk Woord was neergedaald,
en toch aan de rechterhand van zijn Vader gebleven;
uitgegaan om zijn werk te volbrengen,
kwam Hij aan de avond van zijn leven.

Ter dood zou een leerling
hem overleveren aan zijn vijanden,
maar eerst gaf hij zich
tot levensspijs aan zijn leerlingen.

Hij gaf hen zijn Vlees en zijn Bloed
onder twee gedaanten,
opdat, bestaande uit die beide stoffen,
geheel de mens zou worden gevoed.

Bij zijn geboorte gaf Hij zich tot gezel,
Aan de dis tot spijs
Bij zijn dood tot losprijs,
In zijn rijk geeft Hij zich tot loon.

O heilbrengend offer,
dat voor ons de poort van de hemel ontsluit;
Wanneer de aanval van de vijand ons benauwt,
Geef kracht. Breng hulp.

Aan de Drie-ene God
zij eeuwige glorie,
Dat Hij ons een leven zonder einde
schenkt in het vaderland.

Vertaling: Volkszangboek. Doornik. 1950

9. vindplaatsen:

ms: S Stockholm, Kungliga Bibl. 229
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7) – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Petrus Phalesius, Moteta quatuor, quinque, et sex vocum. Deel 2

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05, p. 253 - 269 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Aan de maten 130 - 131, dus net voor de strofe met de tekst "O salutaris hostia", vormt de polyfonie een uitgesproken cadens, die hierdoor een duidelijk rustpunt brengt. Op die manier krijgt de volgende tekst volle aandacht. Nu gaat de canon gewoon verder, zij het in kleinere notenwaarden, maar de polyfonie blijft zevenstemmig.

15. Bossuyt op.cit. 1985.
p. 110: De eerste regels van dit motet, dat gebaseerd is op een hymne uit het feest van Corpus Christi, spreken over "de vereniging van de drieëenheid met de aarde en de schepping", waarvoor het getal zeven als symbool gebruikelijk is.
De tweestemmige canon op de tekst, en de melodie, O salutaris hostia, illustreert de tweevoudige gedaante waaronder Christus verschijnt. De hoofdgedachte van het feest van Corpus Christi wordt weergegeven door de teksten "mijn vlees is waarlijk spijs en mijn bloed is waarlijk drank" en "wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik in hem" (Joh., 6, 55 e.v.), die in de lezingen van het officie en van de mis centraal staan. Ook de derde strofe van de hymne alludeert hierop: "quibus sub bina specie carnem dedit et sanguinem" ("die zijn vlees en zijn bloed gaf onder een dubbele gedaante")


p. 112: "Hij bouwt bewust een expressieve climax op door de slotpassus in ternaire maat te schrijven."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur

8’16 (Singer Pur)
_________________________________________________________________



VESPERS en COMPLETEN

Adriaen Willaert heeft geen eigenlijke vespers gecomponeerd. Hij heeft wel aan het einde
van zijn psalmenbundel "I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro e Compieta"
(Venetië, 1555) een index toegevoegd met aanduidingen over het samenstellen van
liturgische vespervieringen en completen aan de hand van de psalmen van deze bundel.

Zo vermeldt hij een index voor
a. vespro primo in Nativitate Domini
b. vespro secondo della Madonna
c. ad completorium

Zie elders: "zijn oeuvre - per genre"

527.

VEXILLA REGIS PRODEUNT (versie 1)

 

Kidger D038

2.

ondertitel

In Dominica de Passione. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

1. Vexilla Regis
3. Quo vulneratus
5. Arbor decora
7. O Crux ave

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

1. Vexilla regis: C,A,T,B
3. Quo vulneratus: C,A,T,B
5. Arbor decora: C,A,T,B
7. O Crux: C,A,T[I] (fuga in hypodiatessaron),T[II] [resolutio],B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica

8.

tekst:

hymne van de vespers van Passiezondag

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 21 en 43 - PiacD
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC- I BolC (S, A)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 24 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

528.

