Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

AFBEELDINGEN - ICONOGRAFIE

afb 13

Gegraveerde titelbladzijde van Willaert's Musica Nova. 1559
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84259327.r=willaert?rk=64378;0

Deze en de twee volgende afbeeldingen zijn hoogstwaarschijnlijk origineel, omdat ze gemaakt zijn toen de maestro nog leefde.
Alle andere afbeeldingen zijn pas na zijn dood gemaakt, maar de meeste daarvan zijn duidelijk geïnspireerd op de gravure uit 1559.

 

Istituto Centrale per il Catalogo e la Documentazione: Fototeca Nazionale — Calcar Jan Stephen von - sec. XVI - Ritratto di musicista — insieme, dopo il restauro

Jan Steven Van Calcar (c. 1499-1546). Portret van een muzikant. (Willaert?)
Palazzo Venezia. Rome



De bronafbeelding bekijken

Adriaen Willaert speelt op een spinet
Jacopo Tintoretto (Venetië, 1518-1954)
Rome, Palazzo Colonna

 

Giovanni Bassano (?), Portret van een man met baard, vermoedelijk Adriaen Willaert.
The Art Institute of Chicago.

http://www.artic.edu/aic/collections/artwork/24315?search_id=5


Willaert

Anoniem portret uit 1576 of later, bewaard in het Kunsthistorisch Museum te Wenen en vervaardigd in opdracht van aartshertog Ferdinand van Tirol (1529 - 1595).
Opschrift: "Hadrianus Wilhart Componista"

 


A.F.W.

1650. Onbekend schilder
Opschrift : Adria's VVilaert
Kunstbezit der Universität Leipzig



Teniers. Man met baard

David Teniers de jongere. Man met baard (naar Titiaan)
National Gallery of Ireland
http://onlinecollection.nationalgallery.ie/view/objects/asitem/search$0040/3/sortNumber-asc?t:state:flow=7de628b4-4d41-4a68-bd97-1989c82286ae


Willaert : links boven.
Schilderij in het Musei Civici te Monza (Milaan)

Klik hier voor de geïsoleerde afbeelding van Adriaen Willaert.

Afbeelding 5
Anoniem portret uit de 18de eeuw, bewaard in het Liceo Musicale te Bologna,
geschilderd vermoedelijk voor Padre Giovanni Battista Martini (1706 - 1787), duidelijk geïnspireerd op de gravure uit MUSICA NOVA
http://badigit.comune.bologna.it/cmbm/scripts/ quadri/scheda.asp?id=282

 

Louis Somers.

Louis Somers (Antwerpen 1813 – 1880).
Lithografie met als onderschrift:
Adriaan Willaert van Brugge, besturende de uitvoering van een zijner muziekstukken.
(1849?)


Oostenrijkse Staatsbibliotheek
Österreichische Nationalbibliothek
http://www.europeana.eu/portal/record/92062/C448E92F28D9A01555EE1C0050983
DE848FF4330.html?query=Adrian+Willaert

of: http://www.bildarchivaustria.at/Bildarchiv//BA/855/B9238589T9238595.jpg



immagine

schilderij uit 1878 van Vincenzo Bubali (1837 - 1920)
Conservatorio di Musica San Pietro a Majella, Napels

 


Willaert Leuven

Afbeelding in KULeuven Centrale Bibliotheek.
gesigneerd: J.[oseph?] van Severdonck (19de eeuw?)
middendeel van een prent met drie componisten: Johannes Tinctoris, Adriaen Willaert
en Pierre de la Rue.

 

Edouard Hamman : De mis van Adriaen Willaert

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel
De Mis van Adriaen Willaert uit 1854 door Edouard Hamman (1819 - 1888)

Adriaen Willaert speelt en leidt een uitvoering van zijn mis voor de doge van Venetië.

(klik voor grotere versie)

Het schilderij “LE PARNASSE MUSICAL” van Edouard Hamman (Oostende 1819 – Parijs 1888), hier te zien als een gegraveerde kopie van P. Allain.

Gans bovenaan op de achtergrond, twee allegorische figuren : Musica (of Sinte Cecilia?) speelt op een portatief orgeltje, de ogen naar boven gericht, en rechts Apollo, zittend en met een lauwerkrans.
Ook nog op het achterplan : links : musicerende engelen met open vleugels en rechts enkele moeilijk te herkennen figuren (cupidokes?).
Op de voorgrond : Beethoven. Achter hem, met een hand op de schouders van Beethoven, Mozart. Verder Haydn, Rameau (enkel het profiel is zichtbaar) en Gluck (volledig zichtbaar).
Op de derde rij : Schumann, Mendelssohn, Grétry, Rossini en Weber.
Op de vierde rij : Schubert, Berlioz, Spontini, Meyerbeer, Halévy en Cimarosa.
Achteraan staan Auber en Boïeldieu.
Links zijn het vooral oudere musici.
In de eerste rij : Bach. In de linkse hoek, de jonge Pergolesi,  geknield.
In de tweede rij van links naar rechts: Benedetto Marcello, Luigi Cherubini, Haendel, Willaert (!)  en Palestrina.
In de laatste rij : Porpora (enkel de bovenkant van zijn hoofd is zichtbaar), Lulli, Koning David, Josquin Des Prez (bijna onzichtbaar), Roland De Lassus en Scarlatti (gans achteraan hoog tegen de rand).

Bron : N. Hostyn. Kunstschilder Edouard Hamman. Oostende. 1978

De auteur N. Hostyn wijst er in de eerste plaats op hoe de keuze van de musici door Hamman sterk bepaald is door de smaak van zijn tijd. Bijv. geen Wagner, geen Monteverdi maar anderzijds wel Adriaen Willaert, heel nadrukkelijk geportretteerd naast Roland de Lassus en (bijna onzichtbaar) Josquin des Prez.
Hij verwijst ook naar het andere schilderij van Hamman uit 1854, nl. Willaert speelt voor de Doge van Venetië. Schilderij dat bewaard wordt in de Koninklijke Bibliotheek in Brussel. Het schilderij dat we hierboven bespreken is niet bewaard. We kennen enkel die gegraveerde kopie, die zich bevindt in de Bibliothèque Nationale de France (Parijs).

 

                    v
Brandvenster gemaakt in een atelier in Brugge.
Gesigneerd : Alph. Vincent 1889
Uit de verzameling van glaskunstenaar Joost Caen uit Schoten

 

Ontwerp Bocquet stadhuis Roeselare

Ontwerp in gips door Pieter Boncquet (1880) - Stadhuis Roeselare
Dit ontwerp werd nooit uitgevoerd.


Monument tegen de St.-Michielskerk te Roeselare.
Beeldhouwer: Ron Deblaere. Lichtervelde. 2017.
Ron Deblaere is via een jongere zus van Adriaen (Maria) een afstammeling van de Willaert's.

De noten bovenaan dit beeld zijn het begin van de Missa Laudate Deum, volgens het manuscript in de bibliotheek van de universiteit van Coimbra (Portugal).
Zie:
https://digitalis-dsp.uc.pt/bg6/UCBG-MM-2/UCBG-MM-2_item2/UCBG-MM-2_PDF/UCBG-MM-
2_PDF_24-C-R0120/UCBG-MM-2_0002_11-22v_t24-C-R0120.pdf
laatste bladzijde

 

 

 


Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be