Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.


223.
Kidger F029

J’AIME BIEN MON AMI  (versie 1)

J’ayme bien mon ami

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

J'aime bien mon ami (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st. dubbelcanon (4 stemmen uit 2)
altus: Canon in subdiapente
bas: Canon in subdiapente

6. genre :

Chansons et Motetz en Canon

7. reeks :

Motetti novi e chanzoni francioze a quatro sopra doi

8. tekst :

J’ayme bien mon amy
De bon amour certayne
Car je sais bien qu’il m’ayme
Et aussi fais-je lui. 

Ja, ik houd van mijn vriend
met een goede, overtuigende liefde
want ik weet dat hij van mij houdt
en daarom wil ik tegenover hem hetzelfde doen.

9. eerste gedrukte uitgave:

1520, Venetië, Andrea Antico, Motetti novi e chanzoni franciose a quatro sopra doi nr 30 (Fo.35v & 36r)
1528, Pierre Attaingnant. Chansons et motetz en canon à quatre parties. nr 24
1545, Georg Rhau. Bicinia (2de boek) 

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15203 /1528


12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1520: I Fm (Florence)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-Université de Montréal
(zie hieronder)

online  - partituur in moderne noten – CPDL (James Gibb)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert
of
http://www2.cpdl.org/wiki/images/e/ea/J%27aime_bien_mon_ami_Willaert.pdf

online – partituur in moderne noten - versie CPDL#14941 ed. Brian Russell

-Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - Five double canons for four Voices or Instruments.
London, 1986. 

-MacMurtry, William M. Selected chansons from British Library, MS Additional 35087/
Recent researches in the music of the Renaissance; 68, 1985, p. 30 

-facsimile 1520: OMI 1316

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985

p. 144: "Ongetwijfeld dateren deze werkjes, die blijkbaar bewerkingen zijn van volkse melodieën, uit Willaerts studietijd bij Mouton te Parijs (vóór 1515)"

17. Bernard Thomas

De melodie waarop dit werk is gebaseerd werd gevonden in Parijs onder de titel "J'aymeray mon amy" 
(Bibl. Nat., MS 9346 (Bayeux Chansonnier), nr 29.
Andere zettingen van dezelfde melodie:
a.Verbonnet (driestemmig) in BM 35087, f.45
b.Willaert (zie versie 2)

17a. MGG

In Georg Rhau: contrafactum met de tekst "Nil stolidus differt a sapiente tacens" 
(RISM 15457)

17b.
 - Chansons & Motets - Université de Montréal
Partituur en uitleg:

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CD4QFjAC&url=http%3A%2F%2Flmhs.oicrm.org%2Fchansons-et-motetz%2Fdoc%2Fcm%2F27v-28.pdf&ei=kochU7PTB-vOygO_k4G4Dw&usg=AFQjCNHC7Gg9Kvnp3cT-jnGzDYEavaIhBQ&sig2=Ii8lTysIp1Ixn7R98JKJjg&bvm=bv.62922401,d.Yms

17c. Zie ook: Frank Dobbins. Andrea Antico’ s Chansons… art. in “La la la… Maistre Henri” Brepols, Turnhout. 2009 p. 128ss

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 252. ADRIAN WILLAERT. CANZONE
Noël Akchoté, gitaar
Label: Noël Akchoté Downloads – AWC-1
2015

luister ook op SPOTIFY : nummers – vecchie letrose

20. duur:

0’54”

21.
Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3679
jaimm----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

224.
Kidger F030

J’AIME BIEN MON AMI  (versie 2)

J’ayme bien mon amy

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

J'aime bien mon ami (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-canon in subdyatessaron / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st. dubbelcanon
in subdiatessaron
alto: canon à la quarte
basso: canon à la quarte

6. genre :

chanson

7. reeks :

Motetti novi e chanzoni francioze a quatro sopra doi

8. tekst :

J’aime bien mon amy
de bon amour certaine.
Car je scay bien qu’il m’ayme.
Et aussy fais je luy.

Ja, ik houd van mijn vriend
met een goede, overtuigende liefde
want ik weet dat hij van mij houdt
en daarom wil ik tegenover hem hetzelfde doen.

9. eerste gedrukte uitgave:

1520, Venetië, Andrea Antico, Motetti novi e chanzoni franciose a quatro sopra doi nr 31. folio 36v.
1528. Pierre Attaingnant.


10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15203 /1528

12. vindplaatsen:

druk 1520: I Fm

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-Université de Montréal.
(Zie hieronder)

- *Dottin, Georges, ed. Douze canons du XVI Siècle. p. 17. Heugel. Parijs. 1971
(notenwaarden gehalveerd)

--Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - Five double canons for four Voices or Instruments. London, 1986.