VEXILLA REGIS PRODEUNT (versie 2)

 

Kidger D039

2.

ondertitel

In Dominica de Passione

3.

gecomponeerde
delen:

1. Vexilla Regis
(2.) 3. Quo vulneratus
(3.) 4. Impleta sunt
(4.) 5. Arbor decora
(5.) 6. Beata cujus
(6.) 7. O Crux ave
(7.) 8. Te summa

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis:G (overal behalve "impleta sunt": D)
in 7.: c1, c2,[resolutio],c4,F4
in 8.: c1, c3, c4, [resolutio], c4, F4

5.

aantal stemmen:

1. Vexilla Regis: C,A,T,B
3. Quo vulneratus: A,T,B
4. Impleta sunt: C,A,T,B
5. Arbor decora: C,A,T
6. Beata cuius: C,A,T,B
7. O Crux ave: C, A[I] (canon in subdiapente), A[II] [resolutio], T,B
8. Te summa: ,A,T,V (canon in diatessaron), VI (resolutio),B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica

8.

tekst:

hymne van de vespers van Passiezondag

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC- I BolC (S, A)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae.
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 31(bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

529.

VEXILLA REGIS PRODEUNT (versie 3)

 

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

2. Quo vulneratus
4. Arbor decora
6. O Crux ave spes unica

4.

tonal type:

met 1b / c1, c3, c4, F4 / finalis:

5.

aantal stemmen:

2. Quo vulneratus (4-st.)
4. Arbor decora (4-st.)
6. O Crux spes unica (5-st.)(fuga in dyatessaron)

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

 

8.

tekst:

hymne van de vespers van Passiezondag

9.

vindplaatsen:

ms : I BolSP 45

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

1542b - W 1113

12.

CMM:

3-07, p. 24

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

F. Tirro, 1974
(diss., U. of Chicago)

toegeschreven aan Adriaen Willaert (Giovanni Spataro's Choirbooks in the Archive of San Petronio in Bologna),

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

530.

VEXILLA REGIS PRODEUNT (versie 4)

 

Kidger p. 127-----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

enkel strofe 4: Arbor decora et fulgida

4.

tonal type:

met 1b / c1 - c3 - c4 - F4 / finalis

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

 

8.

tekst:

hymne van de vespers van Passiezondag

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 45

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

531.

Kidger B101

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Victimae paschali laudes
2. Dic nobis Maria quid vidisti

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum liber secundus, nr 7

8.

tekst:

sequentia van de misliturgie van Pasen (Dominica Resurrectionis)

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS - GB LonRC
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. Libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert celeberrimi. musica quatuor vocum

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02, p. 76 (bron: 1545c)

13.

andere recente
uitgaven:

online – München 1539
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 104: Aan het slot prima pars, op et gloriam vidi
resurgentis, opvallend voorbeeld van maatverandering.


p. 105: Thematiek ontleend aan een Gregoriaanse
cantus firmus, in alle partijen geparafraseerd en als
thema imitatief verwerkt.

 

Zywietz, Michael

art. "Adrian Willaerts Motette Victimae paschali laudes und die Aristoteles-Rezeption in Venedig." in Leinkauf, Thomas, ed., Der Naturbegriff in der Fruhen Neuzeit, Tubingen, 2005.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


532.
Kidger B192

VICTIMAE PASCHALI LAUDES (versie 2 a 6)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Victimae paschali laudes
2. Dic nobis Maria quid vidisti in via

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-g2-c2-c3-c3-F3 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 19

8. tekst :

Victimae paschali laudes immolent Christiani.
Agnus redemit oves : Christus innocens
Patri reconciliavit peccatores.
Mors et vita duello conflixere mirando :
dux vitae mortuus, regnat vivus.

Dic nobis Maria, quid vidisti in via?
Sepulcrum Christi viventis, en gloriam vidi resurgentis.
Angelicos testes, sudarium, et vestes.
Surrexit Christus spes mea : praecedet suos in Galileam.
Credendum est magis soli Mariae veraci,
quam Judaeorum turbae fallaci.
Scimus Christum surrexisse a mortuis vere :
tu nobis, victor Rex, miserere.

Wipo van Bourgondië? (11de eeuw)
Sequentia van de misliturgie van Pasen (Dominica Resurrectionis)

Aan het Paasofferlam offeren de Christenen hun loflied.
Het Lam heeft de schapen vrijgekocht:
Christus, onschuldig, heeft de zondaars met de Vader verzoend.
Dood en leven hebben een wonderbare strijd gestreden:
de vorst van het leven is gestorven, maar leeft en heerst.

Zeg ons, Maria, wat heb jij gezien onderweg?
Ik zag het graf van de levende Christus
en de glorie van de verrezene.
Engelen als getuigen,
de zweetdoek en de banden.
Verrezen is Christus, mijn hoop:
Hij zal de zijnen vóórgaan naar Galilea.
Men moet de waarheidslievende Maria meer geloven
dan de leugenachtige bende van de Joden.
We weten dat Christus waarlijk verrezen is uit de doden:
Gij, Koning, overwinnaar, ontferm U over ons.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7) – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Petrus Phalesius, Moteta quatuor, quinque, et sex vocum. Deel 2

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05, p. 164 – 173 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-*Davison, Archibald T., en Willi Apel, eds. Historical Anthology of Music, nr 113, p. 116, Cambridge, 1946
(enkel eerste deel) (bron 1559)
met de vertaling in het Engels

-Victimae paschali laudes. Musica Nova: Venice 1559. Adriaen Willaert. [Churcham]: Beauchamp Press BP1098b, Gloucester, 1995.

-http://www.handlo-music.com/scores/handlo_list_w.htm

-Edition Michael Procter EMP0266 "Now in Sibelius version available at different pitches: the original is G-Dorian, i.e. high clefs."

-www.cantiones.co.uk/catalogue/index.shtml

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

In het begin van het tweede deel benadrukt Willaert de dialoog door met contrasterende stemmengroepen te werken.
Dic nobis Maria... : enkel de stemmen 3 - 4 - 5 - 6
Sepulchrum Christi viventis... : enkel 1 - 2 - 3 - 5
Angelicos testes... : enkel 1 - 2 - 4 - 6
Surrexit Christus... : terug alle 6 stemmen.

16.
Davison en Appel, op. cit. 1946. “In his "Victimae paschali laudes" the plainsong melody of this celebrated sequence is used as a cantus firmus, first in the Sextus which sings the initial phrase only, then in the Quintus which has it entire."

16a. Michael Zywietz. art. "Adrian Willaerts Motette Victimae paschali laudes und die
Aristoteles-Rezeption in Venedig." in Leinkauf, Thomas, ed., Der Naturbegriff in der
Fruhen Neuzeit, Tubingen, 2005.


OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 67.
Historical Anthology of Music in Performance, Volume 4; Late 16th-Century Music. University of Chicago Collegium Musicum/Southern Illinois University Collegium Musicum olv. Howard M. Brown.
PLEIADES RECORDS P 253
1969

19. cd’s:

-*cd 48.
"O Socii Durate". Motets by Willaert a.o., nr 9
The Renaissance Singers olv Edward Wickham
ASV QUICKSILVA QS 6228
1998
uitgevoerd door vokaal ensemble a cappella
tekstboekje met de vertaling in het Engels

-*cd 226.
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592
2 1/2 toon lager

20. duur

6’48 (Singer Pur) – 7’28 (The Renaissance Singers)
_________________________________________________________________

 

533.

VICTIMAE PASCHALI LAUDES (versie 3)(onzeker)

 

Kidger B102

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Victimae Paschali laudes
2. Surrexit Christe spes nostra

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1546, Venetië, Antonio Gardano, Moralis hispani et multorum eximiae artis virorum musica cum vocibus quatuor. (toegeschreven aan C. Morales)
1549, Venetië, Girolamo Scotto, Elletione de motetti a quatro voce. Libro primo.

11.

RISM:

15469 / 154915

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Grove:

"unlikely on stylistic grounds"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

534.
Kidger B156

VICTOR IO SALVE

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1.Victor io, salve tantum cui fata triumphi
2. Quis curare neget divos mortalia

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis: G
2. Quis curare neget: finalis: C

5. aantal stemmen:

5-st.
In beide delen in de tenor een cantus firmus op "Salve Sfortiarum maxime dux et imperator".

6. genre :

staatsmotet

7. reeks :

motetta V vocum, nr 18

8. tekst :

c.f. Salve Sfortiarum maxime dux et imperator

9. vindplaatsen:

druk 1539: D Mun (A,T), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (A, T, B) - PL Krakow
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)

10. eerste gedrukte uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum.
Herdrukt in 1550.