-*Thomas, Bernard, Four double canons for 4 voices or instruments (ATTB)

-Antico Edition. Londen. 1972
Met de vertaling in E
(notenwaarden tot een vierde herleid)

online – 1520 - partituur in moderne noten – CPDL  (Alain Naigeon. 2000)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

-facsimile 1520: OMI 1316


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt .1985.

p. 144: "Ongetwijfeld dateren deze werkjes, die blijkbaar bewerkingen zijn van volkse melodieën, uit Willaerts studietijd bij Mouton te Parijs (vóór 1515)"

17. Bernard Thomas (zie de uitgave hierboven)

"De melodie waarop dit werk is gebaseerd werd gevonden in Parijs (Bibl. Nat., MS 9346 (Bayeux Chansonnier), nr 29.
Andere zettingen van dezelfde melodie:
a.Verbonnet (driestemmig) in BM 35087, f.45
b.Willaert (zie versie 1)

17b - Chansons & Motets - Université de Montréal
Partituur en uitleg:

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CD4QFjAC&url=http%3A%2F%2Flmhs.oicrm.org%2Fchansons-et-motetz%2Fdoc%2Fcm%2F27v-28.pdf&ei=kochU7PTB-vOygO_k4G4Dw&usg=AFQjCNHC7Gg9Kvnp3cT-jnGzDYEavaIhBQ&sig2=Ii8lTysIp1Ixn7R98JKJjg&bvm=bv.62922401,d.Yms

17c. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3676

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

225.
Kidger F009

J’AIME PAR AMOURS
J'ayme par amours
Iaime par amours


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie c1 – c3 – F3 / finalis: G

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys

8. tekst :

J’ayme par amours
La belle au clair visage.
Elle est belle et sage,
Faite de corps sage,
E plaisante a tous.
Mais un faux langage,
Lui porte grand dommage,

Dont je perds mes amours,

9. eerste gedrukte uitgave:

15361, Venetië, Antonio dell'Abate en Andrea Antico, La Couronne et Fleur des Chansons a troys
1538, Lyon, Jacques Moderne
153919, Lyon, Jacques Moderne, Le Parangon des chansons. folio 25.
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert.
1578, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15361 / 153818 /153919 / 15412 / 1560a - W 1127 / 15629 - W 1129 / 157816 - W 1131

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 15361 : A Wn (Zie hier verder : online)
153919: A Wn - D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbm (2ex) (Zie hier verder : online)
druk 1560: A Wn - F Pn
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) – GB LonBL (T) - I BolC (T) – FlorBN (S) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A Wn (sup. en 2d sup = S,T, dus geen bas)- D Wüu - USA CA

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online – 15361 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :         Digitales Objekt
supremus : Digitales Objekt

online – 153919 – München (Le Parangon des Chansons)
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00072020

online – 153919-  Londen
(zwart-wit)
http://purl.org/rism/BI/1539/18 - folio 21

online – partituur in moderne noten – CPDL (Allen Garvin)
http://www1.cpdl.org/wiki/images/1/1b/03-jayme_par_amours---0-score.pdf

online – partituur in moderne noten - IMSLP (formaat geschikt voor tablet) (Daniel Van Gilst) nr. 3
https://imslp.org/wiki/13_Chansons_a_troys_(Willaert%2C_Adrian)


-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys. New York 1984. (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)

-*Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert. 13 Chansons for three voices of instruments. Londen, 1978 (bron: 15361)
met de vertaling in het Engels

-Heugel & Cie, Paris, 1968

-Cecil, Leonard. 22 Trios voor 3 trompetten of trombonen. Editions Marc Reift EMR5108
www.stretta-music.com


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Bernard Thomas (zie de uitgave hierboven):

"Van dit nummer werden geen concordanties gevonden, maar de stijl van de zetting is niet wezenlijk anders dan die van de andere stukken, die gebaseerd zijn op volksmelodieën, met uitzondering van die nummers waarvan de twee bovenste stemmen met een octaaf verschil in toonhoogte zingen."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21.Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3691
_____________________________________________________________


226.
Kidger F010

J’AI (AY) VEU LE REGNART, LE LOUP ET LE LIEVRE
(versie 1 a 3)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

J'ai veu le Regnart, le Loup et le Lievre (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-F3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

3-st. (STB)

6. genre :

chanson

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys

8. tekst :

J'ay veu le regnart et le loup et le lievre.
J'ay veu le regnart et le loup chanter.
J'ay veu le regnart et le loup dancer.
En mon jardin n'en entray.
3 fleurs d'amours y trouvay.
A mon amy le manday
Ung baiser si m'a donné.
(onbekend dichter)

Ik zag de vos en de wolf en de haas.
Ik zag de vos en de wolf zingen.
Ik zag de vos en de wolf dansen.
Ik ging mijn tuin binnen
En vond daar drie liefdesbloemen
Om aan mijn geliefde te geven
Als hij me een kus geeft.

9. eerste gedrukte uitgave:

15361, Venetië, Antonio dell'Abate en Andrea Antico, La Courone et Fleur des Chansons a troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert.
1578, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 1562 - W 1129 / 157816 - W 1131

12. vindplaatsen:

ms: F Parijs. BNN 4599
druk 15361: A Wn (Zie hier verder : online) - F Rouen (bassus)
druk 1560: A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) – GB LonBL (T) - I BolC (T) – FlorBN (S) - PL Krakow
druk 1578 : A Wn - D Wüu - USA CA

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online – 15361 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :         Digitales Objekt
supremus : Digitales Objekt

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York, 1984 (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)

-*afzonderlijk uitgegeven in : Bernstein, Lawrence F., ed. Two Chansons. La Couronne et Fleur des Chansons a troys
Vol. 3. The Broude Trust. New York. 1984
met de vertaling in het Engels

-2 chansons (Dessus le marché and J'ai veu) ed. Broud Brothers
Bestellen bij SHEETMUSICplus