11. RISM:


1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12. CMM:

3-03, p. 90 (bron: 1550a)

13. andere recente uitgaven:

online – München 1539 (in kleur enkel A-T)- Bologna (enkel de titelbladzijde)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-fotokopie van een van de tenorpartijen (bron 1539) in Bossuyt 1985, p. 27 afb. 6

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Bossuyt op. cit. 1985

p. 27 (afb. 6), p. 44,
p. 120. Brengt hulde aan Francesco II Sforza in 1525, toen Willaert pas in zijn dienst was gekomen. Francesco II Sforza was hertog van Milaan en wereldlijk hoofd van het bisdom waarover Ippolito II als kerkvorst regeerde. Aanleiding was de overwinning van de Franse koning Frans I, die in de slag bij Pavia op 25 februari 1525 door de keizerlijke troepen gevangen was genomen, waarna de hertog naar Milaan kon terugkeren. Zie ook Inclite Sfortiadum princeps.
p. 123: "Willaert verwerkt een tweede tekst die als cantus firmus in een van de binnenpartijen wordt geplaatst. Deze cantus firmus is bovendien opgevat als een soggetto cavato of solmisatiethema, waarbij de tonen van de melodie afgeleid zijn uit de klinkers van de tekst. De tekst is bedoeld als een soort symbolische hulde aan de hertog. Hier wordt de tekst Salve Sfortiarum maxime dux et imperator aan de tenorpartij toegewezen (de overeenkomstige noten zijn fa-re-sol-mi-fa-ut-fa-mi-re-ut-re-mi-re-fa-sol). Zoals gebruikelijk worden deze solmisatienoten op verschillende toonhoogten getransponeerd volgens de hexachorden (hier op do en fa). Tenslotte past Willaert een oud isoritmisch principe toe van de mathematische ordening van de noten- en pauzenlengten: de duur van de tonen en van de rusten is steeds gelijk, nl. brevis of semibrevis, en bij de herhaling van het soggetto cavato worden de waarden tot de helft verkort."

p. 184-185 (notenvoorbeeld 24)

Schiltz op. cit. 2003:

p. 169 vn. 17: "gecomponeerd bij het bezoek van Ippolito de Medici aan Venetië in 1532."
p. 172: "Compositietechnieken: Victor io salve: soggetto cavato in de T. Quis curare neget: diminutie aan het slot van beide partes [Salve Sfortiarum] transpositie: c-f-c/f-c-f

Christine Suzanne Getz
Music in the Collective Experience in Sixteenth-Century Milan, Ashgate 2005.
(behandelt uitvoerig dit werk in het hoofdstuk "Music for the Battle of Pavia" )

-analyse door Bruno Bouckaert in De Contrapunttheorie van Gioseffo Zarlino, p. 85)

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 11: Staatsmusik der Renaissance
5st+trombone - Capella Antiqua, München
TELEF. SAWT 9561/62-B
=lp 26
19. cd’s:

-cd 45: Monteverdi Chor Hamburg o.l.v. Jürgen Jürgens
TELDEC/CD 11515

20. duur:


3’02”

CODE

____________________________________________________________

535.
Kidger B103

VIDENS DOMINUS FLENTES SORORES LAZARI

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Videns dominus (eendelig)

4. tonal type:

geen b/ sleutelcombinatie c1-c3-c4-F4/ finalis/ G

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber primus, nr. 2

8. tekst :

Videns Dominus flentes sorores Lazari ad monumentum, lachrimatus est coram Judeis, et clamabat: Lazare veni foras: et prodiit ligatis manibus et pedibus, qui fuerat quatriduanus mortuus. (Jo 11:33, 35, 43-44)
Evangelieverhaal van Johannes over de doodopwekking van Lazarus

9. eerste gedrukte uitgave:

1535, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber undecimus XXVI musicales habet modulos quatuor et quinque vocibus, nr 21
1538, Wittenberg, Georg Rhaw, Symphoniae iucundae atque adeo breves quatuor vocum. (Verdelot)
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum . liber primus
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi... musica quatuor vocum (motecta vulgo appellant)... Liber primus.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15353 / 15388 / 1539a - W 1106 / 1545b - W 1107

12. vindplaatsen:

ms: D HerdF 9821 - LeipU - GB LonRC - I RomeM - TrevBC
druk 1539: B KBR (A, T) - D Mun - I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - D Hs, Lüh, Mbs, - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow


13. CMM:

3-01, p. 71 (bron: 1545b)

14. andere recente uitgaven:

online – München 1539
zie: “oeuvre – online - oude drukken”

-Zanon, Maffeo, ed. Milaan, Ricordi - SATB [1957]

-Merritt, Tillman, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 en 1535. Vol. 11. 1962, Parijs, vol. 11, p. 158 (bron: 15353)

-Edition Peters, New York, NDC 036

-Two motets. Adrian Willaert. Hawthorns Music Catalogie, RA143
(bewerking voor vier blokfluiten)

-http://www.sheetmusicplus.com/look_inside/3847154/image/192002
Notre Dame Choir Editions (PE.NDC036).

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt 1985

p. 104 "Inzet met strenge imitatie, waarbij echter de stemmen ver uit elkaar zijn geplaatst."
p. 169 (notenvoorbeeld 7).

16.
Schiltz 2001

p. 229: over het aanwenden van het motivicity-principe
p. 230 vn. 6: Joshua Rifkin wijst op het samenvallen van het motivicity-fenomeen met symbolisch geladen tekstdelen: hier op de woorden waarmee Jezus de dode Lazarus opwekt 'Lazare veni foras'

17. Joshua Rifkin: "Miracles, Motivicity, and Mannerism. Adrian Willaert's Videns Dominus flentes Lazari and Some Aspects of Motet Composition in the 1520s"
(zie bibliografie)

p. 8 "Willaert's musical art might find an analog in the mannerism of Italian visual arts around 1530. (...)
p. 10 "Willaert carried to a "distorting" extreme the very compositional techniques that served unifying functions in other contexts."
p. 243 "Videns Dominus contains what I have always regarded as an absolutely stunning example of varied repetition."
p. 245 "I would guess that Willaert composed Videns Dominus in the years immediately preceding his departure from Ferrara for Venice in 1527. The music strikes me as more evolved in style than that of the relatively few Willaert motets transmitted before 1520."
p.254. "It remains to me an inescapable fact that the traits conventionally described as typical of post-Raphaelite mannerist art-the compacting of structure, distortion of symmetry, distention of figures, and softening of outlines- find a perfect analog in compositions like Videns Dominus."

17a. Christopher Reynolds. art. Motive, Structure and Meaning in Willaert's Motet Videns Dominus in The Journal of Musicology. vol. 32, summer 2015, p. 328ss.

Abstract:
This study of Adrian Willaert's motet, Videns Dominus flentes sorores Lazari, demonstrates how the construction and distribution of motives indicate a particular reading of the text, the story of Jesus raising Lazarus from the dead. While this reading has important elements in common with artistic renderings of the story of Jesus resurrecting Lazarus, it also demonstrates the ability of music to express a kind of meaning unavailable to artists. Willaert created a symmetrical structure with the command of Jesus to Lazarus placed in the exact middle of the motet, with events on either side ordered concentrically to represent Lazarus's return to life. Key events in Willaert's motet recur in Jacobus Vaet's Videns Dominus (1562), and Hieronymus Praetorius's double-choir motet, Videns Dominus flentes sorores Lazari (1599).

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

ca. 3 min.
___________________________________________________________

536.

Kidger B104

VIRGO GLORIOSA CHRISTI


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c3-c4-c4-F4 / finalis: G

5. aantal stemmen:

4-st. (mannenkoor)

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

Virgo gloriosa Christi,
Margareta, preciosa virtute,
supernorum clara,
audi preces nostras coram te fusas,
fac nos iungi aeternali
choro precibus ergo tuis.
Adesto calamitatibus nostris,

quibus undique premimur.
Amen.

Margareta, roemrijke maagd van Christus,
geliefd door je deugd,
uitblinkend onder de allerhoogsten,
hoor onze aanzienlijke beden tot jou,
maak dat wij opgaan in het eeuwige koor
samen met jouw smeekbeden.
Sta ons bij in onze tegenslagen
waardoor wij van alle kanten belaagd worden.
Amen.