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt 1985

p 39. Bezingt een deugdzame moeder van drie kinderen. Naar alle waarschijnlijkheid wordt hiermee de Franse prinses, Renée de France, dochter van de Franse koning Lodewijk XII en gehuwd met Ercole II, zoon van hertog Alfonso I d'Este, bedoeld. Overigens, kort voor het verschijnen van deze bundel chansons (nl. in december 1535) schonk zij het leven aan een derde kind. Bovendien lijken ook de titel La Couronne en vooral de drie vooraan in de uitgave gegraveerde kronen in verband te staan met het Franse koningshuis.
p. 145: "een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatiemotieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-.asp?numfiche=3658

_____________________________________________________________

227.
Kidger F031

J'AI (AY) VEU LE REGNART ET LE LOUP ET LE LIEVRE a 4 (versie 2)
J'ay vue le regnart et le loup et le lievre


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

J' ai veu le Regnart et le Loup et le Lievre (eendelig)

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

12. vindplaatsen:

ms: F ParisBNN (enkel A)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-Bernstein, Lawrence F. (uitg.) Adrien Willaert, Two Chansons for mixed voices and/or instruments, Dessus nostre treille de may – J'ay veu le regnart et le loup et le lievre, New York, 1984

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
_____________________________________________________________

228.  
Kidger F008

JAN JAN QUAND TU T’EN IRAS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Jan, Jan, Quand tu t'en iras (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c4 / finalis: G

5. aantal stemmen:

3-st. (S-T-B)

6. genre :

chanson

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

15361, Venetië, Antonio dell'Abate en Andrea Antico, La Couronne et Fleur des Chansons a troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert.
1578, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 1562 - W 1129 / 157816 - W 1131

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 15361: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1560: A
 Wn - Pn (second dessus)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL Krakow
druk 1578 : A Wn (sup (=sop) en 2de sup (=T), geen bas)- D Wüu - USA CA

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:


online – 15361 - Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE
bassus :     Digitales Objekt
tenor:         Digitales Objekt
supremus: Digitales Objekt

online – partituur in moderne noten – IMSLP (Daniel van Gilst) (layout optimised for digital tablets) nr 4
https://imslp.org/wiki/13_Chansons_a_troys_(Willaert%2C_Adrian)

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York, 1984 (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)

-*Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert. 13 Chansons fro three voices or instruments Pro Musica Edition, Londen. 1978. (bron: 15361)


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt op.cit. 1985

p. 145: "een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatiemotieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek."

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp.35 Le Miroir des Voix. Pavane Records

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3472

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

228a
Kidger – niet vermeld

JE FILLE QUANT DIEU ME DONNE DE QOUY
(Ye fille qua ni le me donna)
(Philip Van Wilder)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

5-stemmig

6. genre :

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

ms : VALLAC 17 (Valladolid ?)
1572. Parijs. Le Roy & Ballard 
1597. Leuven. Pierre Phalèse

10. intabulaties, diminuties, tientos:

Obras de musica para tecla arpa y vihuela de Antonio de Cabeçon… recopiladas y puestas en cifra por Hernando de Cabeçon
gedrukt door Francisco Sanchez in Madrid in 1570. 

vindplaatsen: 
E Madrid Biblioteca Nacional de Espana

online - Madrid
http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000037786

bevat:
-Ye fille qua ni le me dona de que (f.136)(beelden 294 - 295)
(waarschijnlijk een werk van Philip Wilder en niet van Willaert) 

1578, Madrid, Francisco Sanchez, Obras de musica para tecla arpa y vihuela, de Antonio de Cabeçon (toegeschreven aan Adrian Villarte) 

11. RISM:

15722, 157824, 159710

12. vindplaatsen:

13. CMM:

14. online en andere recente uitgaven:

online – 1578 - Madrid
http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000037786

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 111. MUSIK FOR THE SPANISH KINGS.
Hesperion XX. Jordi Savall
VIRGIN CLASSICS 2001 
www.amazon.com/Renaissance-Music-Court-Kings-Spain/dp/B000THKAB8/ref=dm_cd_album_lnk

luister ook op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=lIMkV-V3PZs
luister ook op SPOTIFY – nummers- Je fille quant Dieu

-cd 124/01 Coleccion de Musica Antigua Espanola
Obras completas de Antonio de Cabezon, vol. 3
Antonio Baciero, orgel
HISPAVOX

-cd 136. ANTONIO DE CABEZON. Obras de musica. vol. 4
La Moranda
STRADIVARIUS 2005 

Luister ook via DEEZER :
http://www.deezer.com/en/#music/result/all/cabezon
Luister ook op SPOTIFY
https://open.spotify.com/album/3nCf8w3sx8Rt5vSJyHZrQQ

-cd 232 ANTONIO DE CABEZÓN. GLOSAS
Glen Wilson. klavecimbel
NAXOS 8.572477
2012

20. duur:

2'37" (Hesperion XX)

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

---- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

229.
Kidger F043

JE L’AI AIMÉE BIEN SEPT ANS ET DEMI
Je l’ai aymée bien sept ans
Anoniem


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / c3 - c2 - c3 ... - ... / finalis: D

5. aantal stemmen:

5-st. (canon)
Q: "Canon in diathessarum, ad longum."