Vertaling overgenomen van de cd van de Cappella Pratensis

liturgie ter ere van de H. Margareta (feest op 20 juli)

9. eerste gedrukte uitgave:

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

12. vindplaatsen:

ms
I FlorL 666 (Medici Codex nr 1)

13.
CMM:

14. andere recente uitgaven:

-Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518; a Choirbook of Motets dedicated to Lorenzo de Medici, Duke of Urbino. Chicago, 1968 (MRM, 3-5)
met facsimile en met de vertaling in het Engels

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Lowinsky
op. cit. 1968

ter ere van de H. Margareta (feest op 20 juli)
De Medici Codex werd samengesteld als huwelijksgeschenk.
Het nr 1 maakt allusie op de vruchtbaarheid.

17a. Virgo gloriosa Christi is a prayer to the patron saint of childbirth, and may have been composed to mark the arrival of Leo's nephew's pregnant bride, Princess Madeleine de la Tour d'Auvergne, in Italy.
(All Music Review by James Manheim bij de cd van de Cappella Pratensis)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 84: Time Signals
Recorder Music from the Netherlands
Loeki Stardust Quartet, Amsterdam
NM CLASSICS 92100. 1999

-*cd 115: The Medici Wedding 
Ring ensemble
ALBA RECORDS ABCD 154. 2000
http://www.classicsonline.com/catalogue/product.aspx?pid=314286


-*cd 219 VIVAT LEO! Music for a Medici Pope.
De Cappella Pratensis o.l.v. Joshua Rifkin
Challenge Classics CC72366
2010 
een halve toon lager 

-cd 248 NUPTIAE FACTAE SUNT
Muica ad Urbino al tempo di Raffaello
Motetten uit de Medici Codex. 1518
Ensemble Bella Gerit
Label: BELLA GERIT
2007
www.bellagerit.it 

20. duur:


3’12 (Cappella Pratensis) – 3’43 (Ring Ensemble)
___________________________________________________________

537.

VISITA QUAESUMUS (Jachet van Mantua)

 

Kidger b204

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Visita quaesumus
2. Mirabile

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: GB LonRC (Jacquet) - I BolC Q20 (Jaquet);

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1538, Ferrara, Johannes de Buglhat, Liber Cantus (vocum quatuor) triginta novem motetos habet.

11.

RISM:

15385

12.

CMM:

54, IV

13.

andere recente
uitgaven:

-Lewis, Mary, ed., The Buglhat motet anthologies. New York, 1995. (The Sixteenth-Century Motet, vol. 14)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Kidger 2005, p. 237

"In 15385 staat boven de noten de naam van Vuillart, in de index staat Iacquet."

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

538.

VITA DE LA MIA VITA

 

Kidger J022

2.

ondertitel

Al canto vuoto

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c1 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 16

8.

tekst:

Ciprio

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

--facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI: Opera omnia, vol. 6, nr 19 - Silvia Piccollo, sopraan

-cd 78 : P. Verdelot: Renaissance Songbook
Catherine King (mezzo-sopraan)
Jacob Heringman (luit)
LINN RECORDS (SCO) #142

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

-cd 188 Musik im Museum 2 - Konzerte 2000
Florian Mayr, altus
Ulrich Sommerrock, luit
www.ulrich-sommerrock.de
2000

20.

duur

1'23"


 

539.

VIX ALIA POTERAS

 

Kidger B001

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met 1 b / c2 - c4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

2-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Vix alia poteras fieri diis proximus arte quam studium colitur quo deus ipse
sequi iupiter ingenium mores proba facta rependit atque artes toto pectore
summus amat.

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1549, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber, Diphona amoena et florida selectore Erasmo Rotenbuchero.

11.

RISM:

154916

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Bodig, Richard D., ed., Erasmus Rotenbucher: Diphona amoena et florida. A
Collection of Bicinia , 2 vols (PRB Productions, Albany (CA) 1996)
zonder de tekst


-online:
www.bicinium.info/pagine

online: http://www.gardane.info/bicinium/pagine/duo/willaert/rot1549_06.php

-online -Petrucci
Zie Petrucci via www.imslp.org/
slechts de onderste stem

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

540.