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

[1521]7, Rome, Andrea Antico, Motetti et carmina gallica
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de Chansons

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

[1521]7 / 1560b / 15722

12. vindplaatsen:

msCH SGallS (Zie hier verder : online) - Paris BNC 851. Bourdeney ms p. 493 (Zie hier verder : online)
druk [1521]7: I BolC R.141 (A) (Zie hier verder : online)
druk 1560: D BerlS (volgens MGG: enkel superius bewaard, nu in PL-Kj)
druk 1572KBR (B)

13. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/37087/

14. andere recente uitgaven:

online – ms – SGallS 463
https://www.diamm.ac.uk/sources/960/#/

online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale BNC 851 (beeld : 493)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550075091/f510.image.r=Bourdeney

online – [1521]7 – Bologna (enkel de altus)
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/scripts/gaspari/libri.asp?rep=1521-07&order2=&image2.x=33&image2.y=3

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, 23)

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

zie: Jacques Barbier, Modèles polyphoniques
(JSTOR)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3756

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

230
Kidger f069

JE MY LEVAY PAR UNG MATIN
Je my levai pour un matin que jour

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

12. vindplaatsen:

msGB WhalleyS (Willaert) - FlorC

13.
CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/38865/

14. andere recente uitgaven:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.  Kidger op.cit. p. 267

Ook toegeschreven aan Ninot le Petit, Appenzeller, Janequin en Verdelot. Waarschijnlijk van Ninot Le Petit zoals in het ms FlorC 2442

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3834

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

231.  
Kidger F011

JE NE SÇAUROYS CHANTER NE RIRE a 3 (versie 1)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Je ne sçauroys chanter ne rire (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys

8. tekst :

15361, Venetië. Antonio dell'Abate en Andrea Antico, La Courone et Fleur des Chansons a troys p. 9.
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert.
1578, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 1562 - W 1129 / 157816 - W 1131

12. vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851 ms Bourdeney (Zie hier verder online)
dr15361: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1560: A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL Krakow
druk 1578 : A Wn (sup. en 2de sup. = S en T, dus geen bas)- D Wüu – USA CA

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale BNC 851 (pp. 494-495)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550075091/f510.image.r=Bourdeney

online - 15361 - Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :         Digitales Objekt
supremus : Digitales Objekt

online – partituur in moderne noten – IMSLP (Daniel van Gilst) (layout optimised for digital tablets) nr 5.
https://imslp.org/wiki/13_Chansons_a_troys_(Willaert%2C_Adrian)

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York, 1984 (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)

-*Thomas, Bernard, ed.. Adrian Willaert. 13 Chansons for three voices or instruments
Pro Musica Edition, Londen. 1978.(bron: 15361)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt op.cit. 1985

p. 145: "een derde groep chansons zijn arrangementen à la Mouton, maar met trekjes die verwijzen naar het opkomende Parijse chanson, zoals de syllabische schrijftrant en de doorzichtige symmetrische structuur."

17. Bernard Thomas

"Dit nummer schijnt gebaseerd te zijn ofwel op de superius van een vierstemmig chanson van Gascogne, ofwel op een gemeenschappelijke bron die dan wel

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Française à la Renaissance Chanson

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3924

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

232.
Kidger F044

JE NE SÇAUROYS CHANTER NE RIRE a 5 (versie 2)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Je ne sçauroys chanter (eendelig)

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

5-st.
canon in C: "Canon in subdiathessarum, ad longum"

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons .

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1560b of 1560LM of 156028 / 15722

12. vindplaatsen:

ms: msD MunBS 1508 - ParisBNC 851
druk 1572. B KBR Fonds Fétis 2312 nr 41 (enkel bas)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chanson, 23)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance.

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=3925_____________________________________________________________

 

233.

JESU CORONA VIRGINUM

Kidger D025

2.

ondertitel

In Natali Virginum. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

2. Qui pascis
4. Te deprecamur

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-F4 / finalis: D (in beide delen)
in 4.: c2-c2-c3-c4-F4 (uitzonderlijk geen canon)

5.

aantal stemmen:

2. Qui pascis : C,A,T,B
4. Te deprecamur: C,V,A,T,B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 23

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 43 (Anon.) - PiacD (3) - TrevBC 13
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC - VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC (T) - I BolC (S,A)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae.
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 129 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: I BolC) B KBR

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Michèle Fromson
Themes of exile in Willaert's "Musica Nova"
American Musicology Society, Journal, 47:3 (1994:Fall) p. 442.
ook via JSTOR

p. 457: "The hymn Jesu corona Virginum, which was cited in at least three works from Musica nova (Ex. 10), also had links to the Savonarolan movement. The hymn appears to have been sung in ceremonies held in cinquecento Tuscany to honor his memory... "
p.478: "Although Willaert introduced an unusually large number of chant citations in Musica nova, the compositional device is by no means restricted to this collection - citations will be found in many of his other motets, madrigals, and even ricercars. (...) The hymn Jesu corona Virginum appears in a ricercar published in the late 1540s... (ricercar, AWF-nummering C2 - tenor, maten 83-87)"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


234.
Kidger D012

JESU REDEMPTOR OMNIUM
Christe Redemptor omnium


2. ondertitel:

(In I. et II. Vesperis) In Nativitate Domini. Hymnus

3. gecomponeerde delen:

enkel strofe 2: Tu lumen, tu splendor

De overige strofen werden in het gregoriaans gezongen, misschien met uitzondering van de pare strofen, die dan met de noten van de tweede strofe
zouden kunnen gezongen worden. (cfr. J.B. Weidensaul)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c1-c1-c3 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

hymne

7. reeks :

I sacri e santi salmi
nr 23i


8. tekst :

1.
[Jesu Redemptor omnium,

Quem lucis ante originem,
Parem paternae gloriae,
Pater supremus edidit.]

2.
Tu lumen et splendor Patris, (Tu lumen. Tu splendor Patris)
Tu spes perennis omnium :

Intende quas fundunt preces
Tui per orbem servuli.

3.
[Memento, rerum Conditor,
Nostri quod olim corporis,
Sacrata ab alvo Virgini
Nascendo, formam sumpseris.]

4.
Testatur hoc praesens dies,
Currens per anni circulum,
Quod solus e sinu Patris

Mundi salus adveneris.

5.
[Hunc astra, tellus, aequora,
Hunc omne quod caelo subest,
Salutis auctorem novae

Novo salutat cantico.]

6.
Et nos, beata quos sacri
Rigavit unda sanguinis,
N
atalis ob diem tui,
Hymni tributum solvimus.

7.
[Jesu, tibi sit gloria,
Qui natus es de Virgine,
Cum Patre et almo Spiritu,
In sempiterna saecula.
Amen.]

Vertaling van de tweede strofe : Tu lumen, tu splendor              

2.
Jij licht, jij schittering van de Vader,
Jij, op wie allen hun eeuwige hoop vestigen.
Luister naar wat men u in de gebeden vraagt
over de ganse wereld.


9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

14. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00087006


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_genre.html

Zie ook "CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM" (versie 3)
In 1632 werd de tekst in het breviarium veranderd in "JESU REDEMPTOR OMNIUM

17.

Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978, p. 364 met de titel: Christe Redemptor omnium.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XII
Vespro di Natale nr 7 en 8
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae o.l.v. Marco Longhini
STRADIVARIUS DULCIMER STR 33373. 1998
Knapen (cantus) met strijkers en harp
met de vertaling in het Italiaans, het Engels en het Frans

luister ook op SPOTIFY: albums – Vespro di Natale
luister ook naar IDAGIO:
de ganse cd : https://app.idagio.com/albums/willaert-christmas-vespers

20. duur:

1'32" (enkel de tweede strofe)

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

235.
Kidger  B055

JOANNES APOSTOLUS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Joannes apostolus et evangelista
2. Ecclesiam tuam quaesimus Domine

4. tonal type:


met b / sleutelcombinatie: c2-c4-F3-F4 / finalis C
2. Ecclesiam tuam: finalis F

In 1545 bij Gardano: geen b / g2-c2-c3-c4 / finalis G
2. Ecclesiam tuam: finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum Liber primus

8. tekst :

Joannes Apostolus et Evangelista
virgo electus est a Domino
atque inter ceteros magis dilectus.

Valde honorandus est beatus Joannes
Qui supra pectus Domini in coena recubuit.

Ecclesiam tuam, quaesumus Domine,
benignus illustra :

Ut beati Joannis Apostoli tui et Evangelistae
illuminata doctrinis ad dona perveniat sempiterna

Per Christum Dominum nostrum. 

De apostel en evangelist Joannes
werd als maagd door de Heer uitverkoren
en was ook door de anderen heel geliefd.
Zo mocht hij bij het laatste avondmaal heel eervol
leunen op de borst van de Heer.

Toon heel vrijmoedig aan uw Kerk, vragen we Heer,
hoe zij, verlicht door de leer van uw heilige Apostel en Evangelist Joannes,
de eeuwigheid zal bereiken door Christus, onze Heer.

9. eerste gedrukte uitgave:

15385, Ferrara, Johannes de Buglhat, Hucher en de Campis, Liber cantus (vocum quatuor) triginta novem motetos habet
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum . liber primus nr 21
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum... liber primus nr 7

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15385/ 1539a - W 1106 / 1545b - W 1107

12. vindplaatsen:

msTrevBC 8
druk 15385: D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl (Zie hier verder : online)
druk 1539 - W 1106: D Mbs (Zie hier verder : online)- GB Lbl - I PLn (zonder S), VIb(S) -
PL
 Krakow (A, T)
druk 1545 - W 1107: A Wn - D Hs, LÜh, Mbs (Zie hier verder : online), - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

13. CMM:

3-01 p. 43 (bron: 1545b)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/96140/

14. andere recente uitgaven:

online - 15385 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073122

online - 15385 - Londen
https://repository.royalholloway.ac.uk/items/453265dd-2a57-8497-eca9-1797718e16be/1/

online – (W 1106) 1539 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073118

online – (W 1107) 1545 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073520


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt op.cit. 1985.

p.104: "Bij de inzet, strenge imitatie waarbij de inzetten verder uit elkaar zijn geplaatst."

16.
Schiltz op.cit. 2003.

p. 163 vn 10: "bij Gardano in 1545 een kwint hoger"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

236.
Kidger F045

JOUISSANCE VOUS DONNERAY
Jouissance vous donnerai

Iouissance vous donneray
Jouyssance vous donneray

= Io visans


2. ondertitel:

3. ge
componeerde delen:

Jouissance vous donneray (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1, c4, c4, c4, F4 / finalis: D
bij Susato: contratenor: c3

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

Joyssance vous donneray
Mon amy ie vous meneray
La ou pretent nostre' esperance
Vivant ne vous laisseray
En croire quant mort seray
L'esprit aura en souvenance.

(Clément Marot)


Mijn vriend,
Ik moge je vreugde geven
en je leiden naar de plaats,
die wij hopen te bereiken.
Zolang ik leef zal ik je nooit loslaten
en zelfs na mijn dood
zal mijn geest je blijven gedenken.