VOCEM JOCUNDITATIS ANNUNTIATE

 

Kidger B193

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Vocem jocunditatis annuntiate (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

6-st.
Tenor is een cantus firmus

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motetta VI vocum nr 5

8.

tekst:

introitus van de 5de zondag na Pasen

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.314 - PiacD (3) - PiacD (4)
druk 1542: A Wn - B KBR (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert. musicorum sex vocum . liber primus

11.

RISM:

1542a - W 1112

12.

CMM:

3-04, p. 25 (bron 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 107: "de tenor zingt de cantus firmus in steeds gelijke, halve notenwaarden - sporadisch ook een brevis - en zonder rusten (contrapunctus fractus).

16.

Schiltz 2003

p. 175 vn. 29: "Dit motet, zoals verschillende andere, verschijnt alleen in deze uitgave van Antonio Gardano.(1542)"

p. 176 vn. 32 "maakt gebruik van de zogenaamde contrapunctus fractus-techniek, waarbij de gregoriaanse melodie respectievelijk in de tenor en in de quintus in gelijke notenwaarden en zonder pauzen wordt gezongen."

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

541.

VOI SAPETE CH'IO V'AM' ANZI (onzeker)

 

Kidger g070

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: D

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

druk 1563: B KBR (S,T,B; zonder A) - F Paris BNC

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

-1539, Venetië, Antonio Gardano, Il primo libro di madrigali d'Archadelt al quatro
-1541
-1541
-1543
-1544
-1545
-1546
-1546
-1550
-1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert con alcune Napolitane

11.

RISM:

153922 - A 1314 / 15419 / 154110 / 154319a / 154415 / 15459 / 154616 / 154617 / 155016 / 1563 - W 1130

12.

CMM:

Opera omnia Jacob Arcadelt: 31 - 2, nr 58, p. 128

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

VOSTRE BEAUTÉ = VOUS MARCHEZ DU BOUT DU PIED

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

542.

VOULÉS OUYR CHANSONNETTE

 

Kidger F051

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons.

11.

RISM:

15722 / 15841 (diminutie)

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile: 1584, Venetië, Angelo Gardano, Il vero modo di diminuir, con tutte le sorti di stromenti. di Girolamo dalla Casa detto Da Udene. (Muziekhandel Saul B Groen, Amsterdam)

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. Londen, 1992 (The Sixteenth-Century Chanson, 23)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1584, Venetië, Angelo Gardano, Il vero modo di diminuir, con tutte le sorti di stromenti. di Girolamo dalla Casa detto Da Udene.

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

543.

VOUS AUREZ TOUT CE QUI EST MIEN

 

Kidger F052

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.
In tenor: canon: "Canon. Tot capita tot sensus, ad longum."

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D MunBS -F ParijsBNC 851
druk 1572: B KBR (bassus) - CH Lausanne, Bibl. A. Cortot ((contratenor) - E Madrid, Bibl. Del Conservatorio (superius, Contratenor, tenor, bassus, quinta pars) - F Parijs, Bibl.nat R�s (superius), Parijs, Bibl. G. Thibault (contratenor, bassus), S Upsala, Universiteitsbibl. (contratenor, tenor, bassus, quinta pars, sexta pars),

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons.

11.

RISM:

1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, nr 23, p. 179)
-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

544.

VOUS MARCHEZ DU BOUT DU PIED
(= VOSTRE BEAUTÉ)

 

Kidger F023

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Vous marchez du bout du pied (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-g2-c3 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

La Couronne et fleur des chansons a troys

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: PL GdńPAN 4003
druk 1560: A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A Wn - D Wüu - USA CA

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1536, Venetië, Andrea Antico en A. dell' Abbate, La Courone et fleur des chansons à troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme Livre de Chansons à troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert.
1578, Parijs, Le Roy & Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties Composé par Ad. Vuillart.

11.

RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 1562 - W 1129 / 157816 - W 1131

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-partituur IMSLP (1536)
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het

zoekvenstertje.