9. eerste gedrukte uitgave:

1540, Augsburg, Melchior Kriesstein, Selectissimae necnon familiarissimae cantiones
1545, Antwerpen, Tielman Susato, Le sixiesme livre de chansons
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons
1588, Venetië, Giacomo Vincenzi, Canzon di diversi per sonar con ogni sorte di stromenti (onder de titel: Io visans)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1550-1580, ??? 30 instrumental pieces, lutes. BSB.mus.ms. 1627
156630, Venetië, Antonio Gardano, Il secondo libro intabolatura di liuto di Melchior Neysidler. p. 22-23.
1584, Venetië, Angelo Gardano, Il vero modo di diminuir, con tutte le sorte di stromenti . di Girolamo dalla Casa
1599, Venetië, Giacomo Vincenti, Il secondo libro de intavolatura di liuto di Gio. Antonio Terzi da Bergamo...
1626, Venetië, Alessandro Vincenti, Alcune opere de diverse voci, passaggiate principalmente per la viola bastarda. da Vicenzo Bonizzi

11.
RISM:

15407 / 154514 / 1560b of 156028/ 156630 (intab.)/ 15722 / 15842 (intab.)/ 158831 / 159919 (intab.) / 1626 (intab.)

12. vindplaatsen:

ms: D BerlS 40212 – München luittab. ms. 1627 (Zie hier verder : online) - E VallaC 17 (Zie hier verder : online) - F ParisBNC 851 Bourdeney (p. 489) (Zie hier verder : online)
druk 1540: D München BStB (Zie hier verder : online)
druk 1545: B KBR (Fétis)
druk 156630: GB Londen (Zie hier verder : online)


13. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/34548/

14. online en andere recente uitgaven:

online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale BNC 851 (beeld 489)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b550075091/f510.image.r=Bourdeney

online – ms – Valladolid VallaC 17 (ff. 77v-78)
http://contrapunto.uva.es/sites/default/files/ms_vallac_17_valladolid._
archivo_general_diocesano._archivo_musical_definitivo_small.pdf

online – ca. 1550-1580 – München BSB-Hss Mus.ms. 1627 Bild nr 17
http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0010/bsb00104628/images
.
of
https://daten.digitale-sammlungen.de/0010/bsb00104628/images/index.html?id=00104628
&groesser=&fip=xdsydeayaewqeayaeayaqrswsdaseayaxdsyden&no=3&seite=17

online – 1545 - facsimile - IMSLP
https://imslp.org/wiki/31_Chansons_nouvelles_a_cincq_et_a_six_parties%2C_
Livre_6_(Susato%2C_Tielman)

of
http://ks4.imslp.info/files/imglnks/usimg/c/c8/IMSLP530828-PMLP858644-1531100171bsb00078696.pdf

online - 156630 - Londen
https://repository.royalholloway.ac.uk/file/3aae330d-78f1-38be-0909-91992833835b/1/K8g3_035.jpg

-facsimile 1545: Brussel: Editions culture et civilisation, 1970. (Corpus of Early Music, 7)

-facsimile 1626: Florence, Studio per Edizioni Scelte, Archivum Musicum Collana di test rari, 1983, nr 54

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992

-Thomas, Bernard, ed. The Schott Recorder Consort Anthology. Französische und spanische Musik. Londen, 1991 (bewerking voor blokfluiten)

-Handlo Music. Met de vertaling in het Engels
(zie: www.handlo.com)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985. p. 58 afb. 23

16. Piet Stryckers. "Vloeiende melodische lijn, grote klankvolheid, rijke imitatieve stijl, verwant aan het motet."

17.
Joachim Steinheuer. 2002. Zie cd Aeolus: "La voix de ténor, inspirée de la chanson écrite par Sermisy, se retrouve parfois au soprano mais surtout au ténor. »

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 23. CANZONETTA
The King's Noyse
HARMONIA MUNDI France
(onder de titel: Io visans)
=cd 97

-*cd 32 Adrian Willaert. Madrigali, chansons, villanelle
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfeyt (zang, fluit en 3 vedels)
RICERCAR RIC 151145
1ste versie: Willaert
2de versie: diminutie door Vincenzo Bonizzi (viola bastarda en chitarrone)

Luister ook op YOUTUBE :
https://www.youtube.com/watch?v=qDLDXfSGKXw
luister ook op SPOTIFY : album - romanesque
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/willaert-chansons-madrigali-and-villanelle

-*cd 64 La Barca d'Amore
Balli, conzoni, motetti diminuiti en sonate per il cornetto
solo
Diminutie door Girolamo dalla Casa
Het ensemble Le Concert Brisé (cornet, luit en orgelpositief)
CARPE DIEM16254. 1998

-*cd 70 Doulce Memoire. Hille Perl
Glosas, Passeggiati & Diminutions around 1600
versie Adrian Willaert op vijf Italiaanse gamba's
diminutie uit 1626 van Vincenzo Bonnizzi (?-1630)
diminutie van Giovanni Antonio Terzi (c1580-1620) voor luit
HARMONIA MUNDI Deutschland

luister ook SPOTIFY : album – doulce mémoire – nr 11
luister ook op IDAGIO : https://app.idagio.com/profiles/adrian-willaert/recordings

-cd 97 = cd 23

-cd 117 Jouissance vous donneray
(diminutie dalla Casa)
Il Desiderio o.l.v. Thomas Kügler
Aeolus, 2002

-cd 144 Mr. Arbeau’s School of Dancing (1589)
vol. 1
Sven Berger en Convivium Musicum
MUSICA REDIVIVA (1989)
luister ook naar SPOTIFY: album – mr. Arbeau’s school of dancing

- cd 216 RECORDERS GREATE AND SMALE
Musique pour ensemble de flûtes à bec à la cour d’Angleterre
Mezzaluna o.l.v. Peter Van Heyghen
RAMEE RAM0907
2008

http://www.ramee.org/0907gb.html

van Adriaen Willaert :
-Jouissance vous donneray a 5
-A la fontaine a 6

Diapason : vijf stemvorken (= superbe). Technique : 7/10

TOM. Jg. 2010, nr 2, p. 65 : « De klank van de instrumenten van bouwer Adrian Brown, gecombineerd met de alerte speelwijze van Mezzaluna, zorgt voor een prachtige uitgave, als altijd bij Ramée ook technisch van het hoogste niveau. »
info: http://www.diapasoncd.com/

ook op SPOTIFY : albums – recorders grate and smale

cd 246. DISCORSI DELLE COMETE
Ensemble Daimonion
Etcetera – Olive Music KTC1914
2015
http://www.etcetera-records.com/album/480/discorsi-delle-comete

track 6: -Iouissance vouis donneray (diminutie voor cornet van Girolamo dalla Casa – Venetië 1584)
track 9: -La Rose (diminutie door de cornettist van het ensemble in de stijl van de diminuties van Silvestro Ganassi (1492 – midden 16de eeuw)

-cd 253. L’ARS DE’ SONADORI DA BALLO O DI MUSICA
Ensemble Les Sonadori
LIGIA 2016

-Petite Cammusette a 6 (versie 2)
-Jouyssance vous donneray a 5
(Jouissance vous donneray)

Luister ook op SPOTIFY : artiesten – Les sonadori

Deze cd bevat ook werken van Fabritio Caroso, Roland De Lassus, Thomas Crecquillon, Giaches De Wert, Josquin des Prez, Vicenzo Ruffo, Claude Gervaise, Nicolas Gombert en anonymi.

-cd 277. REGINA BASTARDA.
The Virtuoso Viola da Gamba in Italy around 1600.
met o.m. Paolo Pandolfo op viola bastarda en de zangers van La Pedrina
o.l.v. Francesco Saverio Padrini (orgel en klavecimbel)
GLOSSA GCD922519
2019

Diapason d’Or – juni 2019


Luister ook op SPOTIFY : album – jouissance vous donneray
Luister ook op IDAGIO : https://app.idagio.com/albums/regina-bastarda

20. duur: 2’28 (Paolo Pandolfo) – 4’19” (Girolama della Casa)

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=4292

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

236.
Kidger F045

JOUISSANCE VOUS DONNERAY


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Jouissance vous donneray (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1, c4, c4, c4, F4 / finalis: D
bij Susato: contratenor: c3

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

Joyssance vous donneray
Mon amy ie vous meneray
La ou pretent nostre' esperance
Vivant ne vous laisseray
En croire quant mort seray
L'esprit aura en souvenance.
(Clément Marot)

Mijn vriend,
Ik moge je vreugde geven
en je leiden naar de plaats,
die wij hopen te bereiken.
Zolang ik leef zal ik je nooit loslaten
en zelfs na mijn dood
zal mijn geest je blijven gedenken.


9. eerste gedrukte uitgaven:

1540, Augsburg, Melchior Kriesstein, Selectissimae necnon familiarissimae cantiones
1545, Antwerpen, Tielman Susato, Le sixiesme livre de chansons
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons
1588, Venetië, Giacomo Vincenzi, Canzon di diversi per sonar con ogni sorte di stromenti (onder de titel: Io visans)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1566, Venetië, Antonio Gardano, Il secondo libro intabolatura di liuto di Melchior Neysidler.
1584, Venetië, Angelo Gardano, Il vero modo di diminuir, con tutte le sorte di stromenti . di Girolamo dalla Casa
1599, Venetië, Giacomo Vincenti, Il secondo libro de intavolatura di liuto di Gio. Antonio Terzi da Bergamo...
1626, Venetië, Alessandro Vincenti, Alcune opere de diverse voci, passaggiate principalmente per la viola bastarda. da Vicenzo Bonizzi

11.
RISM:

15407 / 154514 / 1560b of 156028/ 156630 (intab.)/ 15722 / 15842 (intab.)/ 158831 / 159919 (intab.) / 1626 (intab.)

12. vindplaatsen:

ms: D BerlS - F ParisBNC
druk 1545: B KBR (Fétis)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-facsimile 1545: Brussel: Editions culture et civilisation, 1970. (Corpus of Early Music, 7)

-facsimile 1626: Florence, Studio per Edizioni Scelte, Archivum Musicum Collana di test rari, 1983, nr 54

-IMSLP – facsimile 1545
https://imslp.org/wiki/31_Chansons_nouvelles_a_cincq_et_a_six_parties%2C_
Livre_6_(Susato%2C_Tielman)


-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992

-Thomas, Bernard, ed. The Schott Recorder Consort Anthology. Französische und spanische Musik. Londen, 1991 (bewerking voor blokfluiten)

-Handlo Music. Met de vertaling in het Engels
(zie: www.handlo.com)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt op. cit. 1985 p. 58, afb. 23

16. Piet Stryckers: ""Vloeiende melodische lijn, grote klankvolheid, rijke imitatieve stijl, verwant aan het motet.

17. Joachim Steinheuer. 2002. "La voix de ténor, inspirée de la chanson écrite par Sermisy, se retrouve parfois au soprano mais surtout au ténor. » (zie cd Aeolus).