 

-microfilm 1560a: B KBR microfilm 1059 (bron: A Wn)
-microfilm 1560a: Mc Murtry D493
-microfilm 1562: B KBR microfilm 1054(bron: I BolC (T) - 1043 FlorBN (S) - 1054 (T, S) (bron: I BolC en FlorBN)
-microfilm 1578: B KBR (sup. en 2de sup., geen bas) (bron: A Wn)

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys.
New York, 1984.(Masters and Monuments of the Renaissance, 3)

-Plein Jeu 308 - duos et trios de la renaissance - SSA of SST
ed. Aimé Agnel
Heugel nr 32 312. 1973

-*Thomas Bernard, ed.; Adrian Willaert. 13 Chansons for three voices or instruments, nr 1 - London Pro Musica Edition. 1978 (bron: 15361)
met de vertaling in het Engels
zelfde uitgave: Magnamusic Distributors LPMPC12

-Alphonse Leduc. Parijs 1973

-Cecil Leonard, 22 Trios (bew. 3 trombones)
info: www.woodbrass-music.ch

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 144: "sluit aan bij de parafrasetechniek van het Moutontype"

17.

Bernard Thomas, 1978:

"The use of his melody goes back to Antoine Busnois (c.1420-1492), who wrote a four-part piece in which the tune is combined with another popular song, Vostre beauté tres mignonette. It is interesting to note that both with this piece and La Rousé du moys de May Willaert turns a simple melody of equal notes (which is apparently what Busnois started out with) into a triple-time alternation of minims and crotchets."

 

cd 66
La Médiathèque

La chanson courtoise rencontre la chanson paillarde... L'esprit vif et mordant de Villon et de Rabelais inspira aux compositeurs de leur temps un nouveau genre de chanson, où satires et grivoiseries exaltent la vie loin de la cour.

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 66: Villon to Rabelais. 16th Century Music of the Streets, Theatres and Courts, nr 27 - The Newberry Consort olv Mary Springfelds (andere versie: vierstemmige versie van Busnois? Waarom aangeduid als van "Busnois/Adrian Willaert"?) - HARMONIA MUNDI Mundi USA - MU 907226 .
1996.
met de vertaling in het Engels
SPOTIFY

20.

duur

1'05"


 

545.

VOUS NE L'AUREZ PAS

 

Kidger F064

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

6-st.
dubbelcanon

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D MunBS - F ParijsBNC 851
druk 1572: B KBR (bassus) - CH Lausanne, Bibl. A. Cortot ((contratenor) - E Madrid, Bibl. Del Conservatorio (superius, Contratenor, tenor, bassus, quinta pars) - F Parijs, Bibl.nat Rés (superius), Parijs, Bibl. G. Thibault (contratenor, bassus), S Upsala, Universiteitsbibl. (contratenor, tenor, bassus, quinta pars, sexta pars),

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons.

11.

RISM:

1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, 23)

-microfilm: ms MunBS 1508: Hewitt Collection D447
-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

   

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

546.

VU HÀ BEN CASUN (Daniel Grisonio)

 

Kidger -----

2.

ondertitel

Prima apparition del Cagnolo del Mese de Luio

3.

gecomponeerde
delen:

1. Vu hà ben casum
2. Unde straluso

4.

tonal type:

geen b /sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 /
finalis: E (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Engelse vertaling:

First Appearance of the Dog Star in the Month of July
You have good cause to bewail my death
Sweet master, besides being a rare little dog,
I loved you as much as you loved me
So long as it pleased my harsh Fate.

This thing alone must make your heart strong
And rejoice, namely that Jove has not seen another
Like me (in August and much less in January)
and so has taken me into his court


From whence I shine brilliantly light among the bright stars
next to that beast of that dog
Which at these times makes the skin sweat


Do not remain sad, for alive and healthy
He found me and this is a true story
For up here one does not live on bread and water


I shall be as human
For you as that Dog Star rogue
that I shall never allow to make you hot.

9.

vindplaatsen:

druk 1564: Oostenr.: Österreichische
Nationalbibliothek

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1564, Venetië, Antonio Gardano, Di Manoli Blessi Il primo libro delle Greghesche

11.

RISM:

156416 nr 14

12.

CMM:

3-14, p. 181(bron: 156416)

13.

andere recente
uitgaven:

online – Wenen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Helga Meier 1977

zie: CMM 3-14, p. XII.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be