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 23. CANZONETTA
The King's Noyse
HARMONIA MUNDI France
(onder de titel: Io visans)
=cd 97

-*cd 32 Adrian Willaert. Madrigali, chansons, villanelle
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfeyt (zang, fluit en 3 vedels)
RICERCAR RIC 151145
1ste versie: Willaert
2de versie: diminutie door Vincenzo Bonizzi (viola bastarda en chitarrone)

Luister ook op YOUTUBE :
https://www.youtube.com/watch?v=qDLDXfSGKXw
luister ook op SPOTIFY : album - romanesque
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/willaert-chansons-madrigali-and-villanelle

-*cd 64 La Barca d'Amore
Balli, conzoni, motetti diminuiti en sonate per il cornetto
solo
Diminutie door Girolamo dalla Casa
Het ensemble Le Concert Brisé (cornet, luit en orgelpositief)
CARPE DIEM16254. 1998

-*cd 70 Doulce Memoire. Hille Perl
Glosas, Passeggiati & Diminutions around 1600
versie Adrian Willaert op vijf Italiaanse gamba's
diminutie uit 1626 van Vincenzo Bonnizzi (?-1630)
diminutie van Giovanni Antonio Terzi (c1580-1620) voor luit
HARMONIA MUNDI Deutschland
luister ook SPOTIFY : album – doulce mémoire – nr 11

-cd 97 = cd 23

-cd 117 Jouissance vous donneray
(diminutie dalla Casa)
Il Desiderio o.l.v. Thomas Kügler
Aeolus, 2002

-cd 144 Mr. Arbeau’s School of Dancing (1589)
vol. 1
Sven Berger en Convivium Musicum
MUSICA REDIVIVA (1989)
luister ook naar SPOTIFY: album – mr. Arbeau’s school of dancing

-cd 216 Recorders greate ans smale
Musique pour ensemble de flûtes à bec à la cour d’Angleterre
Mezzaluna o.l.v. Peter Van Heyghen
RAMEE RAM0907
2008

http://www.ramee.org/0907gb.html

van Adriaen Willaert :
-Jouissance vous donneray a 5
-A la fontaine a 6

Diapason : vijf stemvorken (= superbe). Technique : 7/10

TOM. Jg. 2010, nr 2, p. 65 : « De klank van de instrumenten van bouwer Adrian Brown, gecombineerd met de alerte speelwijze van Mezzaluna, zorgt voor een prachtige uitgave, als altijd bij Ramée ook technisch van het hoogste niveau. »

info: http://www.diapasoncd.com/

ook op SPOTIFY : albums – recorders grate and smale

-cd 246. DISCORSI DELLE COMETE
Ensemble Daimonion
Etcetera – Olive Music KTC1914
2015
http://www.etcetera-records.com/album/480/discorsi-delle-comete

track 6: -Iouissance vouis donneray (diminutie voor cornet van Girolamo dalla Casa – Venetië 1584)
track 9: -La Rose (diminutie door de cornettist van het ensemble in de stijl van de diminuties van Silvestro Ganassi (1492 – midden 16de eeuw)

-cd 253.
-L’ARS DE’ SONADORI DA BALLO O DI MUSICA
Ensemble Les Sonadori
LIGIA 2016

-Petite Cammusette a 6 (versie 2)
-Jouyssance vous donneray a 5
(Jouissance vous donneray)

Luister ook op SPOTIFY : artiesten – Les sonadori

Deze cd bevat ook werken van Fabritio Caroso, Roland De Lassus, Thomas Crecquillon, Giaches De Wert, Josquin des Prez, Vicenzo Ruffo, Claude Gervaise, Nicolas Gombert en anonymi.

-cd 277. REGINA BASTARDA.
The Virtuoso Viola da Gamba in Italy around 1600.
met o.m. Paolo Pandolfo op viola bastarda en de zangers van La Pedrina
o.l.v. Francesco Saverio Padrini (orgel en klavecimbel)
GLOSSA GCD922519
2019

geen YOUTUBE
Luister ook op SPOTIFY : album – jouissance vous donneray
Luister ook op IDAGIO : https://app.idagio.com/albums/regina-bastarda
Diapason d’Or – juni 2019

20. duur: 2’28 (Paolo Pandolfo) – 4’19” (Girolama della Casa)

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance
http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=4292

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

237.
Kidger E015

JUBE DOMINE BENEDICERE


2. ondertitel:

(incipit) ad completorium

3. gecomponeerde delen:

1. (incipit) Jube Domine benedicere
(2. Benedictio door de priester / voorzanger: Noctem quietam)
3. (Lectio brevis) Fratres sobrii estote
(4. versiculum door de priester / voorzanger: Adjutorium nostrum)
5. (responsum): Qui fecit caelum et terram

De delen 1 – 3 – 5 worden meerstemmig gezongen.
De andere delen in het gregoriaans.

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: G
5. Qui fecit caelum et terram:  finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

versiculum

7. reeks :

I sacri e santi salmi
nr 10.

8. tekst :

Jube Domine benedicere.

Noctem quietam et finem perfectum
concedat nobis Dominus omnipotens. Amen.

Fratres:  sobrii estote, et vigilate :

Quia adversarius vester diabolus,
tamquam leo rugiens,
circuit, quaerens quem devoret :
cui resistite fortes in fide.
Tu autem Domine miserere nobis.
Deo gratias.

Adjutorium nostrum in nomine Domini.
Qui fecit caelum et terram


liturgie van het breviarium: ad completorium

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

14. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00087006


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be